  • 11. Data: 2003-11-30 20:58:34
    Temat: Re: Art 118 prawo aut.
    Od: Olgierd <c...@w...sram.na.spam.pl>

    Niejaki(a) Wheelman w wiadomości <bq8gnu$n0n$2@news.onet.pl>
    powiedział(a) co następuje:

    > Ale czy to jest zgodne z prawem ? Moge zazadac wyrzucenie moich
    > wczesniejszych zeznan i zlozenie nowych ?

    Jeśli ujawnienie prawdy może narażać Ciebie albo Twych bliskich na
    konsekwencje prawne - możesz w pełni kręcić. Jako świadek nie możesz.
    Jako podejrzany - możesz milczeć. Najgorsza jest właśnie ta "strefa
    cienia" pomiędzy tymi stanami. Nie możesz zażądać wyrzucenia, po prostu
    oświadczasz, że kręciłeś, ale sąd/prokuratura i tak robią z tym co
    zechcą.

    --
    Olgierd
    "Nie sądzę, żeby Polska uważała się za szczególnie zależną od Związku

  • 12. Data: 2003-11-30 21:20:17
    Od: "Wheelman" <w...@p...onet.pl>

    > Jeśli ujawnienie prawdy może narażać Ciebie albo Twych bliskich na
    > konsekwencje prawne - możesz w pełni kręcić.

    Jako podejrzaney moge klamac a jako swiadek nie ? narazie ide drugi raz jako
    swiadek.

    w...@g...pl gg:4331408
    " Ave Nosferatus, Vivat Dragonys"

  • 13. Data: 2003-11-30 21:26:01
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    Olgierd wrote:
    > Jeśli ujawnienie prawdy może narażać Ciebie albo Twych bliskich na
    > konsekwencje prawne - możesz w pełni kręcić.

    A potem, jeśli jesteś świadkiem, poczekać na zarzut z art.233 kk :)
    Jeśli narażasz się na odowiedzialność za przestępstwo - możesz milczeć
    (art.183 kpk)

    > Jako podejrzany - możesz milczeć.
    a także kręcić

    > Najgorsza jest właśnie ta "strefa
    > cienia" pomiędzy tymi stanami.

    Jaka strefa cienia?

    KG

  • 14. Data: 2003-11-30 21:49:58
    Od: Olgierd <c...@w...sram.na.spam.pl>

    Niejaki(a) kam w wiadomości <3...@X...onet.plX>
    powiedział(a) co następuje:

    > A potem, jeśli jesteś świadkiem, poczekać na zarzut z art.233 kk :)

    Wiesz co, nie znam się aż tak na prawie karnym ale sądzę, że z art. 233
    par. 3 wynika zdecydowanie coś innego, zwłaszcza jeśli przeczytamy cały
    przepis, czyli z par. 2.

    > Jaka strefa cienia?

    Jest całkowicie normalne, że policja zaczyna od przesłuchania jako
    świadka, dopiero w następnej kolejności przedstawia zarzuty. Jest
    całkowicie normalne, że przesłuchiwany świadek kilkakrotnie słyszy, że
    najlepiej będzie, jeśli powie "prawdę, całą prawdę i tylko prawdę".
    Jeśli ma coś do ukrycia - wije się jak piskorz, dostaje siódmych potów,
    łże ale częściowo mówi prawdę. Nawet jeśli później "odwoła" swe
    zeznania, nawet jeśli nie będzie ścigany z 233 - słowa w protokole
    zostają.
    Dlatego fajna jest procedura w USA: słowa świadka nie mogą być później
    wykorzystane przeciwko niemu (stąd ta formułka, z której tak się
    śmiejemy w filmach: "wszystko co od teraz powiesz...") i szerzej -
    dowody uzyskane z pogwałceniem prawa nie mogą być przedstawione w
    sprawie.

    --
    Olgierd
    "Pojednanie człowieka z samym sobą - najbardziej celna definicja

  • 15. Data: 2003-11-30 22:04:36
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    Olgierd wrote:
    > Wiesz co, nie znam się aż tak na prawie karnym ale sądzę, że z art. 233
    > par. 3 wynika zdecydowanie coś innego, zwłaszcza jeśli przeczytamy cały
    > przepis, czyli z par. 2.

    §3 - "nie wiedząc o prawie odmowy...", takie pouczenie raczej jest (a
    przynajmniej powinno być)

    > Jest całkowicie normalne, że policja zaczyna od przesłuchania jako
    > świadka, dopiero w następnej kolejności przedstawia zarzuty.

    Pewnie jest, choc nie powinno być. I w sytuacji kiedy od razu wiadomo
    kto jest podejrzanym nie powinno mieć miejsca.

    > Dlatego fajna jest procedura w USA: słowa świadka nie mogą być później
    > wykorzystane przeciwko niemu (stąd ta formułka, z której tak się
    > śmiejemy w filmach: "wszystko co od teraz powiesz...")

    U nas tez nie mogą być.

    KG

  • 16. Data: 2003-11-30 22:11:55
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    Robert Tomasik wrote:
    > A w wyjaśnieniach możesz mówić, co Ci się żywnie podoba. Z tym, że jeśli
    > wyłączą materiały do osobnego prowadzenia, to wówczas w pierwszych
    > materiałach może spokojnie pozostać protokół przesłuchania.

    Mógłbyś nieco jaśniej?
    Jakie materiały mają wyłączyc? Nie jest tak, że protokół wcześniejszego
    przesłuchania podejrzanego jako świadka i tak zostaje? Chociaż właściwie
    nie powinien, bo po co...?

    KG

  • 17. Data: 2003-12-01 00:02:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    No to piszę jaśniej. Załóżmy, że osoba A sprzedała nielegalną kopię osobie
    B. Osoba B zostaje przesłuchana w charakterze świadka w procesie przeciwko
    A. I pozostaje do końca tam świadkiem. Natomiast wyłącza się do osobnego
    prowadzenia akta przeciwko B i w tym procesie osoba B nie jest świadkiem,
    tylko podejrzanym, a A może być świadkiem.

  • 18. Data: 2003-12-01 18:11:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Ale nie zapomnij o art. 183 kpk - masz prawo odmówić odpowiedzi na pytania
    mogące Cię narazić na odpowiedzialność karną.

  • 19. Data: 2003-12-02 14:49:09
    Od: "Wheelman" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > prowadzenia akta przeciwko B i w tym procesie osoba B nie jest świadkiem,
    > tylko podejrzanym, a A może być świadkiem.

    Dokladnie. Dzis bylem i zeznawalem jako swiadek (przyslugiwaly mi prawa
    swiadka) w sprawie w ktorej bede (!) (jeszcze nei wiem czy bede ale wszsytko
    na to wskazuje) oskarzony z art 118 ust.3 o prawach autorskich. Dokladniej
    zeznawalem jako swiadek przeciw samemu sobie :)

  • 20. Data: 2003-12-02 14:51:09
    Od: "Wheelman" <w...@p...onet.pl>