  • 1. Data: 2002-10-01 06:53:56
    Temat: Czy można jeszcze założyć sprawę w sądzie?
    Od: "Wiola" <w...@p...onet.pl>

    Witam!

    Mam dłużnika, który nie zapłacił mi faktur z końca grudnia 1997 roku, czy
    można jeszcze dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej, czy uległo to już
    przedawnieniu? Firma nadal działa i ma się chyba nie najgorzej. Dzięki za
    jakiekolwiek sugestie.
    Wiola

  • 2. Data: 2002-10-01 09:11:54
    Temat: Re: Czy można jeszcze założyć sprawę w sądzie?
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

> [...]
    > przedawnieniu? Firma nadal działa i ma się chyba nie najgorzej. Dzięki za

    Aby wyjaśnić ten mechanizm, poczynię dwa założenia:
    1) Faktury nie obejmują stosunku prawnego, który cechuje się krótszymi
    terminami przedawnienia roszczeń - przyjmę więc, że do Państwa umowy stosuje
    się ogólne terminy przedawnienia, które dla podmiotów prowadzących
    działalność gospodarczą wynoszą 3 lata.
    2) Faktura została wystawiona w grudniu 1997 r., więc termin wymagalności to
    1 stycznia 1998 r. Jako, że jest to dług oddawczy, zastrzeżony zgodnie z
    ogólnymi regułami na korzyść dłużnika to faktura mogła być zapłacona do tego
    terminu. Są to normalne regulacje w przypadku faktur.
    Oczywiście są to moje założenia - ponieważ Pani nie napisała z jakiego
    zobowiązania dotyczy faktura oraz do kiedy powinna być zrealizowana, ja
    przyjąłem taki stan hipotetyczny.

    Oznacza to, że roszczenie o zapłatę fakury przedawniło się 1 stycznia 2001 r.
    Nie może więc już być dochodzone na drodze sądowej (o ile oczywiście nie
    doszło do przerwania biegu przedawnienia).

    Tu dochodzi dodatkowo kwestia odsetek za opóźnienie. Obowiązek zapłaty
    odsetek (i prawo ich naliczania) istniał przez cały czas kiedy roszczenie z
    faktury mogło być dochodzone. Termin przedawnienia odsetek wynosi jako
    roszczeń okresowych 3 lata. Przedawnienie sumy głównej nie wpływa na
    możliwość dochodzenia odsetek. OZnacza to, że w naszym hipotetycznym stanie
    faktycznym, ma Pani prawo sądowego dochodzenia odsetek od dłużnej sumy za
    okres (na dzisiaj) od 1 października 1999 r. do 1 stycznia 2001. Jutro będzie
    już Pani mogła tylko dochodzić odsetek za czas od 2 października 1999 r. do 1
    stycznia 2001 r. I tak dalej....

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 3. Data: 2002-10-01 09:19:38
    Temat: Odp: Czy można jeszcze założyć sprawę w sądzie?
    Od: "Wiola" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > faktycznym, ma Pani prawo sądowego dochodzenia odsetek od dłużnej sumy za
    > okres (na dzisiaj) od 1 października 1999 r. do 1 stycznia 2001.

    Wszystko ok tylko nie rozumiem skąd ten 1 październik...

    Pozdrawiam
    Wiola

  • 4. Data: 2002-10-01 12:01:10
    Od: "Ola" <o...@p...onet.pl>

    Czy wspomnianego dłużnika można pociągnąć do odpowiedzialności karnej na
    podst. art. 286 k.k? Jakie są konsekwencje podjęcia takiego postępowania, w
    przypadku, gdy termin przedawnienia, określony w k.c. upłynął, natomiast nie
    nastąpiło przedawnienie wg przepisów k.k?

  • 5. Data: 2002-10-01 13:52:37
    Temat: Re: Odp: Czy można jeszcze założyć sprawę w sądzie?
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

    > WIla napisała:
    >
    > Wszystko ok tylko nie rozumiem skąd ten 1 październik...

    Ponieważ
    1) omawiałem pani roszczenia na dzisiaj
    2) odsetki za opóźnienie przedawniają się za każdy dzień oddzielnie
    - oznacza to, że roszczenie o odsteki sprzed 1 października 1999 r. już się
    przedawniło.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 6. Data: 2002-10-01 14:08:36
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

> [...]
    > przypadku, gdy termin przedawnienia, określony w k.c. upłynął, natomiast nie
    > nastąpiło przedawnienie wg przepisów k.k?

    To pytanie jest dość ciekawe dla osób, które nie mają na stałe styczności z
    prawem. Aby odpowiedzieć na to pytanie, chciałbym przypomieć pewne pojęcie,
    które czasami przewija się w różnych dyskusjach. Otóż od jakiegoś czasu
    (bodajże od XVIII albo XIX w.) w Europie oraz innych rejonach cywilizowanych
    istnieje zakaz więzienia za długi. Wcześniej takie pozbawianie wolności było
    dość nagminne i stą w prawie cywilnym istnieje pojęcie odpowiedzialności
    osobistej. Kiedyś było rozumiane dosłownie - obecnie jako odpowiedzialność
    dłużnika całym swoim majątkiem (lub z pewnymi ograniczeniami). Oznacza to,
    że nie wolno dłużnika pozbawiać wolności (szerzej karać) tylko za samo
    niespełnianie świadczenia. Obecnie istnieją mechanizmy prawa cywilnego, z
    pomocą których można swoje świadczenie (lub jego równowartość) egzekwować.

    Jednakże w życiu często spotykamy się z oszustami. Na nich został
    przygotowany bat w postaci penalizacji ich zachowania przez przepisy prawa
    karnego. Oszust w rozumieniu prawa karnego (w pewnym uproszczeniu) to nie
    niesolidny dłużnik, który po zaciągnięciu zobowiązania uchyla się od
    spełnienia świadczenia ale osoba, która zaciąga zobowiązanie z zamiarem jego
    niespełnienia chcąc uzyskać od kontrahenta korzyść majątkową. Bardzo ważna
    jest tu umyślność istniejąca w chwili popełniania czynu. Taka osoba (po
    spełnieniu jeszcze dodatkowych przesłanek) podlega karze.

    Co do kwestii przedawnień. Przedawnienia w prawie karnym oraz w prawie
    cywilnym są niezależne. Wyrazem ich niezależności jest np. rozpoczęcie biegu
    przedawnienia: w prawie karnym od chwili popełnienia czynu zaś w prawie
    cywilnym od chwili wymaglaności roszczenia. Jeżeli dłużnik np. oszukał kogoś
    w dniu 1 marca zaciągając dług, który miał być spełniony 4 lipca, to bieg
    przedawnienia przestępstwa rozpoczyna się 1 marca zaś roszczenia o spełnienie
    świadczenia lub roszczenia odszkodowawczego od 4 lipca. Dlatego też, nawet
    jeżeli upłynie termin przedawnienia roszczenia to można daną osobę z tego
    samego zachowania pociągnąć do odpowiedzialności karnej i na odwrót (np. przy
    czynach niedozwolonych stanowiących przestępstwa).

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 7. Data: 2002-10-01 14:44:47
    Temat: Odp: Odp: Czy można jeszcze założyć sprawę w sądzie?
    Od: "Wiola" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > jest tu umyślność istniejąca w chwili popełniania czynu. Taka osoba (po
    > spełnieniu jeszcze dodatkowych przesłanek) podlega karze.

    Ale chyba udowodnienie tego jest bardzo skomplikowane, chyba, że w tym samym
    terminie, w którym człowiek nam nie zapłaci kupi sobie piękny dom. Jeżeli
    nawet by go kupił to i tak pewnie byłby na żonę, teściową itd.

    Wiola

  • 8. Data: 2002-10-01 14:57:27
    Od: "Wiola" <w...@p...onet.pl>

    > upływem lat trzech. Tak więc Twoje roszczenie o spłatę długu uległo
    > przedawnieniu. Jednakże możesz żądać spełnienia świadczenia. Jeśli dłużnik
    je
    > spełni i nie skorzysta z przedawnienia to masz możliwość odzyskać dług.

    Czy wpłacając zaległość (przyznając się do faktur) będzie zobligowany do
    przyjęcia noty odsetkowej czy to tylko jego dobra wola?

    Wiola

  • 9. Data: 2002-10-01 14:57:39
    Od: "freni" <f...@N...gazeta.pl>

    Wiola <w...@p...onet.pl> napisała

> [...]
    spełni i nie skorzysta z przedawnienia to masz możliwość odzyskać dług.
    Sprawę kieruj bezpośrednio do dłużnika.
    Powodzenia1
    freni

  • 10. Data: 2002-10-01 16:24:53
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    "Paweł Hajdys" napisa_(a):
> [...]
    > samego zachowania pociągnąć do odpowiedzialności karnej i na odwrót (np. przy
    > czynach niedozwolonych stanowiących przestępstwa).

    Co więcej, mozna uzyskać w procesie karnym odszkodowanie niezależnie od
    ewentualnego przedawnienia roszczeń cywilnych.

    KG