  • 1. Data: 2003-05-09 12:36:20
    Temat: Przewłaszczenie towaru jako forma zabezpieczenia
    Od: "zino" <...@o...pl>

    Pytanie do grupowiczow:
    Chcialbym na fakturach wystawianych przez moja firme umiescic klauzule
    przewlaszczenia, czyli ze towar jest moja wlasnoscia do momentu zaplaty.
    Jak to wyglada w swietle prawa ? Czy wystarczy dopisac na fakturze, ze towar
    pozostaje moja wlasnoscia do czasu zaplaty pelnej wartosci, czy tez wymagana
    jest jakas inna forma ?
    Czy wtedy smialo moge odebrac urzadzenie niesolidnemu kontrahentowi ?
    Gdzie znalezc informacje na ten temat ? Czy kryja sie za tym jakies
    niebezpieczenstwa ?

    Pozdrawiam,

    Zino

  • 2. Data: 2003-05-09 12:58:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Zdania są podzielone. Osobiście uważam, że wzmianka uczyniona na fakturze
    podpisanej przez odbierającego jest wystarczającym dowodem treści zawartej
    przez nich umowy, co opieram na tym, iż do ważności takiej umowy wymagana
    jest forma pisemna, która w tym wypadku jest zachowana. W sumie faktura sama
    w sobie zawiera wszystkie wymagane dla takiej umowy dane, czyli strony
    umowy, datę zawarcia oraz treść umowy (sprzedaż, i w tym wypadku
    zastrzeżenie własności).

    Spotkałem się jednak z poglądem odmiennym, mówiącym iż dla ważności takiego
    zastrzeżenia konieczne jest sporządzenie stosownej umowy sprzedaży z taką
    klauzulą. Pogląd ten wyraziła swego czasu jedna z Prokuratur Rejonowych w
    trakcie prowadzonego postępowania, gdy okazało się, że nabywca pomimo
    nieuregulowania należności rzecz dalej odsprzedał a sprzedawca nie był w
    stanie zaspokoić swoich roszczeń.

    No i na koniec zastanawiam się, czy to w ogóle ma sens. Jak sprzedaż, to
    sprzedaż. Czy czasem nie powinno być tak, że umowa użyczenia (czy inna, bo
    się nie zastanawiałem) i faktura pro forma, a po zapłacie faktura sprzedaży.
    Czy to nie jest bezpieczniejsze?

    Tak, czy inaczej nie masz prawa nigdzie jechać i niczego odbierać. Albo
    dobra wola nabywcy i zwrot rzeczy. Albo wezwanie pisemne do zwrotu i po
    odmowie zawiadomienie organów ścigania o przywłaszczeniu należącej do Ciebie
    rzeczy (bo nie chce zwrócić pomimo pisemnego wezwania Twojej rzeczy).
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-

  • 3. Data: 2003-05-09 16:17:46
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > się nie zastanawiałem) i faktura pro forma, a po zapłacie faktura sprzedaży.

    Przeniesienie własności pod warunkiem zawieszającym - art.589 kc

    KG

  • 4. Data: 2003-05-09 17:50:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Przeniesienie własności pod warunkiem zawieszającym - art.589 kc

    OK! Tylko czy wzmianka na fakturze, to już stwierdzenie faktu pismem, czy
    nie. U nas Prorok się uparł, że nie i ma być osobny kwit.

  • 5. Data: 2003-05-09 19:52:40
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik wrote:
    > OK! Tylko czy wzmianka na fakturze, to już stwierdzenie faktu pismem, czy
    > nie. U nas Prorok się uparł, że nie i ma być osobny kwit.

    Z jednej strony faktura wystawiana jest po dokonaniu transakcji, więc
    niekoniecznie to co na niej napisane musiało być wcześniej uzgodnione...
    Z drugiej - jeśli kupujący taką wziął i podpisał...

    KG

  • 6. Data: 2003-05-10 01:39:16
    Od: "Jolanta Górny" <j...@x...wp.pl>

    Użytkownik "zino" <...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy wtedy smialo moge odebrac urzadzenie niesolidnemu kontrahentowi ?
    > Gdzie znalezc informacje na ten temat ? Czy kryja sie za tym jakies
    Kryją się niebezpieczeństwa.Bez nakazu rewizji lub komornika z klauzulą nie
    wejdziesz nigdzie,skąd można cokolwiek zabrać.Chyba,że tamten zgłupieje i
    się zgodzi.