  • 1. Data: 2003-07-29 14:28:17
    Temat: Czy Urzad Skarbowy moze naliczac odsetki...?
    Od: "ss" <s...@h...pl>

    Witam Grupowiczow!
    Czy Waszym zdaniem Urzad Skarbowy moze naliczac odsetki od naleznosci
    jezeli nie wyslal wczesniej wezwania do zaplaty tuz po terminie?
    Chodzi mi przede wszystkim o podatek od czynnosci cywilnoprawnych.
    Czyli np.
    Kupuje nieruchomosc, ktorej wartosc podaje w akcie notarialnym. Notariusz
    pobiera podatek od ccp i przekazuej US. Akt notarialny trwafia do US,
    a ja jako podatnik spodziewam sie, ze US wezwie mnie do zaplaty roznicy
    zobowiazania, jezeli uzna, ze podatek jest zanizony. Jezeli takiego wezwania
    nie otrzymam, to mam prawo sadzic, ze US nie wnosi zastrzezen do
    wartosci nieruchomosci, poniewaz kazdy normalny wierzyciel, takie wezwanie
    by wyslal. Dostaje wezwanie po 5 latach z astronomicznymi odsetkami.
    Czy w takiej sytuacji pobieranie odsetek nie jest lamaniem prawa, skoro
    obywatel, nie mial swiadomosci, ze sa one naliczanie z uwagi na nie wyslanie
    przez US wezwania do zaplaty?

    Pozdrawiam
    Slawek.

  • 2. Data: 2003-07-29 16:02:03
    Temat: Re: Czy Urzad Skarbowy moze naliczac odsetki...?
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "ss" <s...@h...pl> napisał

    /ciach/

    US ma 3 lata na weryfikację aktu notarialnego(od kupna), od dnia porządzenia
    aktu naliczane są ewentualne odsetki za zwłokę, a podatek płaci się od
    wartości rynkowej, cena sprzedaży nie ma znaczenia....

  • 3. Data: 2003-07-30 07:09:49
    Od: "stavi" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > aktu naliczane są ewentualne odsetki za zwłokę, a podatek płaci się od
    > wartości rynkowej, cena sprzedaży nie ma znaczenia....

    A czy mógłbym prosić ustawę na podstawie której uważa się na dzień dobry
    ludzi za złodziei ? (chodzi mi, na podstawie jakiej ustawy określają cenę
    rynkową gdy uznają, że cena jest zaniżona? (nawet przy sprzedaży notarialnej
    :) ))

    pozdr.,
    stavi

  • 4. Data: 2003-07-30 13:22:46
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "stavi" <s...@p...onet.pl> napisał w

> [...]
    > ludzi za złodziei ? (chodzi mi, na podstawie jakiej ustawy określają cenę
    > rynkową gdy uznają, że cena jest zaniżona? (nawet przy sprzedaży

    ustawa z dnia 09.09.2000r. - o podatku od czynności cywilnoprawnych Dz.U.Nr
    86 poz. 959 z późn. zmian.
    dlaczego za złodziei, nie rozumiem?

  • 5. Data: 2003-07-30 13:47:11
    Od: "stavi" <s...@p...onet.pl>

    > ustawa z dnia 09.09.2000r. - o podatku od czynności cywilnoprawnych
    Dz.U.Nr
    > 86 poz. 959 z późn. zmian.

    dz, poczytam

    > dlaczego za złodziei, nie rozumiem?

    No w końcu nie zawsze jak się kupuje poniżej cen rynkowych w umowie to
    oznacza, że na rękę daje więcej ? (Wiem, ze jest to częsta praktyka)

    pozdr.,
    stavi

  • 6. Data: 2003-07-30 15:09:32
    Od: "ss" <s...@h...pl>

    > ustawa z dnia 09.09.2000r. - o podatku od czynności cywilnoprawnych
    Dz.U.Nr
    > 86 poz. 959 z późn. zmian.
    > dlaczego za złodziei, nie rozumiem?

    W jakiej ustawie mozna znalezc czarno na bialym, ze US ma 3 lata (lub 5 lat,
    ale to nieistotne)
    czasu na wyslanie wezwania podatnikowi, przy czym w tym czasie sa juz
    naliczane odsetki?
    Zacytowany ponizej artykul z podanej przez Ciebie ustawy nie precyzuje tego
    terminu.

    Art.6. ust.3.
    "Jezeli strony czynnosci cywilnoprawnej nie okreslily wartosci przedmiotu
    tej czynnosci
    lub wartosc okreslona przez strony nie odpowiada, wedlug oceny organu
    podatkowego,
    jej wartosci rynkowej, organ ten wezwie strony do jej okreslenia,
    podwyzszenia lub
    obnizenia :), w terminie nie krotszym niz 14 dni od doreczenia wezwania,
    podajac
    jednoczesnie wartosc wg wlasnej, wstepnej oceny".

    Gdyby wezwanie zostalo wyslane tuz po wystapieniu czynnosci cywilnoprawnej,
    wszystko byloby jasne, ale przeciez US moze zarobic na odsetkach, czyz nie
    tak?

    Pozdrawiam
    Slawek/

  • 7. Data: 2003-07-30 17:47:43
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "ss" <s...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > naliczane odsetki?
    > Zacytowany ponizej artykul z podanej przez Ciebie ustawy nie precyzuje

    czarno na białym w Ordynacji podatkowej (DZ.U.Nr 137 poz. 926 z
    1997r.)...przy czym nie na wysłanie wezwania, a na doręczenie decyzji
    wymierzającej podatek, a to różnica

> [...]
    cywilnoprawnej,
    > wszystko byloby jasne, ale przeciez US moze zarobic na odsetkach, czyz nie

    przepisy nie precyzują kiedy ma zostać wysłane wezwanie.... 14 dni masz
    czasu na określenie wartości, ale od dnia otrzymania wezwania do określenia
    wartości ;-)))

  • 8. Data: 2003-07-30 17:53:30
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "stavi" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości >

    > No w końcu nie zawsze jak się kupuje poniżej cen rynkowych w umowie to
    > oznacza, że na rękę daje więcej ? (Wiem, ze jest to częsta praktyka)

    hmm, żaden problem, trzeba po prostu podać dwie wartości w akcie
    notarialnym:
    1.) strony sprzedają za tyle, a tyle....
    2.) jako podstawę opodatkowania przyjmują wartość rynkową tyle, a tyle....
    osobiście jak kupowałem, całkiem niedawno mieszkanie, to tak zrobiłem, zaraz
    po spisaniu kontraktu zwróciłem się do US o weryfikację aktu pod kątem
    pobranego podatku i w ciągu m-ca otrzymałem decyzję umorzeniową.

  • 9. Data: 2003-07-30 21:28:10
    Od: "ss" <s...@h...pl>

    Dziekuje za porady
    i pozdrawiam,
    Slawek.

  • 10. Data: 2003-07-31 08:10:48
    Od: "stavi" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > po spisaniu kontraktu zwróciłem się do US o weryfikację aktu pod kątem
    > pobranego podatku i w ciągu m-ca otrzymałem decyzję umorzeniową.

    zaraz, zaraz, płacę 2% od _wartości_ czy nie ? poczytałem tą ustawę,
    najpierw mają obowiazek wezwać do ustalenia ponownie ceny, podając swoją
    wycenę wg średnich "jakichś tam" cen (w tym miejscu traktują ludzi jak
    złodziei - bo wartość może być rzeczywiście inna, z czym rzeczoznawca
    następnie może się zgodzić), jak nie dojdzie do "porozumienia" to wysyłają
    rzeczoznawcę.

    Swoją drogą to ciekaw jestem czy ktoś w praktyce wygrał z US czy same
    miękawki w tym kraju mieszkają (ja też jestem miękawką :) )? Prosty
    przypadek: stoją dwie chałupy na granicy, w środku działka załóżmy że 10m
    szerokości, zgodnie z dzisiejszym prawem, nie ma szans nic tam wybudować,
    ale działka leży w pasie zagosp. przestrz. pod bud. i US liczy po cenach
    działek budowlanych a kupujący faktycznie kupuje po cenie roli. (bo
    faktycznie nic tam nie zrobi)

    Qrcze, właśnie sobie uświadomiłem, że kupiłem działkę płacąc za całość jak
    po cenie za budowlaną a 1/3 była rolą, to US może mnie wezwać do zaniżenia
    ceny ? :))
    hm.. a sam bym się o zwrot podatku nie mógł upomnieć ? no i zwrot kosztów
    notariusza, wpisów do księgi wieczystej itd ? (czysto hipotetycznie :) )

    pozdr.,
    stavi