  • From: "Alek" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Bardzo prosze o pomoc - psia sprawa
    Date: Wed, 14 Aug 2002 13:16:02 +0200

    Użytkownik Boguslaw Szostak <b...@u...agh.edu.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ajdbcp$44q$...@g...uci.agh.edu.pl...
    > Pan tez nie jest do konca bezpieczny i przewidywalny w zachowaniach,
    > a jakos nikt ine domaga sie by Pan chodzil "z kolkiem w zebach"
    > i rekami zawiazanymi z tylu (acha i z petami na ogach)...

    Niby tak, ale:
    1. Stawianie znaku równości pomiędzy swobodą człowieka a swobodą zwierza w
    mieście jest gruba przesadą.
    2. Ja kieruję swoim postępowaniem i sam odpowiadam za swoje czyny a piesek
    raczej nie.
    3. Zwierzęta nie mają takich hamulców w jakie wyposażona jest większość
    ludzi a wynikających z rozumu, wychowania, kultury, religii, szacunku dla
    prawa, poczucia odpowiedzialności itd.
    4. Cokolwiek by sądzić o skali przestępczości to jednak zdecydowana
    większość ludzi nie jest niebezpieczna, więc słusznie zakłada się, że każdy
    człowiek jest uczciwy i zdrowy na umyśle i nikomu nie zagraża. Dopiero gdy
    dana osoba faktycznie dopuści się występku można ją traktować w sposób przez
    Pana opisany. W przypadku zwierza takiego domniemania być nie może.
    5. Miasto nie jest naturalnym środowiskiem bytowania zwierząt. Jest
    środowiskiem sztucznym, stworzonym przez ludzi i dla ludzi. Nic dziwnego, że
    zwierzęta wprowadzone do tego środowiska źle znoszą np. hałas, nadmiar
    bodźców, deficyt przestrzeni itd. Stąd mogą wynikać ich agresywne
    zachowania. Człowiek jako istota rozumna musi to zagrożenie przewidywać.
    Dlatego wymyślono smycze i kagańce.

    Może wystarczy, żeby Pana przekonać?
    Pozdrawiam
    Alek