  • Data: 2006-01-21 22:06:00
    Temat: Re: Art 323 KPC
    Od: Rafał Święch <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 21 Jan 2006 22:37:18 +0100, kam napisał(a):

    > "Skarga o stwierdzenie niezgodności (...) przysługuje (...) gdy (...) a
    > zmiana lub uchylenie tego orzeczenia w drodze przysługujących stronie
    > środków prawnych nie _było_ i nie jest możliwe"
    >
    > Jeśli możliwe było wniesienie skargi kasacyjnej, to uchylenie orzeczenia
    > było możliwe, a więc skarga o stwierdzenie niezgodności jest
    > niedopuszczalna. To dokładnie takie samo sformułowanie jak w
    > art.424[5]§1 pkt 5. Tyle że pierwszy przepis określa kiedy skarga o
    > stwierdzenie niezgodności jest dopuszczalna, a drugi nakazuje wykazać to
    > w samej skardze.

> [...]

    W tym wypadku mamy do czynienia z pewną niespójnością rozwiązań.
    rzeczywiście w §1 art 424(1) jest tak jak mówisz. skarga przysługuje jeśli
    wnniesienie skargi kasacyjnej nie było i nie jest możliwe. Jednkże w §3
    czytamy "od orzeczeń (...) od których wniesiono skargę kasaycjną oraz od
    orzeczeń SN skarga nie przysługuje (...)". Z tego artykułu można wnioskować
    a contrario, że skoro, gdy wniesiono skargę kasacyjną, sk. o stw. (...) nie
    przysługuje to w wypadku, gdy nie wniesono s.k., taki środek jest
    dopuszczalny. W tym miejscu rzeczywiście widać pewien brak konsekwencji
    ustawodawcy. Jednak kierując się ratio legis (szerzej w moim poprzednim
    poscie) i tym, że ten paragraf po coś w tym kodeksie jest wg. mnie należy
    przyjąć interpretację, że jednak skarga o stw. (...) przysługuje jeśli nie
    została wniesiona wcześniej skarga kasacyjna. Z kolei w §2 mamy liczne
    wyjątki od zasady wyrażonej w paragrafie pierwszym. Pod te wyłączenia można
    podpiąć również bardzo wiele i to też może stanowić pewną furtkę wyjścia.