    From: "fprct" <f...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Co można robić z ogólnie dostępnymi danymi w Sieci
    Date: Mon, 21 Aug 2006 22:07:48 +0000 (UTC)

    buraxta <b...@g...com> napisał(a):

    > A czy komercyjne przeglądarki WWW (jak np. kiedyś Opera) udostępniane za
    > darmo w wersji z reklamami są legalne?

    To jednak inna sytuacja. Istnienia przeglądarek WWW twórcy stron WWW są w
    pełni świadomi. :-) I z takim zamierzeniem tworzą serwisy internetowe - żeby
    sobie ludzie je w nich wyświetlali. Ja mówię o trochę innym przypadku.

    Stwierdzam mianowicie, że potrafię te same informacje, które podaje jakiś
    portal, przedstawić w lepszej formie, w wygodniejszy sposób. Piszę odpowiedni
    program i sprzedaję go lub udostępniam za darmo i pobieram opłaty abonamentowe
    za jego wykorzystywanie. Czy aby na pewno nie łamię w ten sposób prawa?

    Co jeżeli tymi danymi będą np. relacje na żywo z meczów ekstraklasy pisane
    przez dziennikarzy portalu sportowego? Lądują na nim obok całej masy banerów
    reklamowych, a mój program działający u jakiegoś internauty robi SIUP! i
    wyświetla mu tą relację w okienku systemowym dodając np. kolorowanie na
    czerwono słowa "gol". :) Albo jeżeli są to notowania kursów walut
    przedstawione na trudnej w nawigacji i mało czytelnej stronie (a mają jakąś
    unikalną własność, której nie mają podobne informacje w innych serwisach) -
    SIUP! i wszystkie potrzebne dane lądują w eleganckich tabelkach ze zdjęciem
    Miss Polonia 2006 w tle, a to wszystko za jedyne 15zł miesięcznie...

    Czy jeżeli pewne dane są w Sieci dostępne dla szarego internauty bez żadnych
    zobowiązań wobec prezentującego je serwisu, mam prawo wykorzystać je do celów
    komercyjnych? Zawsze? Czasami, zależnie od sytuacji? Nigdy?

    Będę bardzo wdzięczny za opinie w tej kwestii, także wskazówki, gdzie
    ewentualnie szukać przepisów, które dotykają takiej materii.