    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Butle gazowe
    Date: Sun, 3 Aug 2003 22:14:45 +0200

    | Jakie przepisy dotyczą obrotu (i nie tylko obrotu) butlami gazowymi
    | (takimi turystycznymi) ?

    Z tego co wiem, to butla jest takim samym towarem jak każdy inny. Pustą
    możesz sobie sprzedawać bez problemu. Istnieją przepisy Dozoru Technicznego
    dotyczące badania butli i ich eksploatacji (napełniania, składowania,
    przewozu, okresowego badania). Sama sprzedaż nie jest obwarowana zbyt
    wieloma wymogami. Wszak większe butle z propanem do kuchenek czy grzania
    trzymają w takich metalowych klatkach na powietrzu przed sklepami i nie ma
    problemu. Butla turystyczna, to generalnie to samo, tylko trochę mniejsze.

    Istnieją jednak dość obostrzone przepisy dotyczące napełniania butli oraz
    ich okresowej kontroli (bodaj co 2 lata próba ciśnieniowa), ale to chyba też
    nie wchodzi w zakres Twojego pytania, bo to raczej robią dostawcy. Te
    przepisy są rozrzucone w różnych aktach. Część w budowlance, część w BHP,
    część w prawie dotyczącym przewozu a część w przepisach UDT. Ciężko mi by
    było to teraz zbierać. W UDT dostaniesz taką broszurkę, gdzie jest wszystko.
    Przynajmniej dawniej można było coś takiego dostać za grosze. No, ale tak
    jak mówię dotyczy to raczej napełniania i transportu napełnionych butli, a
    nie ich sprzedaży detalicznej.

    | Kto jest autorem (osoba / partia) tych przepisów ?

    Nie mam zielonego pojęcia, ale to całe mnóstwo różnych przepisów w różnych
    aktach i nie sądzę, by było to autorstwa jednej osoby czy też jednego
    ugrupowania. Jeśli chodzi o przepisu Dozoru Technicznego czy BHP, to z
    reguły były tworzone na podstawie tzw. precedensów. Jak się urwała winda
    albo wybuchła butla, to badano przyczynę i wprowadzano antidotum w postaci
    stosownego przepisu. Z tego co wiem, to te przepisy tworzono w ten sposób
    narastająco od początku XX wieku. Wiele z przepisów i norm stworzonych w
    okresie międzywojennym pozostało do dzisiaj. Bo to jest akurat z reguły
    podyktowane fizyką a nie polityką. I dla tego raczej tego się nie zmienia
    wraz ze zmianą opcji politycznej. Zmiany następują wraz ze zmianami wiedzy
    naukowej.