    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Chcemy, żeby dziecko wyjechało z ciotką za granicę
    Date: Mon, 26 Aug 2013 21:51:36 +0200

    news:kvduep$43o$7@dont-email.me...

    > Nie ma. Tak dlugo jak dlugo jest w Polsce.
    > ro
    > Jest art 97(jak dobrze pamietam nr) KRIO wymagajacy zgody obojga rodzicow
    > w waznuch sprawach dziecka w tym w przypadku wyjazdu za granice.
    > Tego jeszcze nikt nie zmienił. A jak zmienił to odszczekam.

    Nie zmienił. Tylko:

    1) Nie na darmo do uzyskania paszportu konieczne jest uzyskanie zgody
    dwojga rodziców. Ten wniosek jest surogatem zgody na wyjazd.
    2) Dowód osobisty upoważnia do poruszania sie po całej strefie Schengen, a
    trzeba tylko jeden podpis - nie zastanowiła Cię nigdy ta kwestia?
    3) KRiO mówi o zgodzie, ale nie przypominam sobie, by określał formę
    prawną. Czemu nie wystarczy ustna, a koniecznie domagasz się notarialnej?
    4) Mowa tu o wyjeździe. Czy chcesz stosować analogiczny przepis do
    Słowackiego dziecka na terytorium Polski? Bo w obcym kraju będzie to
    analogiczna do naszego za granicą sytuacja. Znasz przepis nakazujący zgodę
    rodziców na pobyt obcokrajowca - dziecka? W jakiej formie powinna ona być?
    5) Jak ktoś dziecko rodzicom uprowadzi, to zgłaszają to stosownym władzom.
    Nie sądzisz, że sprawdzenie braku takiego zgłoszenia wystarczająco
    uprawdopodobnia fakt zgody?
    6) Jaką moc prawną za granicą ma polski dokument notarialny? Czy to nie Ty
    wątpiłeś przed laty:
    http://pomocprawna.info/usenet_read.html?46,276739,2
    76785?

    > Nie znam przepisu zmieniajacego art 97 KRIO, tak zeby zgoda rodziców byla
    > wymagana przy wyjezdzie z obszaru Schengen zamiast kraju.

    Stąd wynika jeden podpis przy dowodzie, a dwa przy paszporcie :-))

    > I paradoksalnie własnie przez brak kontroli na granicach tym bardziej
    > można sie spodziewac kłopotów przy jakies przypadkowej kontroli
    > pograniczników już za naszą granicą.

    Niewiele krajów wewnątrz Schengen ma w ogóle pograniczników. To po
    pierwsze.

    > Bo przypadków wywożenia dzieci przez jednego z rodziców jest coraz
    > wiecej.

    Włąśnie z tego powodu, że nie ma granic.

    > Szanse na kłopoty są małe jak się jedzie niedalego ale opieranie wyjazdu
    > na zasadzie "mnie sie to na pewno nie stanie" jest głupim pomysłem,
    > szczególnie, że wiele to nie kosztuje a załatwia sprawę skutecznie.
    > Po za Schengen bez takiego notarialnego papierka jednak bym się nie
    > wypuszczał.

    Pytanie było o wewnątrzwspólnotowy wyjazd.