  • 1. Data: 2014-06-09 22:06:15
    Temat: Co może ochroniarz w sklepie
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Witajcie,

    odświeżę trochę stary jak świat temat (może znowu flame się zrobi :P).
    Na wypoku urodził się art. dotyczący zachowania ochroniarzy biedronki
    wobec klientki. W komentarzach ruszyła lawina dyskusji z której
    wyłapałem pewną interesującą mnie rzecz.

    Czy ochroniarz (dajmy na to, że z licencją, czy jak to się teraz zwie)
    może kazać mi udać się z nim do kanciapy czy innego zaplecza/
    pomieszczenia ochrony?

    Oczywiście godzę się czekać na przyjazd policji (załóżmy wręcz, że sam
    ją wezwałem) ale w holu na oczach ludzi. Nie podoba się to ochronie i
    wydaje mi polecenia (słowo klucz podejrzewam), żebym udał się z nimi do
    mniej widocznego pomieszczenia.

    Jak to jest?

    Pozdrawiam.
    PlaMa

  • 2. Data: 2014-06-10 11:01:25
    Temat: Re: Co może ochroniarz w sklepie
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Użytkownik "PlaMa" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ją wezwałem) ale w holu na oczach ludzi. Nie podoba się to ochronie i
    > wydaje mi polecenia (słowo klucz podejrzewam), żebym udał się z nimi do

    Chodzi o to, żebyś nie miał świadków, gdy w drodze na zaplecze podrzucą
    ci do torby rzekomo ukradziony batonik. Na zapleczu nagrają cię kamerą, jak
    z twojej torby wyciągają "skradzioną" rzecz i już mają dowód dla sądu.
    Ja tam bym nie pozwolił, aby ochrona ruszyła mnie z miejsca publicznego
    (z pola widzenia świadków), a nawet się dotknąć, o grzebaniu mi w torbie
    nie wspominając, skoro nie mam niczego na sumieniu. Dodatkowo, po
    ewentualnej rewizji (ale tylko przez policję) zakończonej nieznalezieniem
    niczego zarypanego ze sklepu, zażądałbym publicznych przeprosin za
    nieuzasadnione podejrzenie o kradzież. A jak!

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 3. Data: 2014-06-10 16:11:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marek" <t...@f...kuku.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    Czy możesz zaproponować, jaki interes miałąby ochrona w podrzucaniu
    przypadkowemu klientowi batonika? Bo rozumiem jakies prywatne zatargi.

    Po za tym, o ile kradzież batonika stanowi wykroczenie, to podrzucenie
    batonika jest przestępstwem z art. 234 kk. Jeśli powiesz policjantowi -
    któy wczesniej czy później przyjedzie - że podrzucono Ci batonik, to
    przyjezie na miejsce grupa. W takiej sytuacji na batoniku nie bedzie Twoich
    śladów (DNA, papilarne), a powinny być pracownika ochrony, który batonik
    podrzucił. Nawet należacych do niego rękawiczek,któe przecież potrafisz
    wskazać.

> [...]
    > Ja tam bym nie pozwolił, aby ochrona ruszyła mnie z miejsca publicznego
    > (z pola widzenia świadków), a nawet się dotknąć,

    To jest trochę głupia porada, bo narazasz go na użycie Środkó Przymusu
    Bezpośredniego. UStawo o ochronie osób i mienia daje pracownikowi ochrony
    (art. 36) prawo do ujęcia domniemanego sprawcy. Jesli uzasadnią polecenie
    przejścia względami koniecznosci, to mogą i siłą odmawiajacego wykonania
    poleceń człowieka zabrać.

    > o grzebaniu mi w torbie
    > nie wspominając, skoro nie mam niczego na sumieniu.

    Nawet jak ma na sumieniu, to nie mają prawa przeszukania. Mogą poprosić o
    okazanie wnętrza torby.

> [...]
    > niczego zarypanego ze sklepu, zażądałbym publicznych przeprosin za
    > nieuzasadnione podejrzenie o kradzież. A jak!

    Żądać możesz, ale nie liczyłbym na to, chyba, ze zdołasz dowieść, że to
    było celowe działanie pracownika ochrony.

  • 4. Data: 2014-06-11 12:13:01
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2014-06-10 16:11, Użytkownik Robert Tomasik napisał:

    > Czy możesz zaproponować, jaki interes miałąby ochrona w podrzucaniu
    > przypadkowemu klientowi batonika? Bo rozumiem jakies prywatne zatargi.

    Potrzeba spektakularnego sukcesu po tym jak sami okradli sklep
    na tysiące zł.

> [...]
    > Twoich śladów (DNA, papilarne), a powinny być pracownika ochrony, który
    > batonik podrzucił. Nawet należacych do niego rękawiczek,któe przecież

    To że policja ma środki do sprawdzenia linii papilarnych czy DNA nie
    znaczy że będzie to robić w tak błahej sprawie.
    Kolejna sprawa to na batoniku będą odciski pracownika ochrony
    który go w torbie klienta znalazł, udowodnisz teraz że odcisk
    zrobił przy podrzuceniu ?

> [...]
    > ochrony (art. 36) prawo do ujęcia domniemanego sprawcy. Jesli uzasadnią
    > polecenie przejścia względami koniecznosci, to mogą i siłą odmawiajacego

    I z tym bym dyskutował.
    Nie muszą go obezwładniać bo nie ucieka, zgadza się poczekać
    na policję. Nie widzę powody do zabierania go do jakichś
    kanciap czy innych pakamer.

    > Nawet jak ma na sumieniu, to nie mają prawa przeszukania. Mogą poprosić
    > o okazanie wnętrza torby.

    Jak go zastraszą w jakiejś kanciapie to się zgodzi nawet na rewizję.
    Kiedy będzie to na środku sklepu na oczach normalnych ludzi to ma
    większe szanse na normlne traktowanie.

    > Żądać możesz, ale nie liczyłbym na to, chyba, ze zdołasz dowieść, że to
    > było celowe działanie pracownika ochrony.

    Dlaczego musi czegokolwiek dowodzić ?
    Przecież został bezpodstawnie oskarżony i poniżony zatrzymaniem
    a potem rewizją.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2014-06-11 14:11:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Potrzeba spektakularnego sukcesu po tym jak sami okradli sklep
    > na tysiące zł.

    Widać, że nie masz zielonego pojęcia o organizacji ochrony w sklepach.
    Ochrony pilnują pracownicy sklepu, a ochrona pracowników.

    > To że policja ma środki do sprawdzenia linii papilarnych czy DNA nie
    > znaczy że będzie to robić w tak błahej sprawie.

    Jesli "złapany" bedzie utrzymywał,że podrzucono mu batonika, to nie będzie
    błacha sprawa.

    > Kolejna sprawa to na batoniku będą odciski pracownika ochrony
    > który go w torbie klienta znalazł, udowodnisz teraz że odcisk
    > zrobił przy podrzuceniu ?

    Udowodnie, że nie ma tam śladów domniemanego złodzieja :-) Pomijając już
    to, że pracownik ochrony nie ma prawa niczego przeszukiwać.

    > I z tym bym dyskutował.
    > Nie muszą go obezwładniać bo nie ucieka, zgadza się poczekać
    > na policję. Nie widzę powody do zabierania go do jakichś
    > kanciap czy innych pakamer.

    To trzeba rozpatrywać indywidualnie. Nie ma sensu, bym tu snuł opowieści,
    ale istnieje wiele sytuacji, gdy zabranie ujętego jest zasadne i szereg,
    gdy nie.

    > Jak go zastraszą w jakiejś kanciapie to się zgodzi nawet na rewizję.
    > Kiedy będzie to na środku sklepu na oczach normalnych ludzi to ma
    > większe szanse na normlne traktowanie.

    Zgoda na rewizję nie zmienia faktu jej bezprawności. To nadal jest czynność
    zastrzeżona dla organu procesowego.

    > Dlaczego musi czegokolwiek dowodzić ?
    > Przecież został bezpodstawnie oskarżony i poniżony zatrzymaniem
    > a potem rewizją.

    Bo ochrona ma prawo ująć (nie zatrzymać) i ma prawo podejrzewać, że coś
    ukradł. I tylko udowodnienie, że celowo nadużyła tego prawa powoduje, że
    jej działania są bezprawne.

  • 6. Data: 2014-06-11 14:21:08
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 11.06.2014 14:11, Robert Tomasik pisze:

    > Widać, że nie masz zielonego pojęcia o organizacji ochrony w sklepach.
    > Ochrony pilnują pracownicy sklepu, a ochrona pracowników.

    Hehehehehehehehehehe.

    [ciach]

    > Bo ochrona ma prawo ująć (nie zatrzymać) i ma prawo podejrzewać, że coś
    > ukradł. I tylko udowodnienie, że celowo nadużyła tego prawa powoduje, że
    > jej działania są bezprawne.

    Mam przypomnieć powtarzające się nadal problemy tych cieciów z
    fotografowaniem czy wręcz spisywaniem cen?

  • 7. Data: 2014-06-11 14:48:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał w wiadomości

    > Mam przypomnieć powtarzające się nadal problemy tych cieciów z
    > fotografowaniem czy wręcz spisywaniem cen?

    No ale to są bezprawne działania z ich strony, które ucina się krótko, albo
    mam sie czuć ujęty i proszę wezwać Policję, złożyc zawiadmiomienie i kręci
    się proces, albo sp...lać w podskokach. W znanych mi przypadkach druga
    opcja im bardziej przypadała do gustu. I zeby nie było, sam wiele razy
    przetrenowałem również poza terenem, gdzie ejstem znany - by ubiec pytania.

  • 8. Data: 2014-06-11 15:05:56
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 11.06.2014 14:48, Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > druga opcja im bardziej przypadała do gustu. I zeby nie było, sam wiele
    > razy przetrenowałem również poza terenem, gdzie ejstem znany - by ubiec

    Tylko niekiedy trzeba mieć przewagę liczebną.

    I pytań nie ubiegniesz, bo zadam takie: co byś doradzał w sytuacji kiedy
    nie wzywają policji, nie spierdalają tylko chcą gdzieś zaciągnąć, hmm?

    I czym to się różni od sytuacji niby ujętego złodzieja, który
    autentycznie niczego nie ukradł? Dwa warianty: (1) jest gotów poczekać
    na patrol ale nie chce iść w jakiś ciemny kąt; (2) śpieszy się i nie ma
    chęci na nikogo czekać (bo ja wiem - dostał telefon, że żona mu rodzi
    lub coś w tym stylu).

  • 9. Data: 2014-06-11 15:14:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > I pytań nie ubiegniesz, bo zadam takie: co byś doradzał w sytuacji kiedy
    > nie wzywają policji, nie spierdalają tylko chcą gdzieś zaciągnąć, hmm?

    Wezwać Policje samemu, ale dociągnąc to do konca, czyli złożyc zawiadomiene
    o przestępstwie i zażalić sie na ewentualną odmowę wszczęcia. W moim
    powiecie jedna taka sparwa - akurat z urzędu :-) - i rozniosła sie wieść,
    że to nielegalne. Nie słyszałem, by od kilku lat ktoś się poważył.
    Oczywiscie mogę o czymś nie wiedzieć.

> [...]
    > patrol ale nie chce iść w jakiś ciemny kąt; (2) śpieszy się i nie ma
    > chęci na nikogo czekać (bo ja wiem - dostał telefon, że żona mu rodzi lub

    Niestety,poczekać musi. Roszczenie cywilne pozostaje otwarte, ale próbą
    ucieczki generujesz uprawnienia do gonienia. Oczywiście czasem, jak
    zadziała bramka, to szybciej jest pokazać zawartość torby, niż się kopać z
    systemem. Miałem kiedyś takiego Ericson z mieczem Jeday, któy wzbudzał
    zawsze bramki w Media Markt. Później sam go wyjmowałem przed bramką i
    podawałem ochroniarzowi, bo było szybciej. trochę zrozumienia dla pracy
    ochroniarzy i wiele rzeczy może być łatwiejsze.

  • 10. Data: 2014-06-12 10:31:15
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Andrzej Lawa <a...@l...com> wrote:

    > Mam przypomnieć powtarzające się nadal problemy tych cieciów z
    > fotografowaniem czy wręcz spisywaniem cen?

    A nie jest tak, że regulamin sklepu zabrania fotografowania i trzeba
    się dostosować? Bo słyszałem że tak właśnie jest.

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/