  • Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
    Subject: Re: Czy ZUSu mozna sie pozbyc?
    Date: 29 Nov 2011 12:16:18 +0200

    On 2011-11-29, Nixe <n...@n...pl> wrote:

    [...]

    > A jak jest w krajach gdzie ZUS nie funkcjonuje, a ludzie jednak żyją, nawet
    > ci z wadami wrodzonymi?

    A u nas ludzie nie żyją, czy jak? Postulujesz, że rozwiązanie "bez-ZUS"
    jest lepsze. Tylko zapominasz dodać "dla pięknych, młodych i bogatych".
    I w tym rzecz.

    > _Teraz_bo nie ma aż tak wolnego rynku w zakresie usług medycznych.

    A masz gwarancję, że przy uwolnieniu cen będzie lepiej?
    Czy tak jak w przypadku energetyki, skończy się 30-40% _podwyżką_?

    > Zwłaszcza sierotą ...

    Właśnie. I rolą państwa jest pomagać tym słabszym.
    Bo sorry, ale 99% tych pięknych, młodych i bogatych ma to w dupie.
    Przynajmniej dopóki im się krzywda nie stanie.

    > Nie myli mi się.

    Myli. Ubezpieczenie nie jest czymś co się odzyskuje.

    > Przy ubezpieczeniu indywidualnym też nie mam gwarancji, że cokolwiek z niego
    > odzyskam (w sensie odszkodowania, a nie zwrotu składek), ale przynajmniej
    > ubezpieczam się w takim zakresie, jaki mnie interesuje, a nie w takim, jaki
    > narzuca mi państwo.

    I moim zdaniem podstawowy koszyk powinien być narzucony.

    > Ale ZUS również nie da, ponieważ przy świadczeniach zdrowotnych posiłkuje
    > się nie tylko samą składką zdrowotną, ale także szeregiem innych składek
    > (niewykorzystanych przez inne osoby np. emerytów czy rencistów, którzy już
    > swoich składek chorobowych czy wypadkowych nie wykorzystają albo np. osób
    > nieżyjących, które nie dożyły do emerytury), czyli należałoby pod uwagę
    > wziąć nie tylko 2%, ale znacznie więcej.

    NFZ to fundusz celowy, więc o ile orientuję się w przepisach to jednak
    twierdzę, że racji nie masz. Przejrzyj sobie artykuły o funduszu pracy.
    Rostowski ogranicza wydatki w nim, by ograniczyć deficyt (i koszty obsługi
    długu), ale pieniądze tam leżą, bo nie można sobie "ot tak" z kieszonki
    do kieszonki przełożyć.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl