    From: "Massai" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Burmistrz pozywa za komantarze na forum
    Date: Thu, 11 Mar 2010 09:32:22 +0000 (UTC)

    Olgierd wrote:

    > Dlatego napisałem "szeroko pojęty".
    > Rozbawiająca jest myśl, że administrator serwisu mógłby w takiej
    > sytuacji powiedzieć "a łapcie admina mojego serwera".

    > Temat jest rozpracowany w przepisach, w literaturze a nawet troszkę w
    > w orzecznictwie -- art. 14 ust. 1 ustawy o świadczeniu usług drogą
    > elektroniczną.

    Przytocz jeśli możesz coś z tego orzecznictwa, ciekawi mnie to. Choć
    nie sądzę żeby tam były jakieś rewelacje, polskie sądy rzadko kiedy
    rozumieją takie sprawy...

    Nie jestem tak do końca przekonany czy forum dyskusyjne właściciela
    strony (usługodawcy) to przechowywanie danych przez USŁUGOBIORCĘ
    (którym jest postujący).

    Moim zdaniem dane przechowuje USŁUGODAWCA, czyli właściciel forum. Na
    własne potrzeby. To jego forum, on ma nad nim kontrolę, on odpowiada za
    kształt choćby graficzny, formę prezentacji informacji itd. Zarabia na
    tych treściach, poprzez np. reklamy.

    Ta sytuacja trochę się różni od relacji admin serwera - klient który
    wykupił vhosta. W tej też admin np. zarabia na serwerze, ale zarabia na
    udostępnieniu miejsca - a nie bezpośrednio na tym CO jest przechowywane.

    Dla mnie ten przepis raczej chroni właśnie administratora serwera przed
    odpowiedzialnością za to co trzyma na jego serwerze właściciel strony
    internetowej czy ktos w tym stylu.

    Czy jeśli napiszę list do gazety "Iksiński to złodziej i pedofil", a
    gazeta bez zweryfikowania prawdziwości tych informacji opublikuje to -
    jest kryta?

    IMHO forum dyskusyjne jest czymś w rodzaju gazety live, bazującej na
    źródłach - postach użytkowników.

    Właściciel forum przedstawia jakieś treści, w postaci powątkowanych
    wiadomości, w jakimś tam układzie graficznym, ciągnąc dane z bazy
    zapełnianej przez userów forum.

    Coś jak gazety publikujace notki prasowe na podstawie PAP-u.
    Różnica jest tylko ilościowa i czasowa - notek dużo, publikowane na
    żywo.

    Jeśli założę sobie jakiś PABiP, Polską Agencję Bzdur i Pomówień, i
    gazety będą ciągnąć ode mnie jakieś kompletne głupoty, publikując je -
    nie sądzisz że gazety odpowiadają za to że to publikują? Skoro
    wybierają sobie takie mało wiarygodne źródło...

    Moim zdaniem też grupy usenetowe są jednak czymś innym. Różnica jest
    jakościowa - serwer z postami pełni jedynie rolę bazy danych z
    wiadomościami, a już każdy user sobie je ściąga, do swojego programu
    news - czyli pełni rolę zarówno "właściciela forum" jak i usera.

    Czy np. portal internetowy, publikujący informacje na podstawie
    podsyłanych informacji od użytkowników - powinien odpowiadać za
    publikowane treści?

    --
    Pozdro
    Massai