  • 1. Data: 2005-11-06 09:50:21
    Temat: Czy komornik może tak postąpić...?
    Od: "Redi" <s...@n...please.pl>

    Witam,

    Sprawa wygląda tak: Mąż mojej koleżanki żyrował pożyczkę, osoba która miała
    ją spłacać olała sprawę, więc do żyranta doczepił się komornik, zajął konto
    i inne rzeczy które miał... W momencie, gdy pożyczka była żyrowana, żyrant
    zameldowany był u swojej teściowej i na tej podstawie komornik chce teraz
    zająć jej majątek, mieszkanie i inne jej rzeczy. Czy może tak postąpić? Jaka
    jest podstawa prawna?
    Proszę o szybką odpowiedź.

    Pozdrawiam
    Radek

  • 2. Data: 2005-11-06 10:56:43
    Temat: Re: Czy komornik może tak postąpić...?
    Od: "Macio" <m...@p...com>

    Sądze że nie. Mialem tez przyjemność z panem komornikiem. Pomimo tego że
    byłem zameldowany u mamy łaził za mna kilka miesięcy a mamowego majatku nie
    ruszył. Poza oczywiście litrami kawy i herbaty które wypił czekając az
    przyniose mu kolejną częśc długu. Gdyby była jakaś podstawa prawna do takiego
    zajęcia to pewnie by z niej skorzystał. tak sobie myśle. Nie jestem
    prawnikiem więc trudno mi tu operowac paragrafami których być moze nawet nie
    ma. Zapewne istnieje jakies rozporządzenie na podstawie którego działa
    komornik. Tak sobie też myslę że musi miec na to jakiś kwit bo to co on mówi
    że może to bardzo czesto wychodzi że to tylko taki środek perswazji. Chyba że
    ma informację o tym że powiedzmy jakiś tam majatek jest wspólna własnością
    teściowej i dłużnika to byc może wtedy istnieje możliwośc zajęcia tegoż dobra.

    Pozdrawiam

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 3. Data: 2005-11-06 16:07:12
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Redi wrote:
> [...]
    > zająć jej majątek, mieszkanie i inne jej rzeczy. Czy może tak postąpić? Jaka

    Ta sprawa ma 2 aspekty.
    1 aspekt
    Komornik nie ma prawa zabierać sobie długu jednej osoby z rzeczy drugiej
    osoby. Teściowa na pewno nie odpowiada za długi zięcia. Polskie prawo
    nie uwzględnia również możliwości ponoszenia odpowiedzialności zbiorowej
    za osoby, które są u nas zameldowane.
    Komornik zatem nie ma prawa tknąć jej rzeczy.

    2 aspekt
    Niestety polskie prawo daje ofiarom nadużyć komorników zadziwiająco
    krótki termin na obronę ich praw - tylko 1 tydzień.
    W praktyce zatem niektórzy komornicy (skutecznie) wykorzystują brak
    orientacji takich przypadkowych osób. Zabierają im zatem ich rzeczy i
    czekają ten tydzień. W wielu wypadkach dla ludzi to jest za krótki czas.
    Wtedy taka, w praktyce kradzież, może pozostać bezkarna.

    Reasumując.
    Trzeba komornikowi od razu powiedzieć, że nie ma prawa zabierać rzeczy
    należących do osób trzecich.
    A jeśli komornik mimo to spróbuje je zająć to NATYCHMIAST złożyć skargę
    do sądu rejonowego.

    --
    MArta
    m...@N...pl

  • 4. Data: 2005-11-06 16:11:45
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marta Wieszczycka napisał(a):

    [ciach ..]

    Pytanie zapewne miało inny sens. Obecnie dłużnik mieszka gdzie indziej -
    zapewne już nie z teściową, z którą mieszkał w chwili poręczenia.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 5. Data: 2005-11-06 19:13:14
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Johnson wrote:

    > Pytanie zapewne miało inny sens. Obecnie dłużnik mieszka gdzie indziej -
    > zapewne już nie z teściową, z którą mieszkał w chwili poręczenia.

    Pytanie miało taki sens, że komornik, *z sobie tylko znanych przyczyn*,
    próbuje bezprawnie wchodzić na majątek osoby trzeciej.
    Czy fakt, że dłużnik teraz już z teściową nie mieszka cokolwiek zmienia?
    Nic. Komornik *nadal* nie ma prawa wchodzić na majątek teściowej. A
    teściowa *nadal* ma krótki termin na ochronę swoich praw, kiedy komornik
    je bezprawnie naruszy.

  • 6. Data: 2005-11-06 21:54:19
    Od: "andie" <e...@o...pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@N...pl> napisała
    (...)

    Jak widać, komornicy mają różne pomysły na egzekwowanie należności, niestety
    jednak w niektórych przypadkach jest to zwyczajna kradzież. Na szczęście w
    moim mieście raczej nie spotyka się tego typu nadużyć z ich strony ...

    endrus

  • 7. Data: 2005-11-06 22:35:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@N...pl> napisał w
    wiadomości

    Z komornikami nie za wiele miałem do czynienia. Ale zastanawiam się,
    czy czasem opisanym przez Ciebie działaniem nie wchodzi w kolizję z
    art. 231 kk. Zakładam, ze da się dowieść, ze komornik zdaje sobie
    sprawę z tego, że zabiera cudzy majątek. Bo jeśli bierze rzeczy, które
    ewentualnie mogą należeć do dłużnika, to oczywiście pozostaje
    powództwo przeciwegzekucyjne. No ale w wypadku zajmowania rzeczy pod
    adresem teściowej, u której niegdyś dłużnik mieszkał, ale już nie
    mieszka, to trudno uznać, by istniało takie domniemanie.

  • 8. Data: 2005-11-06 22:57:22
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Marta Wieszczycka napisał(a):
    > Niestety polskie prawo daje ofiarom nadużyć komorników zadziwiająco
    > krótki termin na obronę ich praw - tylko 1 tydzień.

    Skarga na czynności komornika to nie jest jedyny sposób działania w
    takiej sytuacji. A powiedziałbym, że rzadko właściwy. A na powództwo
    przeciwegzekucyjne jest miesiąc

    KG

  • 9. Data: 2005-11-07 00:43:10
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    kam wrote:

    > Skarga na czynności komornika to nie jest jedyny sposób działania w
    > takiej sytuacji. A powiedziałbym, że rzadko właściwy. A na powództwo
    > przeciwegzekucyjne jest miesiąc

    Faktycznie, słuszna uwaga.
    Szkoda tylko że wtedy występuje się już nie przeciwko komornikowi, a
    przeciwko wierzycielowi, na rzecz którego działał komornik.
    Oczywiście liczy się efekt - odzyskanie swojej rzeczy.
    Szkoda tylko, że taki komornik pozostaje czysty i działa dalej.

  • 10. Data: 2005-11-07 02:00:14
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > adresem teściowej, u której niegdyś dłużnik mieszkał, ale już nie
    > mieszka, to trudno uznać, by istniało takie domniemanie.

    No jeśli jest tak, jak pisze pytający, czyli komornik zamierza zabrać
    kobiecie mieszkanie tylko dlatego, że kiedyś zameldowany był u niej
    dłużnik, to faktycznie trudno dostrzec tu jakiekolwiek domniemanie.
    I w zasadzie może faktycznie tacy ludzie powinni oprócz ratowania
    majątku na drodze cywilnej, zgłaszać na Policję popełnienie przez
    komornika przestępstwa z art. 231 kk.