    From: kam <X#k...@w...pl.#X>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: BAkn i przedawnienie roszczeń
    Date: Wed, 05 May 2004 17:19:49 +0200
    Sender: k...@o...pl@81.210.16.254

    pawel_l wrote:
    > Bank skierował sprawę do sądu przeciwko mojej teściowej, która w 1998 r.
    > założyła rachunek.
    > Domaga się oplaty za prowadzenie rachunku, a rachunek od 1999r. jest martwy,
    > czyli nie uzywany przez teściową.

    Co nie zmienia faktu że bank ma prawo dochodzić opłat. Należało zamknąć
    rachunek.

    > Sąd wydał wyrok, aprawa się odbyła bez
    > obecności i powiadomienia nawet teściowej. Jest tytuł egzekucyjny.

    wydał wyrok? to niemożliwe; czy bank wystawił bankowy tytuł egzekucyjny?

    > Wiem że można się odwołać (KPC Art. 795. )
    > - jak napisać zażalenie?

    Art.795 kpc to zażalenie na nadanie klauzuli wykonalności. Jeśli to
    bankowy tytuł egzekucyjny, to zapewne nie ma podstaw ku temu, gdyż na
    tej drodze można jedynie zarzucać błędy formalne. Tu trzeba wnosić
    powództwo przeciwegzekucyjne (art.840).

    > - może ktoś mi napisze?

    Zgłoś sie do Federacji Konsumentów albo do miejskiego rzecznika konsumentów.

    > - Jaki jest okres przedawnienia? 2lata- (KC Art. 731. Roszczenia wynikające
    > ze stosunku rachunku bankowego przedawniają się z upływem lat dwóch. Nie
    > dotyczy to roszczeń o zwrot wkładów oszczędnościowych.) , czy 3 lata - (KC
    > Art. 118. (35) Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin
    > przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe
    > oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy
    > lata.)
    > -Na co się powołać?

    Moim zdaniem dwa lata. Pamietaj jednak że złożenie wniosku o nadanie BTE
    klauzuli wykonalności przerywa bieg przedawnienia.

    KG