  • 1. Data: 2006-03-07 09:56:25
    Temat: Cesja praw, a podatek VAT
    Od: k...@p...onet.pl

    Witam,

    Mysle, ze problem jest natury prawno-podatkowej i licze, ze znajde tu dobra rade.
    Oto jak wyglada sytuacja:
    Pewna osoba A na poczatku 2004 roku podpisala umowe przedwstepna na zakup nowego
    mieszkania od dewelopera. W ciagu 2004 i 2005 roku dokonala wszystkich
    platnosci, na ktore otrzymala faktury. I teraz najwazniejsze - platnosci za
    grunty dokonala w kwietniu 2004, wiec wedle obowiazujacych wowczas przepisow bez
    podatku VAT - od maja 2004 podatek ten wynosi juz 7%.
    Na poczatku tego roku osoba A postanowila "pozbyc" sie tego mieszkania na rzecz
    osoby B. Zostala podpisana, za zgoda dewelopera, cesja umowy przedwstepnej.
    Osoba B cala wartosc mieszkania przelala na konto osoby A - na takie rozwiazanie
    wyrazil zgode deweloper, podpisujac cesje.
    Po prawie 2 miesiacach deweloper postanowil nagle (nie informujac wczesniej o
    tym osoby B), ze osobie A wystawi fakture korygujaca, a osobie B zwykla fakture
    - i tu sie pojawia problem, bo jezeli faktura mialaby byc wystawiona dzis, to za
    grunty musialby byc uwzgledniony 7% VAT, a jest to kwota kilku tysiecy.
    I teraz pytanie, czy developer musi wystawiac osobie B fakture, czy nie moze
    wystawic noty korygujacej lub przeksiegowac kwoty z konta osoby A na osobe B,
    zeby sie zgadzalo (np. wystawiajac dokument PK)?
    Nie rozumiem na jakiej podtawie deweloper chce wystawic osobie B fakture skoro
    de facto osoba B nic od dewelopera nie kupila, nie bylo miedzy nimi zadnego
    przeplywu pieniedzy, a deweloper nie jest w tej sprawie nawet strona (jak sam
    przyznaje)?
    Czy nie jest tak, ze jezeli osoba A nabyla prawo do zakupu gruntu bez VAT
    (dokonujac wplaty w 04.2004), to takie prawo na mocy cesji przechodzi tez na
    osobe B?

    Prosze o jakies podstawy prawne za lub przeciw postepowaniu dewelopera. Moze
    jest jakis wyjscie z sytuacji - wszelkie pomysly mile widziane :-)

    Pozdrawiam

    Konrad

  • 2. Data: 2006-03-07 11:05:43
    Temat: Re: Cesja praw, a podatek VAT
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > przepisow bez
    > podatku VAT - od maja 2004 podatek ten wynosi juz 7%.

    Wpłacając pieniądze nic formalnie nie kupiłeś. Nie było aktu notarialnego
    umowy ustanowienia odrebnej własności i sprzedaży/przeniesienia prawa
    własności, a tylko wtedy nabywasz prawo do nieruchomości. To, ze płatność
    była dokonana przed VATem nie ma njamniejszego znaczenia, liczy sie moment
    przeniesienia praw do nieruchomości.

  • 3. Data: 2006-03-07 11:12:08
    Od: k...@p...onet.pl

> [...]
    > była dokonana przed VATem nie ma njamniejszego znaczenia, liczy sie moment

    Czyli co? Jesli nie byloby cesji to osoba A i tak by musiala przy akcie doplacic
    zalegly VAT, bo zmienily sie przepisy???

    Konrad

  • 4. Data: 2006-03-07 11:27:18
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > Czyli co? Jesli nie byloby cesji to osoba A i tak by musiala przy akcie
    > doplacic
    > zalegly VAT, bo zmienily sie przepisy???

    Tak.

  • 5. Data: 2006-03-07 15:00:09
    Od: k...@p...onet.pl

    > Tak.

    Zona przed chwila dzwonila do US i tam orzekli, ze jednak nie nalezy sie zalegly
    VAT - ze placac w kwietniu osoba A nabyla prawo do zwolnienia z VAT i te
    zwolnienie na mocy cesji przechodzi na osobe B.

    Tak wiec dalej jestemy w punkcie wyjscia :-(

    Konrad

  • 6. Data: 2006-03-07 16:22:54
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > zwolnienie na mocy cesji przechodzi na osobe B.
    >
    > Tak wiec dalej jestemy w punkcie wyjscia :-(

    Wiesz, ja znam wiele takich przypadków. Kasa wpłacona przed wejściem w życie
    ustawy (developer jeszcze ponaglał) i potem i tak sie okazywało, ze vat
    trzeba dopłacić. Poza tym w umowach developerskich jest często adnotacja, że
    nie bierze odpowiedzialności za zmianę wysokości podatku.

    PS. A że ile pracowników US tyle interpretacji to już inna sprawa.

  • 7. Data: 2006-03-08 09:18:07
    Od: k...@p...onet.pl

> [...]
    > nie bierze odpowiedzialności za zmianę wysokości podatku.
    >
    > PS. A że ile pracowników US tyle interpretacji to już inna sprawa.

    A jak to się ma do tego:

    Art. 153.
    1. Do podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29 ust. 6 i 7, nie wlicza się
    wartości wkładów i opłat, o których mowa w tym przepisie, oraz części tych
    wkładów i opłat, wniesionych przed dniem 1 maja 2004 r.

    Konrad