    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 14 Oct 2013 03:13:51 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Brat wyłudził (?) milion, da się coś zrobić?
    From: kashmiri <k...@l...co.uk>

    On Monday, 14 October 2013 11:05:45 UTC+1, kashmiri wrote:
    > Witam,
    >

    > Sprawa dotyczy znajomej.
    >

    > I pokazuje, do czego zdolna jest najbliższa rodzina.
    >

    > Dwa lata temu zwrócił się niej jej brat, twierdził że potrzebuje miliona na pilną
    zapłatę jakichś zaległych podatków swojej firmy, wisi nad nim urząd skarbowy,
    komornik itd.

    > Znajoma, trochę pod presją ojca, wyciągnęła wszystkie oszczędności, wzięła pożyczkę
    hipoteczną pod zastaw własnego mieszkania i wpłaciła mu ten milion na konto. Brat
    zarzekał się, że będzie spłacał raty pożyczki, jej ojciec obiecywał, że tego
    dopilnuje. Przez pierwszy rok wszystko wyglądało ok.

    > Nagle brat napisał jej maila, że nie będzie więcej spłacał i zabiera resztę
    pieniędzy, traktując to jako wyrównanie niesprawiedliwego jego zdaniem podziału
    spadku po matce. Okazało się też, że nie ma żadnych problemów finansowych, ma kilka
    willi w Polsce i za granicą, drogie samochody itd. Spłata nie stanowiłaby dla niego
    żadnego problemu. Zagroził też, że jeśli będzie się dopominała, zgłosi do prokuratury
    "próbę wyłudzenia".

    > Znajoma została z czwórką małych dzieci bez mieszkania i środków do życia, zajęciem
    majątkowym na 1 mln zł, zajętym kontem bankowym itd. Zlicytowane mieszkanie nie
    pokrywa wysokości roszczeń banku. Praktycznie została z niczym i mieszka kątem u
    znajomych.

    > Jej ojciec przestał odbierać telefony.
    >

    > PYTANIE:
    >

    > Czy da się coś z tym zrobić?
    >

    > - Czy nie uległo przedawnieniu?
    >
    > - Jak to się kwalifikuje? wyłudzenie? oszustwo? doprowadzenie do niekorzystnego
    rozporządzenia mieniem?

    > - Czy w ogóle jest szansa udowodnić cokolwiek przed sądem, skoro nie było spisanej
    umowy pożyczki, wszystko było "na gębę"? Ojciec raczej nie będzie zeznawał przeciw
    bogatemu synowi, więc świadków nie ma.

    > Z góry dzięki za wszelkie podpowiedzi.
    >
    > k.

    Znajoma była u prawnika, powiedział że ciężko będzie udowodnić, że mu pożyczyła, bo
    nie było spinasej umowy, a w tytule wpłaty napisała "wpłata", a nie "pożyczka". (Mi
    osobiście trudno uwierzyć, że o stosunku prawnym między dwiema stronami ma decydować
    pole "uwagi" względnie "tytułem" na blankiecie przelewu.)

    Ale ponieważ prawnik rozłożył ręce, szukam kogoś mądrzejszego, kto poradzi.

    Kobieta nadal jest w ciężkiej depresji po tym wydarzeniu.

    pzdr.
    k.