  • 1. Data: 2004-11-21 11:40:38
    Temat: Brak podpisu ucznia na legitymacji szkolnej
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Czy kontroler ma prawo uznać legitymację bez podpisu za nieważną i wypisać mandat?

    RG

  • 2. Data: 2004-11-21 11:43:07
    Temat: Re: Brak podpisu ucznia na legitymacji szkolnej
    Od: Wojtek Sulewski <w...@o...pl>

    Dawno, dawno temu, w odległej galaktyce...Roman G. napisał/a:
    > Czy kontroler ma prawo uznać legitymację bez podpisu za nieważną i wypisać
    > mandat?

    przyłączę się do pytania - czy jeśli kontroler będzie miał zastrzeżenia, że
    legitymacja jest niepodpisana, to można wyjąć długopis i na miejscu ją
    podpisać?

    pozdr.
    --
    Wojtek Sulewski
    gg: 2087202

  • 3. Data: 2004-11-21 12:01:55
    Od: "Aleksander Kwaśniak" <k...@g...pl>

    > przyłączę się do pytania - czy jeśli kontroler będzie miał zastrzeżenia, że
    > legitymacja jest niepodpisana, to można wyjąć długopis i na miejscu ją
    > podpisać?

    Nie tyle kontroler, co stosowna Ustawa mówi, że tego rodzaju dokument jest
    nieważny bez podpisu posiadacza. Wobec tego - co chyba oczywiste - jeśli dana
    osoba posługuje się biletem ulgowym, a ma nieważny dokument uprawniający do
    tej ulgi, kontroler ma pełne prawo nałożyć opłatę dodatkową (choć moim
    zdaniem nie powinien). Inna rzecz że bez problemu taka należność zostanie
    umorzona po przedstawieniu przewoźnikowi ważnej (podpisanej) legitymacji.

    pdr
    Olo

  • 4. Data: 2004-11-21 12:07:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Wojtek Sulewski" <w...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:cnpv1b$ais$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > przyłączę się do pytania - czy jeśli kontroler będzie miał zastrzeżenia,
    że
    > legitymacja jest niepodpisana, to można wyjąć długopis i na miejscu ją
    > podpisać?

    Moim zdaniem brak podpisu nie zmienia w niczym faktu, że legitymacja określa
    prawo do zniżki. Brak podpisu może co najwyżej upoważniać do żądania
    dodatkowego dokumentu tożsamości w celu ustalenia, czy mamy do czynienia z
    właściwą osobą uprawnioną do zniżki. Podpis powinien zostać wyegzekwowany
    przy wydawaniu legitymacji przez osobę wydającą. Najczęściej pracownika
    szkoły czy uczelni. I w sumie tylko takie ma znaczenie. Skoro go nie ma, to
    załóżmy można domniemać, że legitymacja może być sfałszowana. Coś podobnego
    do braku pieczątki nagłówkowej w legitymacji. No w końcu nie jest rzeczą
    pasażera badać, czy wystawiający dokument zrobił to zgodnie z przepisami.

    Ale z drugiej strony na legitymacji jest napisane, że jest nie ważna bez
    podpisu. Tak więc w mojej ocenie złożenie podpisu w obecności kontrolera
    "uważnia" ją. Ponieważ żaden przepis tego nie zabrania, więc jest to
    dozwolone. I kontroler nie ma podstawy do kwestionowania tej czynności. To
    podobnie, jakby po prostu w trakcie sprawdzania biletu gość legitymacji nie
    miał, ale po minucie kolega by mu ją przyniósł. Zanim wypisano samo wezwanie
    do zapłaty (bo to nie mandat!).

  • 5. Data: 2004-11-21 12:23:54
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > Ale z drugiej strony na legitymacji jest napisane, że jest nie ważna bez
    > podpisu. Tak więc w mojej ocenie złożenie podpisu w obecności kontrolera
    > "uważnia" ją.

    Czyli mandat za brak przy sobie długopisu??

    Pzdr
    Leszek

  • 6. Data: 2004-11-21 12:26:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Czyli mandat za brak przy sobie długopisu??

    Można pożyczyć od kontrolera.

  • 7. Data: 2004-11-21 12:32:26
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > przyłączę się do pytania - czy jeśli kontroler będzie miał zastrzeżenia,
    że
    > legitymacja jest niepodpisana, to można wyjąć długopis i na miejscu ją
    > podpisać?

    oczywsicie, a on nie ma prawa Cie doknac. I wtedy juz jest wazna.

    P.

  • 8. Data: 2004-11-21 12:40:44
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Można pożyczyć od kontrolera.

    a jak myslisz, da ? :-)

    P.

  • 9. Data: 2004-11-21 14:29:08
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > Użytkownik "Leszek" <l...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Można pożyczyć od kontrolera.

    Ma prawo nie pozyczyć i wypisać karę.

    Leszek

  • 10. Data: 2004-11-21 16:05:13
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Aleksander Kwaśniak wrote:
    > Nie tyle kontroler, co stosowna Ustawa mówi, że tego rodzaju dokument jest
    > nieważny bez podpisu posiadacza.

    Oczywiście znasz tę ustawę i możesz wskazać odpowiedni przepis?

    KG