  • 31. Data: 2004-11-24 19:56:00
    Temat: Re: Brak podpisu ucznia na legitymacji szkolnej
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Aleksander Kwaśniak wrote:
    > "Uchwała Nr 367/LXVI/2001 Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 10 lipca
    > 2001r."
    > Rozdział IV pkt. 2
    > podpkt.2 "studenci szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych - na podstawie
    > ważnej legitymacji studenckiej wg wzoru określonego przez Ministra Edukacji
    > Narodowej".

    A ulga przysługuje z racji bycia studentem czy posiadania legitymacji?

    KG

  • 32. Data: 2004-11-24 19:57:11
    Od: "Aleksander Kwaśniak" <k...@g...pl>

    > a twierdzisz tak na podstawie?

    Jw.
    Ewentualnie jeśli chcesz z mojego podwórka:
    Taryfa (...) KZK GOP
    (Uchwała Zarządu KZK GOP nr 22/2004 z dn. 14.10.2004r.)
    par. 4 pt 1c) "studenci szkół wyższych (...) na podstawie legitymacji
    studenckiej (wzór MEN / MENiS) (...)".

    pdr
    Olo

  • 33. Data: 2004-11-24 20:18:54
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Aleksander Kwaśniak wrote:
    > Taryfa (...) KZK GOP
    > (Uchwała Zarządu KZK GOP nr 22/2004 z dn. 14.10.2004r.)
    > par. 4 pt 1c) "studenci szkół wyższych (...) na podstawie legitymacji
    > studenckiej (wzór MEN / MENiS) (...)".

    Ulga (ustawowa zresztą) przysługuje z racji bycia studentem, a nie
    posiadania legitymacji. Mam pewne wątpliwości czy przewoźnik może
    wprowadzać takie wymogi...

    KG

  • 34. Data: 2004-11-24 20:38:04
    Od: "Aleksander Kwaśniak" <k...@g...pl>

    > A ulga przysługuje z racji bycia studentem czy posiadania legitymacji?

    Z racji bycia studentem, czego dowodem w przypadku korzystania z ulgi może
    być wyłącznie ważna legitymacja studencka wg stosownego wzoru.

    pdr
    Olo

  • 35. Data: 2004-11-24 20:39:40
    Od: "Aleksander Kwaśniak" <k...@g...pl>

    > Ulga (ustawowa zresztą) przysługuje z racji bycia studentem, a nie
    > posiadania legitymacji. Mam pewne wątpliwości czy przewoźnik może
    > wprowadzać takie wymogi...

    Niby dlaczego nie? Nie jest to sprzeczne z prawem wyższego rzedu.

    pdr
    Olo

  • 36. Data: 2004-11-24 20:47:34
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Aleksander Kwaśniak wrote:

    > Niby dlaczego nie? Nie jest to sprzeczne z prawem wyższego rzedu.

    Bo wprowadza ograniczenie w korzystaniu z ulgi wprowadzając wymóg,
    którego nie zawiera przepis przyznający prawo do ulgi (chyba że w innym
    miejscu ustawy jest). O ile jeszcze zastanawiałbym się czy przewoźnik
    nie może sobie takiej legitymacji zyczyc, to już jest dla mnie oczywiste
    że przed sądem można by dowodzić bycia studentem, a więc posiadania
    uprawnienia, w dowolny sposób.

    KG

  • 37. Data: 2004-11-24 20:57:51
    Od: "Aleksander Kwaśniak" <k...@g...pl>

    > Bo wprowadza ograniczenie w korzystaniu z ulgi wprowadzając wymóg,
    > którego nie zawiera przepis przyznający prawo do ulgi (chyba że w innym
    > miejscu ustawy jest).

    Ależ nie wprowadza ograniczenia, a jedynie precyzuje (o ile faktycznie nie ma
    tego w Ustawie) jaki dokument określa "bycie studentem". Niezależnie od
    powyzszego student ma prawo korzystać ze zniżki, a w przypadku ukarania
    opłatą dodatkową zostanie ona anulowana po przedłożeniu wzmiankowanej
    legitymacji.

> [...]
    > nie może sobie takiej legitymacji zyczyc, to już jest dla mnie oczywiste
    > że przed sądem można by dowodzić bycia studentem, a więc posiadania

    Pewnie i masz rację z tym sądem, z tym, że trzeba być idiotą żeby brnąć tak
    daleko i narażać się na niemałe koszty związane z procesem, zamiast po ludzku
    iśc do okienka i okazać ważną legitymację. Przecież każdy student taki
    dokument posiada, więc nie jest problemem dostarczenie go do własciwego
    organu odwoławczego.

    pdr
    Olo

  • 38. Data: 2004-11-24 22:23:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A nie wystarczy zarządzenie władz uczelni wydającej legitymacje?
    > To one dcydują o umiesczeniu klauzuli o nieważności wydanej przez nich
    > legitymacji w przypadku braku podpisu.

    No nie bardzo. Generalną zasadą jest to, że dokument podpisuje "władza" go
    wydająca. To przecież uczelnia zaświadcza, ze gość studentem. Jest to jej
    oświadczenie. Rola tego dodatkowego podpisu jest dla mnie nie do końca
    jasna.

  • 39. Data: 2004-11-24 22:31:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > a twierdzisz tak na podstawie?

    Ponieważ Alek ma racje, ale nie zna podstawy prawnej i już kilka wątków się
    wokół tego stworzyło, to wyjaśniam, że istnieje taki przepis, jak USTAWA z
    dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami
    publicznego transportu zbiorowego. W art. 6 tej ustawy zawarto delegację dla
    ministra właściwego do spraw transportu do ustalenia wymaganych dokumentów.
    Minister skorzystał z tych uprawnień u wydał ROZPORZĄDZENIE MINISTRA
    INFRASTRUKTURY z dnia 25 października 2002 r. w sprawie rodzajów dokumentów
    poświadczających uprawnienia do korzystania z ulgowych przejazdów środkami
    publicznego transportu zbiorowego. Zgodnie z tym aktem dokumentami
    poświadczającymi uprawnienia uczniów, studentów i słuchaczy kolegiów
    nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów języków obcych do korzystania z
    ulgi:
    1) 37% - przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego
    kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych, na podstawie
    biletów jednorazowych, są odpowiednio dla:
    a) dzieci i młodzieży w okresie od rozpoczęcia nauki w szkole
    podstawowej do ukończenia gimnazjum, szkoły ponadpodstawowej lub
    ponadgimnazjalnej - publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły
    publicznej, do ukończenia 24 roku życia - legitymacja szkolna,
    b) studentów do ukończenia 26 roku życia - legitymacja studencka,
    c) słuchaczy kolegiów nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów języków
    obcych, do ukończenia 26 roku życia - legitymacja słuchacza kolegium;
    2) 49% - przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego
    kolejowego w pociągach osobowych i pospiesznych, na podstawie imiennych
    biletów miesięcznych, oraz autobusowego w komunikacji zwykłej i
    przyspieszonej, na podstawie imiennych biletów miesięcznych szkolnych, są
    odpowiednie dokumenty, o których mowa w pkt 1.
    2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, okazuje się wraz z dowodem
    osobistym lub innym dokumentem umożliwiającym stwierdzenie wieku odpowiednio
    ucznia, studenta lub słuchacza kolegium, jeżeli nie jest on określony w tych
    legitymacjach.

    I to raczej dyskusje kończy. Alek ma rację, co nie przeszkadza co bardziej
    rozumnych kontrolerom przymknąć oko na oczywiste przypadki. Ale to już ich
    dobra wola.

  • 40. Data: 2004-11-25 01:18:21
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > wydająca. To przecież uczelnia zaświadcza, ze gość studentem. Jest to jej
    > oświadczenie. Rola tego dodatkowego podpisu jest dla mnie nie do końca

    Student w ten sposób oświadcza, że się tego nie wypiera ;->