    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy ma prawo mnie przeszukac ?
    Date: Mon, 21 Apr 2003 23:08:06 +0200

    | Bzdura ! Obowiązuje zawsze 'w razie istnienia uzasadnionego
    | podejrzenia popełnienia...' (miałeś sprawdzić, a potem pisać- więc
    | sprawdź § 15. 1 rozp. RM w/s trybu legitymowania, zatrzymywania osób,
    | dokonywania kontroli osobistej oraz przeglądania bagaży i sprawdzania
    | ładunku przez policjantów). Nie ma tam takiego warunku 'w portach i na
    | dworcach'. O tym [dworcach] stanowi § 17 i dotyczy bagaży, ładunku.

    A czy ewentualnie przed dalszą dyskusją mógłbyś przeczytać tytuł rozdziału,
    w którym jest zawarty ten paragraf? Myślę, że uprościłoby to kilka kwestii.

    | Możesz 'polemizować', tylko nie rób to 'z prawem', bo ono jest takie,
    | jakim je ustanowiono.
    | Powodem kontroli osobistej może być: w razie istnienia uzasadnionego
    | podejrzenia popełnienia [..] czynu zabronionego pod groźbą kary.
    | Brak przy sobie dowodu osobistego NIE jest zagrożony karą, więc NIE
    | jest to wystarczający powód do przeprowadzenia kontroli osobistej !

    Brak dowodu osobistego oczywiście NIE MOŻE być podstawą do sprawdzenia. Ale
    MOŻE być podstawą do zatrzymania w celu ustalenia tożsamości legitymowanego,
    a to w konsekwencji uprawnia do sprawdzenia, czy nie ma on broni. Jak okaże
    się, że gość jednak dowód miał, to odstępuje się od zatrzymania, jako w tej
    sytuacji bezpodstawnego, bo tożsamość można ustalić na podstawie dowodu
    osobistego. Wydaje mi się, że to dość proste rozumowanie.

    | Sprawdzając policjant stosuje czynność prawną, która nazywa się np.
    | przeszukanie osoby.

    Przeszukanie osoby jest czynnością opisaną w kpk i związaną nierozerwalnie z
    procesem karnym. Polskie prawo przewiduje również inne przypadki, gdy
    policjant ma prawo zatrzymać osobę, choć ta nie popełniła przestępstwa.
    Wówczas trudno mówić o przeszukaniu osoby, albowiem nie ma tutaj
    zastosowania
    kpk.

    | Przecież jest napisanie: 'w miarę możliwości'. Co tu ciekawego ?

    Jeśli uważasz, że to oczywiste, to wytłumacz to temu tłumowi, który co roku
    składa zażalenia na czynności policyjne.

    | Powoli :-) To co podałeś w cudzysłowu, to nie cytat z aktu prawa,
    | tylko twoja interpretacja zapisu: w przypadku zatrzymania osoby
    | [ważne: zatrzymanie, a nie legitymowanie] policjant ma obowiązek
    | 'sprawdzić czy osoba zatrzymana posiada broń ....'.
    | A w jaki sposób może to sprawdzić ? Przecież nie prześwietlić go
    | promieniowaniem 'X' ! Robi to stosując określone prawem postępowanie:
    | przeszukanie lub kontrolę osobistą.

    Pisałem dotąd z głowy. Ale tym zarzutem zmusiłem mnie do wstania i
    sięgnięcia po literaturę. Otóż zawartość cudzysłowu to par. 8 pkt. 1
    powołanego przez Ciebie Rozporządzenia.

    | A skąd ta pewność ? A np. na przejściu granicznym nie można ?
    | Widać nie znasz uprawnień Policji wynikających z § 15. 1 rozp. j.w

    Na przejściu granicznym, to może kontroli osobistej dokonywać Straż
    Graniczna i Celnicy, a nie Policja. Policja nie może, bo nie ma takich
    uprawnień.

    | Piszesz jak niedouczona nastolatka, która twierdzi, że nie może być w
    | ciąży, 'bo nigdy nie spała ze swoim chłopakiem w łóżku (uprawiała seks
    | w parku, samochodzie, ale nigdy w łóżku') ;-)
    | Jeśli policjant wywróci ci kieszenie, zajrzy nawet w majtki, by
    | sprawdzić.. to nie jest to kontrola osobista tylko dlatego, że
    | wszystko odbyło się na ulicy ? Mieszasz pojęcia.
    | Brak podstaw prawnych lub nieprawidłowe przeprowadzenie danej
    | czynności nie dowodzi, iż się NIE odbyła !

    A tutaj się z Tobą w całej rozciągłości zgodzę. Istnienie lub nie podstawy
    prawnej nie ma nic wspólnego z dokonaniem lub nie czynności prawnej. Tyle,
    że kolejny raz Cię przekonuję, że sprawdzenie to nie jest kontrola osobista.

    | Znów mieszasz pojęcia prawne. Przez zatrzymanie rozumie się
    | pozbawienie wolności i cały bieg wydarzeń z nim związanych
    | [czytaj art. 243 i kolejne Kpk oraz ustawę o Policji], a nie to co się
    | dzieje w czasie legitymowania czy np. kontroli drogowej, choć także
    | wtedy następuje zatrzymanie pojazdu, a i pieszy 'nie idzie w tym
    | czasie' :-)

    Niestety to Ty mylisz pojęcia. Poza zatrzymanie osoby podejrzewanej o
    dokonanie przestępstwa, to jeszcze jest kilka przypadków zatrzymań z
    popełnieniem przestępstwa bezpośrednio nie związanych. Wymienię kilka:
    - zatrzymanie osoby poszukiwanej na podstawie zarządzenia sądu (bodaj art.
    247 kpk) - przeszukanie osoby nie ma tutaj podstawy prawnej z reguły, ale
    sprawdzenie na okoliczność posiadania broni jak najbardziej;
    - zatrzymanie nietrzeźwego leżącego na mrozie w celu jego osadzenia w Izbie
    Wytrzeźień albo pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;
    - zatrzymanie cudzoziemca celem dokonania procedury readmisji.
    Nie chce mi się dalej myśleć, bo pewnie by się jeszcze kilka znalazło. No
    ale oczywiście legitymowanie oraz kontrola drogowa zatrzymaniem nie są.