    From: Jacek <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Cenzura poczty w pracy
    Date: Fri, 07 Jun 2002 13:37:49 +0200

    poreba wrote:

    > Jacek <g...@p...onet.pl> wrote in

    > [...]
    > Interes-interesem, prawo-prawem.
    >
    > Jeżeli byłbym Twoim pracownikiem i otrzymałbym list od instytucji
    > np. panstwowej (np. od Ministerstwa Kontroli Bezpiecznego Internetu i
    > Skanowania Portów) adres FIRMY byłby jedynym jakim oważ instytucja
    > dysponuje. Sugerujesz, że nie odpowiadałbyś za naruszenie tajemnicy
    > korespondencji otwierając list zaadresowany:
    > J.Maliniak/FIRMA z o.o./ul.Ali 12/00-950 Pcim
    > Przesyłka może przecież być zaadresowana również tak:
    > J.Maliniak/ul.Ali 12/ 00-950 Pcim
> [...]

    Ale poniewaz jak sam wskazujesz, mozliwosc odroznienia korespondencji
    prywatnej od sluzbowej jest niemozliwa bez jej czytania,
    to nalezy zalozyc, ze kazda korespondencja skierowana na adres
    firmowy ma charakter sluzbowy.

    Co wiecej, jezeli ma charakter prywatny, to nadawca moze to wyraznie
    zaznaczyc w naglowku.

    Obecnie nie mozna sie zaslaniac brakiem mozliwosci dostepu do internetu
    i brakiem mozliwosci zalozenia bezplatnego konta e-mail na jednym ze 100
    serwerow pocztowych w kraju czy na swiecie.
    A zatem to w interesie pracownika nalezy rozgraniczenie korespondencji
    prywatnej od sluzbowej i niepodawanie swojego firmowego adresu do
    korespondencji slyzbowej, a gdy tak sie zdarzy, wyslanie odpowiedzi
    i podanie adresu e-mail dla korespondencji prywatnej.

    Powyzsza sytuacja jest idealna w 100%
    ale zycie bywa bardziej skomplikowane i na drodze ugodowej i wzajemnych
    uzgodnien , nalezy dojsc do porozumienia.

    Poniewaz nie sa znane metody odroznienia korespondencji prywatnej od
    sluzbowej, bez zapoznania sie z jej trescia,
    nalezy sie przychylic do opinii, ze wszystko co trafia do firmy w formie
    e-maili przechodzi przez office i jest rejestrowane jako korespondencja
    sluzbowa i sporzadzana jest kopia korespondencji do archiwum.

    Co wiecej, korespondencja taka powinna byc czytana przez sekretariat,
    ew. rozsylana centralnie, aby uniknac sytuacji,
    ze w firmie dzialaja samodzielnie pracownicy, ktorzy realizuja swoje
    interesy prywatne jako wlasne firmy.
    I raz zamowienie jest przechwytywane przez Kowalskiego jako prywata
    a innym razem przekazywane szefowi, jako korespondencja sluzbowa.

    Zatem centralny rejestr korespondencji, 100% archiwizacja i rodzielnik
    e-maili przez sekretariat, jak w tradycyjnym przedsiebiorstwie.

    I zreszta tak sie dzieje w wielu zagranicznych firmach,
    ze automatyczny autoresponder potwierdza otrzymanie e-maila przez firme,
    a potem odpowiedz na zapytanie przygotowuje kompetentna osoba.

    Ale bez uporzadkowania ruchu e-maili w firmie, mozna ja latwo
    doprowadzic do rozkladu i upadlosci, gdyz kierownictwo utraci calkowita
    kontrole nad komunikacja pracownikow z kontrahentami.

    Jacek
    --
    True Shape Self(EGO) Nesting Technology world-wide.
    Inquiries should be e-mailed to: g...@p...onet.pl