    From: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Co może ochroniarz w sklepie
    Date: Wed, 11 Jun 2014 12:13:01 +0200

    Dnia 2014-06-10 16:11, Użytkownik Robert Tomasik napisał:

    > Czy możesz zaproponować, jaki interes miałąby ochrona w podrzucaniu
    > przypadkowemu klientowi batonika? Bo rozumiem jakies prywatne zatargi.

    Potrzeba spektakularnego sukcesu po tym jak sami okradli sklep
    na tysiące zł.

    > Po za tym, o ile kradzież batonika stanowi wykroczenie, to podrzucenie
    > batonika jest przestępstwem z art. 234 kk. Jeśli powiesz policjantowi -
    > któy wczesniej czy później przyjedzie - że podrzucono Ci batonik, to
    > przyjezie na miejsce grupa. W takiej sytuacji na batoniku nie bedzie
    > Twoich śladów (DNA, papilarne), a powinny być pracownika ochrony, który
    > batonik podrzucił. Nawet należacych do niego rękawiczek,któe przecież
    > potrafisz wskazać.

    To że policja ma środki do sprawdzenia linii papilarnych czy DNA nie
    znaczy że będzie to robić w tak błahej sprawie.
    Kolejna sprawa to na batoniku będą odciski pracownika ochrony
    który go w torbie klienta znalazł, udowodnisz teraz że odcisk
    zrobił przy podrzuceniu ?

    > To jest trochę głupia porada, bo narazasz go na użycie Środkó Przymusu
    > Bezpośredniego. UStawo o ochronie osób i mienia daje pracownikowi
    > ochrony (art. 36) prawo do ujęcia domniemanego sprawcy. Jesli uzasadnią
    > polecenie przejścia względami koniecznosci, to mogą i siłą odmawiajacego
    > wykonania poleceń człowieka zabrać.

    I z tym bym dyskutował.
    Nie muszą go obezwładniać bo nie ucieka, zgadza się poczekać
    na policję. Nie widzę powody do zabierania go do jakichś
    kanciap czy innych pakamer.

    > Nawet jak ma na sumieniu, to nie mają prawa przeszukania. Mogą poprosić
    > o okazanie wnętrza torby.

    Jak go zastraszą w jakiejś kanciapie to się zgodzi nawet na rewizję.
    Kiedy będzie to na środku sklepu na oczach normalnych ludzi to ma
    większe szanse na normlne traktowanie.

    > Żądać możesz, ale nie liczyłbym na to, chyba, ze zdołasz dowieść, że to
    > było celowe działanie pracownika ochrony.

    Dlaczego musi czegokolwiek dowodzić ?
    Przecież został bezpodstawnie oskarżony i poniżony zatrzymaniem
    a potem rewizją.