  • 1. Data: 2005-09-10 11:58:38
    Temat: Przerejestrowanie samochodu
    Od: "Maciej" <m...@n...ru>

    Witam Szanownych Grupowiczów!

    Temat pojawiał się co prawda wielokrotnie, ale nie udało mi się znaleźć
    odpowiedzi na mój problem.

    Sprawa dotyczy przerejestrowania samochodu z rodziców na mnie. Obecnie w
    dowodzie są wpisani oboje rodzice, a chcielibyśmy przepisać samochód tak, aby w
    dowodzie była mama i ja (chodzi o zniżki w PZU) - chcemy więc zmienić
    współwłaścicela z ojca na mnie i zrobić to możliwie jak najtaniej. (Wartość
    samochodu to ok. 35.000 zł, więc ew. podatek obrotowy 2% wyniósłby 700 zł).

    Jeśli chodzi o darowiznę - czy można zrobić tak, że ojciec darowuje mi swoją
    część, którą powiedzmy jest 20% wartości samochodu, co daje 7.000 a więc kwotę
    wolną od podatku przy darowiznie (wyczytałem że podatku nie ma do 9.700 zł)?

    Czy byłaby potrzebna do tego umowa między rodzicami odnośnie wcześniejszego
    podziału samochodu (20% - ojciec, 80% - matka) i czy taka umowa musiałaby być
    zawarta w obecności notariusza?
    I czy w ogóle taka umowa ma sens w przypadku wspólnoty majątkowej między rodzicami?

    Jeśli istnieje inne, korzystniejsze rozwiązanie, proszę o pomoc.

    Pozdrawiam

    Maciej

  • 2. Data: 2005-09-10 13:26:10
    Temat: Re: Przerejestrowanie samochodu
    Od: blubo <b...@o...pl>

    Maciej napisał(a):
> [...]
    >
    > Jeśli istnieje inne, korzystniejsze rozwiązanie, proszę o pomoc.

    zapytaj na:
    pl.soc.prawo.podatki

  • 3. Data: 2005-09-10 14:42:01
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Maciej" <m...@n...ru> napisał:

    >Sprawa dotyczy przerejestrowania samochodu z rodziców na mnie.
    Po co ? Nie możesz po prostu uzywać samochodu rodziców ?

    >dowodzie była mama i ja (chodzi o zniżki w PZU)
    Zniżka dla kogo ? Czy koniecznie musi to byc PZU - są inne TU.

    >podziału samochodu (20% - ojciec, 80% - matka)
    Wątpie w taka możliwość - oboje posiadają po 50 % i każdy z rodziców
    tyle może tobie darować.

    >kwotę wolną od podatku przy darowiznie
    Każdy z rodziców moze ci tyle podarować (bez podatku).

    Artur Golański

  • 4. Data: 2005-09-10 19:51:29
    Od: "akohoro" <a...@p...onet.pl>

    Maciej wrote:
> [...]
    > między rodzicami?
    >
    > Jeśli istnieje inne, korzystniejsze rozwiązanie, proszę o pomoc.

    Własność majątkowa rodziców jest wspólna i każde z nich ma po 50%/o ile nie
    było jakiś innych działań w tym zaktresie/ Każde z nich może Ci darować ile
    chce jednak nie więcej niż ma.Jeżli od każdego rodzica osobno kwota
    darownizany nie przekroczy 9700/to jescze sprawdź - bo to ustala MF co roku
    lub co jakiś czas/to nie zapłlacisz żadnego podatku z wyjątkiem opłat za
    zanczki skarbowe. Musi byś sporządzony akt darowizny w dwóch egzemplarzach
    jeden dala ciebie jaden dla Urzędu Skarbowego.W jednym akcie /dokumencie/
    matka określi % wrtości samochodu - określony z złotych jaki Ci przekazuje i
    ojciec również.Powinnien się znaleźc zapis,że darowiznę przyjmujesz.
    Po zarejestrowaniu U.S. W wydziale komunikacji mogą
    wydać nowy dowód rejestracyjny o ile będzie wskazany nowy właćiciel
    "większościowy" ,lub dopisać do starego ,ale o ile wiem to napewno "zedrą" z
    ciebie pieniądze za przerejestrowanie.
    Wskazane też jest określenie miejsca "garażowania" samochodu

    Jeżli masz żonę to każde z twoich rodziców rownież może przekazać w formie
    darowizny twojej żonie po 25 % wartości czyli tobie matka 25% i ojciec 25% i
    twojej żonie matka twoja 25% i twój ojciec 25% i tym sposobem otrzymacie
    cały samochód za darmo bo łącznie daje to ponad 36tysięcy

    Akohoro

  • 5. Data: 2005-09-10 20:25:51
    Od: "Maciej" <m...@n...ru>

> [...]
    > twojej żonie matka twoja 25% i twój ojciec 25% i tym sposobem otrzymacie
    > cały samochód za darmo bo łącznie daje to ponad 36tysięcy

    Dzięki za wyjaśnienia. Muszę jeszcze to raz przemyśleć i być może jest to
    rozwiązanie, o które mi chodziło (mam żonę!). Tylko czy jeśli ojciec przekaże mi
    i żonie po 25% wartości samochodu, to w sumie będzie trzech właścicieli (matka
    50%, ja 25% i żona 25%), to kto wtedy jest na dowodzie rejestracyjnym? Matka
    musi być ze względu na zniżki u ubezpieczyciela.

    Pozdrawiam

    Maciej

  • 6. Data: 2005-09-10 20:30:46
    Od: "Maciej" <m...@n...ru>

    > Po co ? Nie możesz po prostu uzywać samochodu rodziców ?

    Mogę, ale wtedy sam nie jestem wyszczególniony na polisie ubezpieczeniowej i nie
    lecą mi zniżki.

    > Zniżka dla kogo ? Czy koniecznie musi to byc PZU - są inne TU.

    Ale chyba wszystkie działają podobnie. Po prostu auto w tej chwili jest w PZU.
    Ja mam inny samochód (również współwłasność w dowodzie i zniżki w PZU), który
    chcę sprzedać.

    Pozdrawiam

    Maciej