  • Data: 2015-02-23 15:19:12
    Temat: Re: Antenowe Instalacje Zbiorcze
    Od: Gerard <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-02-23 o 14:44, m pisze:
> [...]

    Ten margines robi się coraz większy. Wg raportu przygotowanego przez
    Biuro Prasowe Kongresu Kobiet z 2011 roku w samej Polsce mamy ponad 6
    milionów osób z problemami ze słuchem, z czego prawie milion ma głęboki
    niedosłuch, a około 50 tysięcy może być całkiem głuchych. To nie są małe
    liczby - to około 15% populacji kraju.
    Wielu z tych ludzi nie jest aparatowanych, czy to z własnego wyboru (bo
    się wstydzą, boją, nie chcą), czy ze względów finansowych (ceny aparatów
    są bardzo wysokie, a niedosłyszącym jest trudniej zdobyć dobrze płatne
    etaty).

    > Co ciekawe - angielskie napisy do angielskojęzycznych seriali są dość
    > powszechne.

    Myślę, że to wynika z różnic w uwarunkowaniach prawnych i sile nacisku
    różnych organizacji wspierających niedosłyszących i głuchych. W krajach
    anglojęzycznych jest np. wiele kin emitujących filmy z angielskim
    dźwiękiem i angielskimi napisami - czy to na ekranie, czy przez
    specjalne dodatkowe urządzenie. U nas jak są polskie napisy do filmu
    zagranicznego, to już jest dobrze. Chlubnym wyjątkiem jest tu TVP, która
    emituje coraz więcej napisów do polskich filmów i seriali (na razie
    tylko w TV). Z zagranicznymi ładnie sobie radzą np. TVP, Polsat, TVN i
    TVN7, okazjonalnie coś poleci na Stopklatka i TV Puls (mówię o kanałach
    dostępnych w naziemnej cyfrowej), ale wciąż cała masa filmów, zarówno
    nowych jak i starych, jest bez napisów.
    No ale co się dziwić, jeśli kiedy pisze się do jakiejś stacji z prośbą o
    napisy, to większość stacji nie odpisuje, a reszta odpisuje, że
    "emitujemy to, co mamy, nie mamy na to wpływu". Nawet w przypadku filmów
    i seriali, do których napisy są już dawno zrobione (czy to na rynek DVD,
    czy dla innej stacji), wykorzystanie ich to zbyt wielki problem, żeby
    się wysilać.