  • 1. Data: 2007-10-11 19:42:25
    Temat: Brak dostarczenia Nakazu przez Sąd i BTE
    Od: "lapcio12" <l...@p...onet.pl>

    W dniu dzisiejszym otrzymałem od Komornika informację o wszczęciu postępowania.
    Dotyczy to Nakazu wydanego przez sąd w sierpniu. Problem w tym, że nigdy
    takowego nie dostałem (z naciskiem nie dostałem, a nie nie odebrałem - awiza
    żadnego nie było).
    Co w takiej sytuacji mogę jeszcze zrobić? Zgodnie z pouczeniem widniejącym na
    liście od komornika wysłałem dziś do sądu odręcznie napisane pismo o treści
    informującej o "braku dostarczenia nakazu z prośbą o przywrócenie terminu
    odwoławczego, jednocześnie podnoszę zarzut przedawnienia w związku z tym, że BTE
    wystawione zostało w 2002r".
    Czy to coś wniesie do sprawy?

  • 2. Data: 2007-10-11 19:57:48
    Temat: Re: Brak dostarczenia Nakazu przez Sąd i BTE
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    lapcio12 napisał(a):
> [...]
    > odwoławczego, jednocześnie podnoszę zarzut przedawnienia w związku z tym, że BTE

    Mówisz o nakazie zapłaty, czy bankowym tytule egzekucyjnym?(bte).
    Bowiem w tym drugim przypadku BTE wydaje bank bez Twojej wiedzy, udając
    się tylko do sądu po klauzulę wykonalności.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-10-11 20:04:07
    Od: "lapcio12" <l...@p...onet.pl>

    > Mówisz o nakazie zapłaty, czy bankowym tytule egzekucyjnym?(bte).
    > Bowiem w tym drugim przypadku BTE wydaje bank bez Twojej wiedzy, udając
    > się tylko do sądu po klauzulę wykonalności.

    Jako załączniki do "Zawiadomienia o wszczęciu postępowania egzekucyjnego"
    otrzymanego od komornika mam:
    - postanowienie sądu (przychylające się do zażalenia wierzyciela...) o nadaniu
    klauzuli wykonalności dla BTE nr z dnia 2002r.
    - BTE wystawione przez bank

    Z tego co udało mi się wygooglać, to zdaje się powinienem złożyć postępowanie
    przeciwegzekucyjne (?)?
    Jak to ugryźć? Wierzytelność jest z 2002 roku, więc zgodnie z art 118kc uległa
    przedawnieniu, chciałbym to przedawnienie podnieść (czy jakoś tak to się nazywa)

  • 4. Data: 2007-10-11 20:13:58
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    lapcio12 napisał(a):

> [...]
    > przedawnieniu, chciałbym to przedawnienie podnieść (czy jakoś tak to się nazywa)

    A kiedy została nadana klauzula wykonalności?

  • 5. Data: 2007-10-11 20:23:31
    Od: "lapcio12" <l...@p...onet.pl>

    > A kiedy została nadana klauzula wykonalności?

    BTE jest z dnia 21-06-2002
    Postanowienie o nadanie klauzuli jest z dnia 17-08-2007r.
    Do tego dochodzi jeszcze coś takiego:
    "Postanawia:
    1. przychylając się do zażalenia wierzyciela uchylić postanowienie referendarza
    sądowego w Sądzie Rejonowym z dnia 24-05-2007r
    2. nadać klauzulę wykonalności BTE nr wystawionemu w dniu 21-06-200r
    "

  • 6. Data: 2007-10-12 07:28:24
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    lapcio12 pisze:

> [...]
    > sądowego w Sądzie Rejonowym z dnia 24-05-2007r
    > 2. nadać klauzulę wykonalności BTE nr wystawionemu w dniu 21-06-200r

    Idź do sądu i zobacz na co było zażalenie.

    Nie wiem ile wynosi przedawnienie BTE, być może analogicznie do
    wyroków - 10 lat?

    Niektórzy uważają, że nadanie klauzuli wykonalności BTE (w
    przeciwieństwie np. do wyroków) przerywa bieg przedawnienia (trochę
    więcej w artykułach http://www.prawo.beck.pl/bazy.php?k=26 )

  • 7. Data: 2007-10-12 20:12:00
    Od: "lapcio12" <l...@p...onet.pl>

    > Idź do sądu i zobacz na co było zażalenie.

    A to może mieć jakiekolwiek znaczenie?

    > Nie wiem ile wynosi przedawnienie BTE, być może analogicznie do
    > wyroków - 10 lat?

    Znalazłem dwa wyjaśnienia w sprawie BTE.
    Pierwsze na newsach zdaje się Tomasza Waszczyńskiego - opisuje BTE i wyrok jako
    dwie osobne sprawy.
    Drugie to orzecznictwo SN w którym zawarta jest informacja, że BTE nie jest
    wyrokiem. Ponieważ to BTE dotyczyło świadczenia okresowego, powinno przedawnić
    się po trzech latach.
    Tak mi się wydaje - jeśli to błąd - proszę o wyprostowanie.

    > Niektórzy uważają, że nadanie klauzuli wykonalności BTE (w
    > przeciwieństwie np. do wyroków) przerywa bieg przedawnienia (trochę
    > więcej w artykułach http://www.prawo.beck.pl/bazy.php?k=26 )

    Nawet jeśli, to klauzula wydana została po 3 latach, a co za tym po
    przedawnieniu roszczenia (zgodnie z art 118 KC).
    Jeśli google podpowiadają prawdę (tutaj znów poprę to jedną z wypowiedzi T.
    Waszczyńskiego) to powinienem złożyć wniosek przeciwegzekucyjny wskazując w nim
    podniesienie zarzutu przedawnienia roszczenia.
    Wiem, że nie ma do tego jakichś specjalnych formularzy, wystarczy na kartce
    papieru napisać o co wnoszę itp.
    Czy złożenie takiego wniosku wiąże się z jakąś opłatą sądową (jaką/gdzie ją
    wnieść?).
    Jeśli wniosek będzie zawierał błędy, to czy Sąd go odrzuci, czy wezwie do
    uzupełnienia/poprawienia?

  • 8. Data: 2007-10-12 21:01:08
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    lapcio12 napisał(a):

    > A to może mieć jakiekolwiek znaczenie?

    Nie wiem. Skoro ktoś na początku miał wątpliwości, czy klauzulę
    wykonalności nadać, to warto zobaczyć z jakiego powodu została ona
    nadana dopiero po zażaleniu wierzyciela i ewentualnie podrążyć temat
    dalej (może na przykład referendarz nie obeznany z tematem nie chciał
    nadać klauzuli, ponieważ roszczenie było przedawnione, i dopiero po
    zażaleniu wierzyciela, twierdzącego słusznie, że przedawnienie to zarzut
    przysługujący dłużnikowi - nadano klauzulę? Tak sobie gdybam).

    > Czy złożenie takiego wniosku wiąże się z jakąś opłatą sądową (jaką/gdzie ją
    > wnieść?).

    Zdaje się, że będzie to standardowa opłata jak od pozwu, czyli 5%
    wartości przedmiotu sporu. Można ją opłacić znakami sądowymi na pozwie,
    ewentualnie wnieść powództwo bez opłaty, a sąd wezwie do uiszczenia w
    odpowiedniej wysokości.

    > Jeśli wniosek będzie zawierał błędy, to czy Sąd go odrzuci, czy wezwie do
    > uzupełnienia/poprawienia?

    Powinien wezwać.

  • 9. Data: 2007-10-12 21:06:32
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > zażaleniu wierzyciela, twierdzącego słusznie, że przedawnienie to zarzut
    > przysługujący dłużnikowi - nadano klauzulę? Tak sobie gdybam).

    Przy nadawaniu klauzuli wykonalności BTE sąd nie uwzględnia
    przedawnienia. W umowie z klientem jest napisane do kiedy bank może
    wystawić BTE i to bada sąd.

    --
    @2007 Johnson

    "Mądrość jest córką doświadczenia"

  • 10. Data: 2007-10-12 21:19:22
    Od: l...@p...onet.pl

    > Przy nadawaniu klauzuli wykonalności BTE sąd nie uwzględnia
    > przedawnienia. W umowie z klientem jest napisane do kiedy bank może
    > wystawić BTE i to bada sąd.

    Zastanawiam się, dlaczego BTE wystawione w 2002r. dopiero teraz trafiło do Sądu
    w sprawie o nadanie klauzuli. Jedyne co mi przychodzi na myśl to to, że
    wystawiono je teraz z datą wsteczną. Tak sobie gdybam.