  • 1. Data: 2002-05-22 08:47:45
    Temat: Cena w sklepie
    Od: "Tomek 'Tomo' Kalka" <t...@c...katowice.pl>

    Czytam tę grupę od jakiegoś czasu ale pierwszy raz chciałbym was o coś
    zapytać. Witam wszystkich.

    Moje pytanie dotyczy ceny wypisanej na półce w sklepie. Sytuacja wygląda
    następująco:
    - stoją na półce produkty które na opakowaniach jednostkowych nie mają
    informacji o cenie. Artykuł jest wyprodukowany za granicą i etykieta jest
    obcojęzyczna. Na oryginalnej etykiecie jest naklejona dodatkowa z opisem w
    języku polskim, dokładną nazwą produktu i pojemnością opakowania.
    - na półce znajduje się wywieszka z polską nazwą produktu (tą samą która
    widnieje na dodatkowej etykiecie), numerem towaru oraz ceną np 8,50 zł.
    - po zakupie okazuje się że kasa do kodu towaru (zawartego na oryginalnej
    etykiecie)ma przyporządkowaną cenę 3,5 raza większą niż ta zamieszczone na
    wywieszce na półce
    - wyjaśnienie sytuacji u sprzedawcy pozwala dowiedzieć się że cena na
    wywieszce to cena towaru umieszczonego na półce obok (na interesujący mnie
    towar nie ma ceny - oczywiście oprócz tej którą wybija kasa). Klient może
    się zorientować bo kod towaru zawarty na wywieszce cenowej na półce
    odpowiada kodowi towaru umieszczonego na półce obok.

    Trochę zakręciłem opis ale chodzi mi o to czy sklep może:

    1. ustawić na półce towar dla którego nie ma widocznej ceny (ani na
    opakowaniu ani na półce)

    2. wymagać od klienta aby ten oprócz porównania polskiej nazwy towaru na
    wywieszce cenowej i opakowaniu produktu sprawdzał jeszcze kod towaru

    Z góry dziękuję za informację

    Tomo

    PS Pytanie dodatkowe (jeśli na pytanie nr 2 odpowiedź brzmi "tak"): Czy
    można w sklepie na wszystkich wywieszkach cenowych umieścić jeden kod towaru
    i jedną cenę np 1zł a w kasie pobierać opłatę zróżnicowaną w zależności od
    asortymentu?

  • 2. Data: 2002-05-22 17:57:04
    Temat: Re: Cena w sklepie
    Od: "Andrzej M." <a...@i...pl>

    Cześć.Miałem też z tym do czynienia i wiem że wg. jakiegoś tam przepisu (
    wyczytałem w prasie)wiarygodną ceną jest cena podana na towarze a nie w
    kasie.A zdarzyło się mniej więcej tak: kasa-problem-"no to niech pan idzie
    do kierownika"-bióro-kolejkaaa-rezygnacja(co tam pare groszy). Pozdrawiam.
    --
    Andrzej M.
    Użytkownik "Tomek 'Tomo' Kalka" <t...@c...katowice.pl> napisał w

  • 3. Data: 2002-05-22 19:24:39
    Od: "Vicky" <b...@a...pl>

    > Trochę zakręciłem opis ale chodzi mi o to czy sklep może:
    >
    > 1. ustawić na półce towar dla którego nie ma widocznej ceny (ani na
    > opakowaniu ani na półce)

    Dam Ci za przykład hipermarket
    Towar musi mieć cenę na półce. Jeśli jej nie ma zawsze możesz podejśc do
    czytnika i z kodu kreskowego zczytać sobie cene.
    Taka sama cena musi CI się pojawić na kasie. Jeśli nie masz prawo zarządać
    zwrotu różnicy lub oddać towar. Podobnie jest w przypadku jeśli na półce
    widnieje inna cena. Ale musisz się liczyć z tym że gro ludzi przewijasię
    przez takie sklepy i czasem odkładają towar na inną półkę. Może więc zdarzyć
    się że cena na półce nie będzie grała z ceną na kasie.

    > 2. wymagać od klienta aby ten oprócz porównania polskiej nazwy towaru na
    > wywieszce cenowej i opakowaniu produktu sprawdzał jeszcze kod towaru
    wymagać nie może ale sam możesz sobie to sprawdzić dla własnego spokoju.

> [...]
    towaru
    > i jedną cenę np 1zł a w kasie pobierać opłatę zróżnicowaną w zależności od
    Każdy artykuł musi mieć swój kod. Kod na artykule musi odpowiadać kodowi na
    etykiecie na półce.

    Pozdrawiam
    Vicky

  • 4. Data: 2002-05-22 21:38:30
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    Użytkownik "Vicky" <b...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Wiem, że o to walczyły hipermarkety (cena dla grupy towarów na półce).
    Nie znam końca sprawy, ale do niedawna obowiązywała zasada, że każde
    jednostkowe opakowanie musi być oznaczone ceną.

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 5. Data: 2002-05-23 00:10:44
    Od: g...@a...eu.org (Gerard)

    Vicky napisał(a):
    > Każdy artykuł musi mieć swój kod.

    To jest prawda :)

    > Kod na artykule musi odpowiadać kodowi na
    > etykiecie na półce.

    A to już niekoniecznie ;) Obecnie nieraz występuje taka sytuacja, że
    jeden towar ma kilka kodów. Starczy, że pojawi się nowe opakowanie
    (promocja, zmiana szaty graficznej itp.) - towar jest ten sam, ale
    kilka różnych kodów. Na etykiecie na półce zwykle umieszcza się tylko
    jeden kod (pierwszy z listy w bazie danych).

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 6. Data: 2002-05-23 05:27:41
    Od: "Tomek 'Tomo' Kalka" <t...@c...katowice.pl>

    > Dam Ci za przykład hipermarket
    > Towar musi mieć cenę na półce. Jeśli jej nie ma zawsze możesz podejśc do
    > czytnika i z kodu kreskowego zczytać sobie cene.

    Problem w tym że cena na półce była tylko że zawierała błędne informacje.
    Było tak: są sobie dwa produkty (produkt 1 i produkt 2). Obydwa produkty
    stoją na jednej półce obok siebie. Cena (tylko jedna) zawiera takie
    informacje:
    - nazwa produktu 1
    - cena produktu 2
    - kod produktu 2.
    Biorąc towar z półki szukam wywieszki cenowej po nazwie towaru (i znajduję).
    Cena mi odpowiada więc towar wkładam do koszyka.
    Płacąc w kasie okazuje się że kasa nalicza znacznie większą kwotę (bo cena
    na wywieszce dotyczyła produktu 2 a ja chcę kupić produkt 1).
    Stąd moje pytanie czy mam obowiązek kontrolować oprócz nazwy również kod
    towaru. Czy jeśli jest wywieszka z poprawną nazwą towaru i jego ceną to ta
    cena jest obowiązująca? Czy nie jest to jakaś forma umowy pomiędzy
    sprzedającym a kupującym?

    > Taka sama cena musi CI się pojawić na kasie. Jeśli nie masz prawo zarządać
    > zwrotu różnicy lub oddać towar.
    Chodzi mi właśnie o to czy mogę domagać się sprzedaży towaru po cenie z
    wywieszki cenowej czy jedynie mogę zrezygnować z zakupu?

> [...]
    zdarzyć
    > się że cena na półce nie będzie grała z ceną na kasie.

    Masz rację ale w opisywanym przypadku nie było takiej sytuacji. Obok siebie
    stały całe palety produktów nr 1 i nr 2.

    > wymagać nie może ale sam możesz sobie to sprawdzić dla własnego spokoju.
    Często sprawdzam ale nie jest to moim obowiązkiem. Wkurzyło mnie to że
    sprzedawca zamiast przeprosić mnie za zaistniałą sytuację (powstałą z winy
    sklepu) powiedział do mnie arogancko że mogłem sobie porównać kody to pewnie
    bym się nie pomylił (czyli jednak to ja się pomyliłem!)

    > towaru
    > Każdy artykuł musi mieć swój kod. Kod na artykule musi odpowiadać kodowi
    na
    > etykiecie na półce.
    Pytałem o obowiązek umieszczania cen na wszystkie oferowane przez sklep
    artykuły. Czy sklep ma taki obowiązek? Nie chodzi mi o sytuację w której są
    poprawne kody towarów a wszędzie jednakowe (przekłamane) ceny tylko o
    sytuację że sklep rozwiesza na wszystkich półkach jednakowe wywieszki cenowe
    z kodem i ceną najtańszego w sklepie artykułu.

    Również pozdrawiam
    Tomo

  • 7. Data: 2002-05-25 06:05:08
    Od: "Vicky" <b...@a...pl>

    Użytkownik "Gerard" <g...@a...eu.org> napisał w wiadomości
    l...
> [...]
    > kilka różnych kodów. Na etykiecie na półce zwykle umieszcza się tylko
    > jeden kod (pierwszy z listy w bazie danych).

    Tak ale etykiety drukowane są na bierząco więc przy jakiejkolwiek zmianie
    kodu czy innych parametrów
    etykiety są aktualizowane automatycznie przez system.

    Pozdrawiam
    Vicky

  • 8. Data: 2002-05-25 06:18:21
    Od: "Vicky" <b...@a...pl>

    Użytkownik "Tomek 'Tomo' Kalka" <t...@c...katowice.pl> napisał w
    wiadomości news:achuj5$o8h$1@news.tpi.pl...

> [...]
    > Czy jeśli jest wywieszka z poprawną nazwą towaru i jego ceną to ta
    > cena jest obowiązująca? Czy nie jest to jakaś forma umowy pomiędzy
    Jeśli opis artykułu się zgadza i wisi cena to masz prawo żądać zwrotu
    różnicy ceny.

    > Chodzi mi właśnie o to czy mogę domagać się sprzedaży towaru po cenie z
    > wywieszki cenowej czy jedynie mogę zrezygnować z zakupu?
    Zwrot różnicy to zakup po cenie "wywieszonej" :)

    > Masz rację ale w opisywanym przypadku nie było takiej sytuacji. Obok
    siebie
    > stały całe palety produktów nr 1 i nr 2.
    Więc sprawa jest prosta. Cena wisi. Nazwa towaru też. Muszą Ci zwrócić.

> [...]
    pewnie
    > bym się nie pomylił (czyli jednak to ja się pomyliłem!)
    Trzeba było powiedzieć że jak mają "burdel" to nie Twoja wina ;)))

    > Pytałem o obowiązek umieszczania cen na wszystkie oferowane przez sklep
    > artykuły. Czy sklep ma taki obowiązek?
    tak.
    Pozdrawiam
    Vicky

  • 9. Data: 2002-05-25 08:17:14
    Od: g...@a...eu.org (Gerard)

    Vicky napisał(a):
    > Tak ale etykiety drukowane są na bierząco więc przy jakiejkolwiek zmianie
    > kodu czy innych parametrów
    > etykiety są aktualizowane automatycznie przez system.

    Nie zrozumieliśmy się. Na półce może być ten sam towar o kilku różnych
    kodach. Czasem tak się dzieje. Poza tym nie wiem, jak w innych programach,
    ale w tym, z którym ja kiedyś pracowałem, nie było możliwości wybrania,
    który kod pojawi się na etykiecie - zawsze był to pierwszy z listy kodów
    przypisanych danemu towarowi. Czyli jeśli aktualnie towar miałby kod
    będący na końcu listy, musiałbym wykasować wszystkie pozostałe kody.
    A to jest bez sensu, bo jeśli później przychodził znów towar ze starym
    kodem (koniec promocji albo inny dostawca), to trzeba było towaru w bazie
    szukać po nazwie i często dochodziło do sytuacji, że jeden towar był
    na dwóch pozycjach w bazie.
    Mam nadzieję, że wyraziłem się w miarę jasno :)

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 10. Data: 2002-05-28 07:02:30
    Od: "Vicky" <b...@a...pl>

    Użytkownik "Gerard" <g...@a...eu.org> napisał w wiadomości
    l...

> [...]
    > na dwóch pozycjach w bazie.
    > Mam nadzieję, że wyraziłem się w miarę jasno :)

    Wiem o co Ci chodzi, ale ja tutaj nie uogólniam - bo nie znam wszystkich
    hipermarketów.
    Wiem że kody "przeszłe" naznaczane są w systemie statusem NA czyli nie
    aktywny. Jeśli na towarze zmienia się kod
    na nowy albo na taki który kiedyś już był, status NA przechodzi na inne
    kody. Jasne że towar może pozostać ze starym kodem ale ten ostatni zostaje
    podpięty do aktualnego kodu.W przypadku promocji (nie wiem czy tak jest
    wszędzie)
    nie zmieniany jest kod tylko taryfa.

    Pozdrawiam
    Vicky