  • 1. Data: 2005-01-27 20:59:09
    Temat: Re: Czy notariusz moze za to samo pobrac kilka oplat z roznych artykulow?
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    > Jedna z nich wynikala z par.3 rozporzadzenia MS (stawka obliczona wg
    > wartosci nieruchomosci). Byla tez druga stawka (dodatkowa) oparta na
    > par.16 (stawka zryczaltowana 200 pln za tzw. inne czynnosci). Mam
    > wrazenie, ze notariusz doladowal mi ta druga stawke bezprawnie, bo nie
    > wykonal zadnej "innej" czynnosci, a nawet jezeli by to zrobil to
    > przeciez jest par.11 (towarzyszace czynnosci objete jedna stawka
    > czynnosci glownej).

    Wrazenie jak najbardziej uzasadnione.

    § 11. 1. Jezeli jednym aktem notarialnym, sporzadzonym miedzy tymi samymi
    osobami, objeto kilka czynnosci dotyczacych tego samego przedmiotu i
    pozostajacych ze soba w takim stosunku, ze jedna z tych czynnosci ma
    charakter czynnosci glównej, a inne maja charakter czynnosci ubocznych i nie
    moga istniec bez czynnosci glównej - maksymalna stawka wynagrodzenia za
    sporzadzenie tego aktu jest ustalana wedlug czynnosci glównej.

    Wiec maksymalna stawka to:

    § 3. Maksymalna stawka wynagrodzenia wynosi od wartosci:
    1. do 5.000 zl - 200 zl,
    2. od 5.000 zl do 15.000 zl - 200 zl + 3 % od nadwyzki powyzej 5.000 zl,
    3. od 15.000 zl do 30.000 zl - 500 zl + 2 % od nadwyzki powyzej 15.000
    zl,
    [...]

    Pozdrawiam,
    Beniamin