    From: Olgierd <n...@n...problem>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Burmistrz pozywa za komantarze na forum
    Date: Thu, 11 Mar 2010 12:16:48 +0000 (UTC)

    Dnia Thu, 11 Mar 2010 09:32:22 +0000, Massai napisał(a):

    > Przytocz jeśli możesz coś z tego orzecznictwa, ciekawi mnie to. Choć nie
    > sądzę żeby tam były jakieś rewelacje, polskie sądy rzadko kiedy
    > rozumieją takie sprawy...

    Sądy zrozumieją jeśli będzie więcej spraw, ale ich nie ma, a nawet jeśli
    są to nie dochodzą do takiego szczebla, by były gdziekolwiek te wyroki
    publikowane.

    Ze świeższych tematów proponuję np. to:
    http://orzecznictwo.net/i-a-ca-120209/

    > Nie jestem tak do końca przekonany czy forum dyskusyjne właściciela
    > strony (usługodawcy) to przechowywanie danych przez USŁUGOBIORCĘ (którym
    > jest postujący).

    Takie są właśnie konsekwencje przepisu. Przypadek jest modelowy.

    > Moim zdaniem dane przechowuje USŁUGODAWCA, czyli właściciel forum. Na
    > własne potrzeby. To jego forum, on ma nad nim kontrolę, on odpowiada za
    > kształt choćby graficzny, formę prezentacji informacji itd. Zarabia na
    > tych treściach, poprzez np. reklamy.

    I co z tego, że zarabia, że sobie może jakieś szlaczki namalować? Treść
    jest "społecznościowa", więc co do zasady nie ponosi za nią
    odpowiedzialności.

    > Ta sytuacja trochę się różni od relacji admin serwera - klient który
    > wykupił vhosta. W tej też admin np. zarabia na serwerze, ale zarabia na
    > udostępnieniu miejsca - a nie bezpośrednio na tym CO jest przechowywane.

    Niepotrzebnie skupiasz się na aspekcie technicznym oraz jakimś
    merkantylno-reklamowym.
    Na tej samej zasadzie patrzy się np. na komentarze na blogu. A ja tego
    bloga mogę mieć nawet na Onecie.

    > Dla mnie ten przepis raczej chroni właśnie administratora serwera przed
    > odpowiedzialnością za to co trzyma na jego serwerze właściciel strony
    > internetowej czy ktos w tym stylu.

    Owszem, też.

    > Czy jeśli napiszę list do gazety "Iksiński to złodziej i pedofil", a
    > gazeta bez zweryfikowania prawdziwości tych informacji opublikuje to -
    > jest kryta?

    Uważasz, że podany przykład odpowiada modelowi z art. 14 UoŚUDE?

    > Właściciel forum przedstawia jakieś treści, w postaci powątkowanych
    > wiadomości, w jakimś tam układzie graficznym, ciągnąc dane z bazy
    > zapełnianej przez userów forum.
    >
    > Coś jak gazety publikujace notki prasowe na podstawie PAP-u. Różnica
    > jest tylko ilościowa i czasowa - notek dużo, publikowane na żywo.

    No to sobie jeszcze sprawdź czy gazeta odpowiada za wiadomości z PAP ;-)

    > Jeśli założę sobie jakiś PABiP, Polską Agencję Bzdur i Pomówień, i
    > gazety będą ciągnąć ode mnie jakieś kompletne głupoty, publikując je -
    > nie sądzisz że gazety odpowiadają za to że to publikują? Skoro wybierają
    > sobie takie mało wiarygodne źródło...

    I tu jest pies pogrzebany. Ustawa wprost mówi o PAP, ale IMHO to efekt
    tego, że ustawa ma prawie 30 lat i nie przewidziała powstania innych
    agencji.
    Ogólnie jestem zdania, że owszem, w takim przypadku przepis powinien mieć
    zastosowanie do wszystkich agencji newsowych.

    > Czy np. portal internetowy, publikujący informacje na podstawie
    > podsyłanych informacji od użytkowników - powinien odpowiadać za
    > publikowane treści?

    Znów zapytam: Twoim zdaniem odpowiada to relacji z art. 14 UoŚUDE? Nie
    widzisz różnicy między udostępnianiem miejsca na dane, a publikacją
    danych?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    [reklama] dobry fotograf w mieście Wrocław ==> http://foto-krzyki.pl