  • 1. Data: 2023-12-25 00:15:45
    Temat: Czy karetka na sygnale ma pierwszeństwo przed karetką na sygnale?
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    https://www.rmf24.pl/regiony/krakow/news-zderzenie-d
    woch-karetek-na-sygnale-w-krakowie-jedna-dachowal,nI
    d,7229101

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2023-12-25 02:14:55
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.12.2023 o 00:15, A. Filip pisze:
    > Zderzenie dwóch karetek na sygnale w Krakowie.

    Któraś była na głównej, albo też miała zielone światło.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 3. Data: 2023-12-25 10:09:58
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Któraś była na głównej, albo też miała zielone światło.

    Skąd takie założenie, że obowiązują znaki przed skrzyżowaniem lub światła?
    Skoro uprzywilejowanie pojazdu "na sygnale" znosi te wcześniejsze,
    to pozostają jedynie reguły jak dla skrzyżowania równorzędnego.

  • 4. Data: 2023-12-25 10:23:28
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 25.12.2023 o 10:09, cef pisze:

    > Skąd takie założenie, że obowiązują znaki przed skrzyżowaniem lub światła?
    > Skoro uprzywilejowanie pojazdu "na sygnale" znosi te wcześniejsze,

    Nie znosi.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 5. Data: 2023-12-25 10:55:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-25, cef <c...@i...pl> wrote:

    > Skąd takie założenie, że obowiązują znaki przed skrzyżowaniem lub światła?
    > Skoro uprzywilejowanie pojazdu "na sygnale" znosi te wcześniejsze,
    > to pozostają jedynie reguły jak dla skrzyżowania równorzędnego.

    Nie znosi. Po drugie, jechanie na sygnale nie powoduje, że kierowca może
    zlewać zasady bezpieczeństwa i być nieostrożny.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2023-12-25 11:08:10
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-12-25 o 10:23, Shrek pisze:

    > Nie znosi.

    Znosi w stosunku do normalnych użytkowników, a nie w ogóle.
    Chciałem tylko wzorem Roberta pokazać kolejne sposoby rozumowania,
    które mogą komplikować interpretacje.

  • 7. Data: 2023-12-25 11:42:34
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Nie znosi.

    W przepisach jest tak:

    Art 53. 2. Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem
    zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o
    ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów
    drogowych tylko w razie, gdy:

    1) uczestniczy:

    a) w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia
    albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego albo

    Więc jeśli jedna karetka nie stosuje się do znaków i sygnałów i druga też,
    to pokaż przepis, z którego wynika, że jednak te znaki mają mieć
    zastosowanie?
    Jakaś reguła nadrzędna? Może to być oznakowanie zastane ale równie dobrze
    można przywołać zdroworozsądkowo zasadę pierwszeństwa z prawej.

  • 8. Data: 2023-12-25 12:44:58
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    cef <c...@i...pl> pisze:

> [...]
    > Jakaś reguła nadrzędna? Może to być oznakowanie zastane ale równie dobrze
    > można przywołać zdroworozsądkowo zasadę pierwszeństwa z prawej.

    HGW co mądre _po latach_ sędziowskie głowy by zdecydowały po latach i
    wszystkich apelacjach, kasacjach i Sztrasburgach i
    Trybunałach "Sprawiedliwości" UE :-)

    P.S. Czy prawnik może choćby w Wigilie przemówić ludzkich głosem? ;-)

    --
    A. Filip

  • 9. Data: 2023-12-25 12:53:41
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > Skoro uprzywilejowanie pojazdu "na sygnale" znosi te wcześniejsze,
    > to pozostają jedynie reguły jak dla skrzyżowania równorzędnego.

    Użycie sygnałów uprzywilejowana niczego nie znosi. Nadal masz
    przestrzegać prawa, a jedynie pod pewnym,i warunkami możesz nie. Tym
    warunkiem jest zapewnienie bezpieczeństwa. Któraś karet ka miała
    pierwszeństwo i ta druga (jej kierujący) powinien jej ustąpić. Nawet,
    gdyby ta mająca pierwszeństwo nie miała włączonych sygnałów, to miała
    pierwszeństwo.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 10. Data: 2023-12-25 12:55:18
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.12.2023 o 11:08, cef pisze:
    > Znosi w stosunku do normalnych użytkowników, a nie w ogóle.
    > Chciałem tylko wzorem Roberta pokazać kolejne sposoby rozumowania,
    > które mogą komplikować interpretacje.

    Nie znosi. Możesz wjechać na czerwonym, jeśli upewnisz się - przykładowo
    - że wszyscy Ci ustąpili. Oni mają obowiązek ustąpienia, ale jak nie
    ustąpią, to nie możesz ich staranować.
    --
    (~) Robert Tomasik