    From: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy można jeszcze założyć sprawę w sądzie?
    Date: Tue, 1 Oct 2002 09:11:54 +0000 (UTC)

    Witam!

    > Wiola <w...@p...onet.pl> napisał(a):
    >
    > Mam dłużnika, który nie zapłacił mi faktur z końca grudnia 1997 roku, czy
    > można jeszcze dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej, czy uległo to już
    > przedawnieniu? Firma nadal działa i ma się chyba nie najgorzej. Dzięki za
    > jakiekolwiek sugestie.

    Aby wyjaśnić ten mechanizm, poczynię dwa założenia:
    1) Faktury nie obejmują stosunku prawnego, który cechuje się krótszymi
    terminami przedawnienia roszczeń - przyjmę więc, że do Państwa umowy stosuje
    się ogólne terminy przedawnienia, które dla podmiotów prowadzących
    działalność gospodarczą wynoszą 3 lata.
    2) Faktura została wystawiona w grudniu 1997 r., więc termin wymagalności to
    1 stycznia 1998 r. Jako, że jest to dług oddawczy, zastrzeżony zgodnie z
    ogólnymi regułami na korzyść dłużnika to faktura mogła być zapłacona do tego
    terminu. Są to normalne regulacje w przypadku faktur.
    Oczywiście są to moje założenia - ponieważ Pani nie napisała z jakiego
    zobowiązania dotyczy faktura oraz do kiedy powinna być zrealizowana, ja
    przyjąłem taki stan hipotetyczny.

    Oznacza to, że roszczenie o zapłatę fakury przedawniło się 1 stycznia 2001 r.
    Nie może więc już być dochodzone na drodze sądowej (o ile oczywiście nie
    doszło do przerwania biegu przedawnienia).

    Tu dochodzi dodatkowo kwestia odsetek za opóźnienie. Obowiązek zapłaty
    odsetek (i prawo ich naliczania) istniał przez cały czas kiedy roszczenie z
    faktury mogło być dochodzone. Termin przedawnienia odsetek wynosi jako
    roszczeń okresowych 3 lata. Przedawnienie sumy głównej nie wpływa na
    możliwość dochodzenia odsetek. OZnacza to, że w naszym hipotetycznym stanie
    faktycznym, ma Pani prawo sądowego dochodzenia odsetek od dłużnej sumy za
    okres (na dzisiaj) od 1 października 1999 r. do 1 stycznia 2001. Jutro będzie
    już Pani mogła tylko dochodzić odsetek za czas od 2 października 1999 r. do 1
    stycznia 2001 r. I tak dalej....

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl