  • 1. Data: 2004-04-25 20:05:59
    Temat: 284 k.k. - czy moze dotyczyc nieruchomosci ?
    Od: "Marek Świtała" <j...@y...cy (ROT13)>

    Dopadł mnie ostatnio pewien problem praktyczny, w komentarzu nic o tym,
    orzecznictwo milczy - a muszę napisac pewne pismeko proc...

    Ad rem
    - art 284 k.k.par. 1 mówi: kto przywłaszcza sobie cudzą rzecz ruchomą lub
    prawo majątkowe....
    p. 2 ...powierzoną rzecz ruchomą"

    I odnośnie par. 1 mam problem - czy w zakresie pojęcia "prawo majątkowe"
    mieści sie takzę prawo własności nieruchomości. Niewątpliwie prawo własności
    jest prawem majątkowym ale skoro wyraźnie mówi się o przwyłaszczeniu rzeczy
    ruchomej ( co potwierdza par. 2) - to znaczyłoby że ustawodawca świadomie
    pominął nieruchomosci - zakładajac, że ich przywłaszczenie jest niemożliwe.
    Tym samym art. 284 k.k. nie dotyczyłby nieruchomosci. To z kolei
    oznaczałoby, ze przywłaszczenie nieruchomosci jest bezkarne, a przecież -
    nawet uwzlędniajac art. 5 kw i hip, jest możliwe

    Ale w sumie mam z tym problem i bede wdzięczny choćby za wskazanie żródła,
    gdzie taką sytuację omówiono.

  • 2. Data: 2004-04-25 20:37:00
    Temat: Re: 284 k.k. - czy moze dotyczyc nieruchomosci ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marek Świtała" <j...@y...cy (ROT13)> napisał w
    wiadomości news:c6h5n0$7t6$1@topaz.icpnet.pl...

    Przywłaszczenie w odróżnieniu od kradzieży może dotyczyć nieruchomości.
    może również dotyczyć jakiegoś tam prawa majątkowego, czyli na przykład
    moim zdaniem również użytkowania, służebności, zastawu, czy też
    posiadania - o ile charakter danego prawa jest taki, że się go da
    przywłaszczyć.

  • 3. Data: 2004-04-26 17:14:33
    Od: "Marek Świtała" <j...@y...cy (ROT13)>

    > Przywłaszczenie w odróżnieniu od kradzieży może dotyczyć nieruchomości.

    No dobrze...ale właściwie dlaczego i skąd ten wniosek ?

    > może również dotyczyć jakiegoś tam prawa majątkowego,

    To jest jasne i wynika wprost z art. 284 par. 1

    > czy też posiadania - o ile charakter danego prawa jest taki, że się go da
    > przywłaszczyć.

    Przywłaszczenie posiadnia nie jest mozliwe i to moim zdaniem z dwóch
    powodów:
    - posiadanie nie jest prawem, a przywłaszczyc można sobie tylko rzecz lub
    prawo majatkowe
    - istota przywłaszczenia polega m.in na posiadaniu rzeczy cudzej i
    rozporządzeniu nią jak właściciel...

    PZDR

  • 4. Data: 2004-04-26 18:46:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marek Świtała" <j...@y...cy (ROT13)> napisał w
    wiadomości news:c6jg1g$4pu$1@topaz.icpnet.pl...

    > No dobrze...ale właściwie dlaczego i skąd ten wniosek ?

    Który, bo w tym zdniu są dwa. Z tym, że można przywłaszczyć nieruchomość z
    Twojego dalszego wywodu wnoszę, ze się generalnie zgadzasz. Zakładam, że
    nie uważasz również za możliwe dokonanie kradzieży nieruchomości.

> [...]
    lub
    > prawo majatkowe
    > - istota przywłaszczenia polega m.in na posiadaniu rzeczy cudzej i

    Po przemyśleniu muszę Ci przyznać rację. W sumie posiadania przywłaszczyć
    się faktycznie nie da, no bo jak przywłaszczę posiadaną przez Ciebie
    rzecz, to ty już jej posiadać nie będziesz.

  • 5. Data: 2004-04-26 21:46:20
    Od: "Marek Świtała" <j...@y...cy (ROT13)>

    > Który, bo w tym zdniu są dwa. Z tym, że można przywłaszczyć nieruchomość z
    > Twojego dalszego wywodu wnoszę, ze się generalnie zgadzasz. Zakładam, że
    > nie uważasz również za możliwe dokonanie kradzieży nieruchomości.

    Kradzieży nieruchomosci nie potrafię sobie nawet wyobrazić...tym bardziej,
    że 278 mówi o rzeczy ruchomej...choć z 281 miałbym już niejakie wątpliwosci
    :-)

    A co do przywłaszczenia nieruchomosci - zasadniczo stoje na stanowisku, że
    jest to niemożliwe. Problem w tym, że moje stanowisko jest oparte jedynie na
    intuicji (i wątłym wywodzie, że art. 284 mówi wprost o rzeczy ruchomej) - co
    jak łatwo sie domyślić Sądu nie przekona. Chodziło mi więc o to, aby
    poszukać jakiegos ciągu przyczynowo - skutkowego, który pozwoliłby na
    wykazanie, iz w istocie przywłaszczenie nieruchomosci jest niemozliwe (lub
    jest możliwe)

    > Po przemyśleniu muszę Ci przyznać rację. W sumie posiadania przywłaszczyć
    > się faktycznie nie da, no bo jak przywłaszczę posiadaną przez Ciebie
    > rzecz, to ty już jej posiadać nie będziesz.

    Wpierw musiałbyś zabrać mi tę rzecz - czyli wyjać spod mojego władztwa - i
    dokonać tego celem przywłaszczenia. innymi słowy, na drugi dzień pan
    policjant miałby do Ciebie sprawę, ale bynajmniej nie z 284...

    PZDR

  • 6. Data: 2004-04-26 23:41:47
    Od: sebol <i...@a...pl>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > moim zdaniem również użytkowania, służebności, zastawu, czy też
    > posiadania - o ile charakter danego prawa jest taki, że się go da

    w KK nie ma tego wprost ponieważ zgodnie z def. nieruchomości z ustawy o
    obrocie nieruchomościami nieruchmość gruntowa to grunt wraz z cześciami
    składowymi z wyłączniem budynków i lokali jeżeli stanowią osobną własność.
    Nieruchomości nie można przywłaszczyć a jedynie wywłaszczyć. Samo próba
    przywłaszczenia pociągała by inne paragrafy KK dotycząca fałszerstwa
    względnie grożby karalnej (wszak umowa musi być notarialna a sprzedaż
    następuje dopiero po prawomocnym wpisie w KW). Wywłaszczenie odbywa sie
    z mocy ustawy na podstawie decyzji z możliwościa odwołania do NSA - tak
    wiec tam nie ma mowy o naruszeniu KK.

    --
    lobo_(małpa)autograf.pl

  • 7. Data: 2004-04-27 19:26:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marek Świtała" <j...@y...cy (ROT13)> napisał w
    wiadomości news:c6jvv4$kap$1@topaz.icpnet.pl...

> [...]
    > poszukać jakiegos ciągu przyczynowo - skutkowego, który pozwoliłby na
    > wykazanie, iz w istocie przywłaszczenie nieruchomosci jest niemozliwe

    Eee! Przywłaszzcenie nieruchomości często się zdarza w praktyce.
    Najczęściej, to ktoś sobie włazi do czyjegoś mieszkania lub domku i nie
    wpuszcza nawet właściciela. To właśnie jest przywłaszczenie.

    > Wpierw musiałbyś zabrać mi tę rzecz - czyli wyjać spod mojego władztwa -
    > dokonać tego celem przywłaszczenia. innymi słowy, na drugi dzień pan
    > policjant miałby do Ciebie sprawę, ale bynajmniej nie z 284...

    No to byłaby by kradzież.

  • 8. Data: 2004-04-27 19:31:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "sebol" <i...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    własność.
    > Nieruchomości nie można przywłaszczyć a jedynie wywłaszczyć.

    Zupełnie nie ten kierunek myślenia, Wywłaszczenie jest czynnością
    administracyjną i o ile zostaje przeprowadzone zgodnie z prawem, to
    przestępstwem być nie może. Przywłaszczenie w odniesieniu polega na tym,
    że bezprawnie przejmujesz nieruchomość. Czyli ją użytkujesz zamiast
    prawowitego właściciela i wbrew jego woli. Na przykład ogrodzisz działkę
    sąsiada i go nie będziesz tam wpuszczał. To będzie właśnie
    przywłaszczenie.

> [...]
    > względnie grożby karalnej (wszak umowa musi być notarialna a sprzedaż
    > następuje dopiero po prawomocnym wpisie w KW).

    A ogrodzenie cudzej działki i wpuszczenie tam psa, to wymaga niby formy
    notarialnej? Wiadomo, że jak własność czy inne prawo majątkowe przejdzie w
    formie aktu notarialnego, to trudno o przestępstwie przywłaszczenia mówić.

    > Wywłaszczenie odbywa sie
    > z mocy ustawy na podstawie decyzji z możliwościa odwołania do NSA - tak
    > wiec tam nie ma mowy o naruszeniu KK.

    Dokładnie tak. Wywłaszczenie z omawianym przez nas tematem nie ma nic
    wspólnego. No ale to Ty wprowadziłeś ten wątek. moim zdaniem bez większego
    związku z pytaniem.

  • 9. Data: 2004-04-27 20:58:29
    Od: "Falkenstein" <No_priv@Just_pub.pl>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > Najczęściej, to ktoś sobie włazi do czyjegoś mieszkania lub domku i
    > nie wpuszcza nawet właściciela. To właśnie jest przywłaszczenie.

    Nie. To nie jest przywłaszczenie.
    Zajmując dom nie nabywa się prawa własności - co najwyżej posiadanie
    samoistne (władanie "jak właściciel") w złej wierze.

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant

  • 10. Data: 2004-04-27 22:30:30
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Falkenstein wrote:
    > Nie. To nie jest przywłaszczenie.
    > Zajmując dom nie nabywa się prawa własności - co najwyżej posiadanie
    > samoistne (władanie "jak właściciel") w złej wierze.

    A czy przy przywłaszczeniu trzeba nabyć własność rzeczy?

    KG