  • 1. Data: 2004-11-25 21:48:03
    Temat: Czy ktoś wygrał z ZUS? (wyrejestr. DG)
    Od: "Renata Nawrocka" <n...@p...onet.pl>

    Witajcie,
    w ciągu swojej czteroletniej działalności gospodarczej zgłaszałam kilka razy
    w ZUSie wyrejestrowanie z ubezp. społ. i ponowne zarejestrowanie. Teraz ZUS
    twierdzi, że faktycznie moja działalność trwała cały czas i że składki
    powinnam była płacić także w zgłaszanych przeze mnie okresach
    wyrejestrowania. Mogę się odwoływać, ale po przeczytaniu dotychczasowych
    dyskusji na grupie na ten temat, wiem że moje szanse są niewielkie.
    W związku z tym mam pytanie, czy ktoś w podobnej sytuacji do mojej, bronił
    się i do jakiej instancji doszedł w walce z ZUSem? Czy jest ktoś (oprócz
    osoby która wygrała sprawę przed sądem w Zielonej Górze bodajże) kto także
    uzyskał w sądzie pozytywny wyrok, tzn. nie musi teraz płacić składek wraz z
    odsetkami za okresy, w których wyrejestrował działalność, a w których wg
    ZUSu np. jak u mnie - "pozostawał w zamiarze zogranizowanego i ciągłego
    świadczenia usług" (mimo, że jako osoba wykonująca osobiście moją DG,
    przebywałam za granicą i nie uzyskiwałam żadnych dochodów)?

    I jeszcze jedno, czy ZUS miał prawo w postępowaniu wyjaśniającym okres
    faktycznego prowadz. DG żądać ode mnie dostarczenia mojej ewidencji
    przychodów i kserować ją sobie?

    Z góry dzięki, możecie także pisać na priva
    Renata

  • 2. Data: 2004-11-26 16:22:49
    Temat: Re: Czy ktoś wygrał z ZUS? (wyrejestr. DG)
    Od: "pablio" <p...@p...wp.pl>

    Użytkownik "Renata Nawrocka" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przychodów i kserować ją sobie?
    >
    > Z góry dzięki, możecie także pisać na priva

    walcz z zusem
    i udowadniaj że nie zamiar się liczy tylko faktyczny okres wykinywania
    działalności

    odwołaj się koniecznie do sądu

  • 3. Data: 2004-11-26 20:55:32
    Od: "złodziej podatków" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > przychodów i kserować ją sobie?
    >
    > Z góry dzięki, możecie także pisać na priva

    A po co im dałaś dokumentację która ich akurat g...obchodzi. Poza tym czy
    zgłaszając przerwę w działalności likwidowałaś działalność w US czy tylko było
    to zawiadomienie o przerwie. Jeżeli zgłosiłaś zaprzestanie ( likwidację )
    działalności gospodarczej to możesz ich olać, a jeżeli było to w formie"
    informuję że w okresie od ..... do ......nie będę prowadziła działalności
    gospodarczej " to czarno to widać.

  • 4. Data: 2004-11-26 22:05:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Nov 2004, pablio wrote:

> [...]
    >+ > dyskusji na grupie na ten temat, wiem że moje szanse są niewielkie.

    Znaczy: czytałaś również wypowiedzi Artura Golańskiego.
    Profilaktycznie przypomnę iż w zakresie "zawieszania" się z nim
    oczywiście zgadzam, dla ciebie ":(", wiem.

> [...]
    >+ z
    >+ > odsetkami za okresy, w których wyrejestrował działalność,

    Jak mam krótkie pytanie: czy napisałaś DOKŁADNIE to co miałaś na
    myśli, czyli "wyrejestrował działalność" ? Bo jeśli WYREJESTROWAŁ,
    czyli polazł do UM/UG i kazał skreślić wpis w ewidencji to przestał
    być przedsiębiorcą i pytań nie mam. Jeśli ZUS mu coś zarzucił to
    oczywiście się wygłupił.
    Operacja oczywiście kosztuje - 100 zł od ponownego założenia DG.
    I oczywiście rundka: UM->GUS->ZUS|US

    O sobie piszesz że "zawieszałaś"...

    >+ > I jeszcze jedno, czy ZUS miał prawo w postępowaniu wyjaśniającym okres
    >+ > faktycznego prowadz. DG żądać ode mnie dostarczenia mojej ewidencji
    >+ > przychodów i kserować ją sobie?

    Zabrałem głos z tej okazji: poprzeglądaj sobie przepisy na
    www.podatki.pl, polecam (rejestracja darmowa).
    Z ustawy o SUS:
    +++++
    Art. 87. 1. W trakcie przeprowadzania kontroli inspektor
    kontroli Zakładu ma prawo:
    1) badać wszelkie księgi, dokumenty finansowo-księgowe
    i osobowe oraz inne nośniki informacji związane z zakresem kontroli,
    [...dalej różne takie przesłuchania i inne przyjemności...]
    Art. 88. 1. Płatnicy składek są zobowiązani:
    1) udostępnić wszelkie księgi, dokumenty i inne nośniki informacji
    związane z zakresem kontroli, które są przechowywane u płatnika
    oraz u osób trzecich w związku z powierzeniem tym osobom niektórych
    czynności na podstawie odrębnych umów,
    [...]
    2) sporządzić i wydać kopie dokumentów związanych z zakresem
    kontroli i określonych przez inspektora kontroli Zakładu,
    3) zapewnić niezbędne warunki do przeprowadzenia czynności
    kontrolnych, w tym udostępnić środki łączności, z wyjątkiem
    środków transportowych, oraz inne niezbędne środki techniczne
    do wykonania czynności kontrolnych, którymi dysponuje płatnik,
    [...]
    5) przedstawić tłumaczenie na język polski sporządzonej w języku
    obcym dokumentacji finansowo-księgowej i osobowej przedłożonej
    przez płatnika składek.

    2. Czynności określonych w ust. 1 płatnik składek jest obowiązany
    dokonać nieodpłatnie.
    3. W sprawach objętych zakresem kontroli płatnik składek ma
    obowiązek, w wyznaczonym terminie, dostarczyć inspektorowi
    kontroli Zakładu żądane dokumenty.
    ----

    >+ walcz z zusem

    Zastrzegam że ja jestem daleki od zamiaru odwodzenia od "walki".
    Co najmniej fakt powszechności zjawiska "zawieszania" skłania
    do rozważań czy interpretacja jakby nie było wątpliwie zapisanej
    "podstawy ubezpieczenia" (zapis powiada że objęci są "prowadzący
    działalność" a nie "będący przedsiębiorcami" - bo to drugie
    oznaczałoby jasno iż na pewno "zawieszenia" się nie liczą).

    >+ i udowadniaj że nie zamiar się liczy tylko faktyczny okres wykinywania
    >+ działalności

    No toż to śliska sprawa :]
    Jak wiemy definicji "działalności gospodarczej" jest kilka.
    Jest również 'lokalna' definicja w VAT, tudzież była w starej
    ustawie o VAT. I właśnie w oparciu o słowo "zamiar" któryś
    z wysokich sądów (mam na myśli instytucje najwyższe: SN który
    kiedyś był zamieszany - już nie pamiętam jak :[ - w apelacje
    do spraw administracyjnych czy apelację w NSA...) uznał czynność
    podatnika za "prowadzenia DG" w oparciu o słowo ZAMIAR właśnie.
    Mało, to właśnie "zamiar" pozwala.... zaliczyć z KUP wydatki
    czynione w okresie kiedy DG nie była prowadzona - bo była
    "zawieszona", nie wpadł bym na to jakby nie artykuł w którejś
    z "internetowo promujących się" gazet (rzepa albo coś z inforu)
    - uzasadnienie ? - "zabezpieczenie źródła przychodów". Właśnie
    "zamiar" dalszego prowadzenia. I oczywiście dopiero po podjęciu
    "zamierzonej" działalności :)
    Wiem, wiem że to odbiega od "podstawowego" zakresu dyskusji.
    Tyle że IMHO z owym "zamiarem" trzeba uważać coby sobie
    nie nadstawić ostrza na które się wpadnie...

    >+ odwołaj się koniecznie do sądu

    Składam podanie: i KONIECZNIE napisz jak się skończyło.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-11-26 23:18:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Nov 2004, złodziej podatków wrote:
    [...ktoś...]
> [...]
    >+ > przychodów i kserować ją sobie?
    [...]
    >+ A po co im dałaś dokumentację która ich akurat g...obchodzi.

    ...bo mamy podstawę prawną a inspektor też ją znał :] pewnikiem...
    Dura lex...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-11-27 15:13:36
    Od: "Renata Nawrocka" <n...@p...onet.pl>

    Napisałam już odwołanie, no i ... bronię się jak mogę, udowadniałam, że w
    okresach wyrejestrowań (nie używałam ani tu na grupie, ani do nich w
    odwołaniu słowa "zawieszenie", jedynie czasami "zaprzestanie") nie tylko nie
    prowadziłam działalności, ale i zamiaru właśnie też nie miałam, po prostu
    mnie nie ma, firma zamknięta, koniec kropka, nic, żadnego kontaktu, jakbym
    się pod ziemię schowała w tym czasie.
    Papiery księgowe im dałam z zaskoczenia, bom taka czysta i rzetelna była,
    potem plułam sobie w brodę, do czasu jak znalazłam już sama też tę ustawę o
    ZUS i wiem, że i tak bym się przed tym nie uchroniła.

    Moje wyrejestrowanie to oczywiście takie tylko przed ZUSem było, bo tak tam
    na drukach ZWUA i ZWPA stoi, czyli wyrejestrowanie z ubezpieczeń. Na razie w
    swej decyzji tego nie podnosili i oficjalnie to nawet nie wiedzą, czy ja w
    ewid. dział. gosp. i w GUSie się wyrejestrowałam.

    Dzięki Wam za wsparcie, jeśli i ktoś z Was będzie trzymał kciuki, to może
    kiedyś doniosę na listę o moim sukcesie z nimi. Ale to brzmi tak bajkowo.
    Pozdrawiam Was
    Renata

  • 7. Data: 2004-11-27 19:17:58
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "złodziej podatków" <e...@p...onet.pl> napisał:

    >Jeżeli zgłosiłaś zaprzestanie ( likwidację ) działalności gospodarczej
    Gdyby zgłosiła zaprzestanie dz.g. tak w US jak i w UM (UG), to nie
    byłoby tego problemu i tego pytania.

    >a jeżeli było to w formie" informuję że w okresie od ..... do ......nie będę
    >prowadziła działalności gospodarczej " to czarno to widać.
    Powyższa 'informacja' "pachnie" zawieszeniem dz.g. (i to wyłącznie dla
    potrzeb US), a NIE zaprzestaniem dz.g, które to stanowi podstawę do
    wyrejestrowanie z ubezpieczenia społecznego.

    P.S. Tnij zbędny tekst (to z netykiety) !

    Artur Golański

  • 8. Data: 2004-11-27 19:39:08
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał:

    >zapis powiada że objęci są "prowadzący działalność" a nie
    >"będący przedsiębiorcami" - bo to drugie
    >oznaczałoby jasno iż na pewno "zawieszenia" się nie liczą.
    Jeśli mogę wtrącić ;-) IMHO:
    1. "prowadzący działalność" jest pojęciem szerszym, ponieważ obejmuje
    TAKŻE tego, który swej dz.g. nie zarejestrował
    2. a cóz to za "przedsiębiorca", który nie prowadzi dz.g. ?
    3. z tym "na pewno" byłbym ostrożny

    Artur Golański