  • Date: Sun, 06 Jul 2008 00:31:24 +0200
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Biorę kredyt i wyjeżdżam do UK - będą mnie ścigać?

    Liwiusz pisze:

    > Bzdura. Na podstawie tytułu egzekucyjnego komornik może tylko
    > poprosić wierzyciela o uzupełnienie braków formalnych.

    Wierzyciela? Nieobecnego? ;)

    > W tej sprawie należy rozróżnić to, co komornik może fizycznie zrobić w
    > czasie egzekucji, a to co komornik może zgodnie z prawem.
    >
    > Zgodnie z prawem komornik może zająć tylko te rzeczy, które są we
    > władaniu dłużnika. Jest rzeczą oczywistą, że jeśli dłużnik gdzieś nie
    > mieszka, to nie ma w lokalu rzeczy znajdujących się w jego władaniu.
    > Zatem zajmowanie tych rzeczy tylko na tej podstawie, że dłużnik jest tam
    > zameldowany nie jest poprawne.

    I tak, i nie. komornik ma formalnie prawo przypuszczać, że
    właściciel/najemca lokalu prawo zna i prawa przestrzega, więc jeśli ma
    kogoś zameldowanego, to ten ktoś tam mieszka.

    Pamiętaj, że meldunek to de facto oficjalne _oświadczenie_ dłużnika "ja
    tu mieszkam", a biorąc pod uwagę przepisy - także oświadczenie osoby
    uprawnionej "ten pan/pani tu mieszka".

    > Ale: to nie zadaniem komornika jest decydować, czy dłużnik tam
    > mieszka, czy nie.

    Patrz wyżej.

    > Innymi słowy: komornik mając podejrzenie, że znajduje
    > się w miejscu zamieszkania dłużnika, może zajmować ruchomości.

    Ano właśnie.

    > Rzeczywistym właścicielom przysługuje w celu ochrony powództwo
    > przeciwegzekucyjne.

    Jasna sprawa - tylko to dodatkowa fatyga dla olewających przepisy o
    ewidencji ludności.

    > I sytuacja jest taka sama, jeśli dłużnik jest zameldowany, a nie
    > mieszka, jak również, jeśli dłużnik w ogóle nie jest znany właścicielom
    > mieszkania, a adres był wzięty "z sufitu": jeśli przekona się komornika

    Ale wtedy nie będzie (nie powinno być) tego urzędowego "oświadczenia"
    (czyli meldunku).

    > podczas egzekucji, że dłużnik nie ma z lokalem nic wspólnego, może
    > odpuścić egzekucję. Jeśli nie - będzie ją kontynuował. Fakt, czy dłużnik

    Dokładnie. A jak ma do wyboru urzędowe pisemne oświadczenie (które,
    jeśli było fałszywe, jest zagrożone karą) oraz ustne zaprzeczenia - to
    jak myślisz, którą wersję wybierze? ;->

    > jest gdzieś zameldowany jest sprawą drugorzędną. Nie ma przeszkód, aby
    > prowadzić egzekucję w miejscu zamieszkania dłużnika, choćby nie był on
    > tam zameldowany.

    Jasna sprawa.