  • 1. Data: 2009-01-12 15:05:41
    Temat: Przepisy ruchu drogowego
    Od: Grzesiekkm <g...@g...com>

    Pytanie jest dość banalne i odpowiedź znam więc dlaczego pytam?

    Pewnego razu jadąc z kolegą poruszyliśmy temat stłuczki drogowej. Kto
    jest winny jeśli pojazd jadący jako pierwszy zahamuje ostro a drugi
    jadący za nim uderzy w tył

    odpowiedz jest prosta i wytłumaczenie logiczne pojazd drugi jest
    winien bo nie utrzymał bezpiecznej odległości oraz nie dostosował
    prędkości do warunków atmosferycznych.

    Niestety proste i logiczne tłumaczenie nie pomogło więc bardzo bym
    prosił o przyznanie mi racji, ponieważ chciałbym lekko utrzeć koledze
    nosa i mieć dziką satysfakcje ze miałem racje. Przepraszam za moją
    próżność. Pozdrawiam Tomka który będzie to czytał i później mnie
    przeprosi za to że sprzeczał się ze mną nie mając racji hehehe

    Pozdrawiam
    Grzesiek

  • 2. Data: 2009-01-12 15:10:34
    Temat: Re: Przepisy ruchu drogowego
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 12 Jan 2009 07:05:41 -0800, Grzesiekkm napisał(a):

> [...]
    >
    > odpowiedz jest prosta i wytłumaczenie logiczne pojazd drugi jest winien
    > bo nie utrzymał bezpiecznej odległości oraz nie dostosował prędkości do

    Wszystko zależy od tego dlaczego poprzedzający go samochód gwałtownie
    zahamował. Jeśli dla swawoli -- to on będzie ponosił odpowiedzialność.
    Jeśli istniała jakaś przyczyna -- to będzie odpowiadał kierowca tylnego
    samochodu.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2009-01-12 15:20:09
    Od: Maverick <k...@g...pl>

    Olgierd wrote:

> [...]
    > zahamował. Jeśli dla swawoli -- to on będzie ponosił odpowiedzialność.
    > Jeśli istniała jakaś przyczyna -- to będzie odpowiadał kierowca tylnego

    Ewentualnie istnieje jeszcze kwestia "uderzenia w mur" - czyli samochod
    z przodu zatrzyma sie "natychmiast" (np ktos z naprzeciwka uderzy
    czolowo, z boku wyjedzie ciezarowka itp) - wtedy - podobno - Policja
    uznaje wine tego trzeciego dla obu samochodow (np tego ktory zjechal ze
    swojego pasa na czolowke). Pisze podobno bo tak gdzies czytalem, ale
    nigdy nie sprawdzalem jakie przepisy prawne mialyby to niby regulowac.
    Jesli ktos wie na pewno - niech napisze.

    --
    Regards,
    Maverick

  • 4. Data: 2009-01-12 16:00:27
    Od: Tanto <w...@w...pl.itotez>

    Olgierd pisze:
    > Wszystko zależy od tego dlaczego poprzedzający go samochód gwałtownie
    > zahamował. Jeśli dla swawoli -- to on będzie ponosił odpowiedzialność.

    "Jaka samowola? Panie władzo, kot mi wyskoczył pod koła i automatycznie
    zahamowałem żeby nie przejechać sierściucha. Nawet nie zastanawiałem się
    czy to kot czy dziecko, działałem odruchowo." Kot oczywiście nie
    poświadczy bo już dawno w krzaki uciekł ;-)

    Ten sam kierowca kilkadziesiąt sekund przed kolizją "Ale się sk..el
    przykleił do mojego zderzaka! Już ja cię g..ju załatwię, aż ci się
    odechce" Po 'heblach', łup...

    Jak udowodnić że kierowca jadący przodem zahamował bez wyraźnej przyczyny?

    --
    "Grzeczne dziewczęta idą do nieba, niegrzeczne idą tam gdzie chcą."

  • 5. Data: 2009-01-12 18:38:03
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 12 styczeń 2009 16:10
    (autor Olgierd
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <p...@r...org>):

> [...]
    > zahamował. Jeśli dla swawoli -- to on będzie ponosił odpowiedzialność.
    > Jeśli istniała jakaś przyczyna -- to będzie odpowiadał kierowca tylnego

    Nie. Zawsze winny jest ten z tyłu. Ten z przodu co najwyżej dostanie mandata
    za niewłaściwe hamowanie. Jednak PoRD mówi jasno:

    Art. 19

    2. Kierujący pojazdem jest obowiązany:
    1) [...]
    2) hamować w sposób niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub
    jego utrudnienia;
    3) utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania
    lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.

    czyli za niewłaściwe hamowanie ten z przodu dostanie mandat za 19.2.2, ale
    ten z tyłu jest winny 19.2.3

    --
    Tristan

    Kupię konto typu DIRECTOR na YouTube w wersji sprzed googla.

  • 6. Data: 2009-01-12 19:09:11
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 12 Jan 2009 19:38:03 +0100, Tristan napisał(a):

> [...]
    > lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.
    >

    > czyli za niewłaściwe hamowanie ten z przodu dostanie mandat za 19.2.2,

    Nie wiem dlaczego chciałbyś stawiać art. 19 ust. 2 pkt 3 nad pkt 2.
    W komentarzu do ustawy czytamy: "Gwałtowność hamowania może też
    doprowadzić do najechania przez pojazdy jadące z tyłu. Kierujący pojazdem
    powinien zatem utrzymać odstęp od jadącego przed nim pojazdu, odpowiednio
    dostosowany do prędkości, aby miał możliwość bezkolizyjnego zatrzymania.
    Nie ma bowiem wątpliwości, iż oba czynniki mają bezpośredni wpływ na
    gwałtowność hamowania. Trzeba mieć świadomość, iż kierujący pojazdem,
    który najechał na tył innego pojazdu, prawie zawsze jest uznany winnym
    kolizji. Od reguły tej mamy jednak co najmniej dwa wyjątki: 1) jeżeli
    pojazd zajechał drogę (nie ustąpił) innemu pojazdowi wskutek nagłej
    zmiany toru jazdy lub 2) w przypadku gwałtownego hamowania, którego nie
    można ze względu na okoliczności zaliczyć do uzasadnionych. Odstęp ten
    powinien być nieco większy od drogi zatrzymania pojazdu. Należy pamiętać,
    że przy prędkości 50 km/h pojazd przebywa w czasie 1 sekundy drogę
    długości 13,9 m. Jest to średni czas reakcji kierującego od chwili
    zauważenia stanu zagrożenia do momentu zadziałania hamulców. Do tego
    odcinka musimy dodać drogę hamowania, która w optymalnych warunkach przy
    użyciu pojazdu średniej klasy może wynieść około 17,3 m. Zatem
    bezpiecznym odstępem między pojazdami przy wskazanej prędkości będzie
    odcinek długości około 35 m. Niezastosowanie się do praktycznego wymogu
    grozi przykrymi następstwami."

    Jest też na ten temat orzecznictwo sądów, aczkolwiek chyba nie SN (takie
    sprawy raczej nie należą do kasacyjnych).

  • 7. Data: 2009-01-12 20:32:11
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 12 styczeń 2009 20:09
    (autor Olgierd
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <p...@r...org>):

    > Nie wiem dlaczego chciałbyś stawiać art. 19 ust. 2 pkt 3 nad pkt 2.

    Albowiem 2 jest po prostu silnie dyskusyjny. ,,Poczułem nagłe kłucie w
    klatce piersiowej i myśląc iż to zawał, zahamowałem albo skonać na miejscu,
    a nie zabijając przechodniów'' i jeszcze order dostaniesz :D

    W każdym razie, ten z przodu ma 100 powodów do gwałtownego hamowania, więc
    ważniejsze jest, żeby ten z tyłu pilnował sprawy. Taka jest moja opinia.
    aczkolwiek nie znam się na sądach, więc pewnie masz rację.

  • 8. Data: 2009-01-12 22:50:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tristan wrote:

    > Albowiem 2 jest po prostu silnie dyskusyjny. ,,Poczułem nagłe kłucie w
    > klatce piersiowej i myśląc iż to zawał, zahamowałem albo skonać na miejscu,
    > a nie zabijając przechodniów'' i jeszcze order dostaniesz :D

    zapewniam cię, że gościu z bólem w klatce piersiowej nie będzie
    gwałtownie hamował. Nie da rady.

    > W każdym razie, ten z przodu ma 100 powodów do gwałtownego hamowania, więc
    > ważniejsze jest, żeby ten z tyłu pilnował sprawy. Taka jest moja opinia.

    To też prawda. Najlepiej jest pilnować własnego ogona.

  • 9. Data: 2009-01-13 03:32:25
    Od: u...@g...com

    On 13 Sty, 06:50, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > To też prawda. Najlepiej jest pilnować własnego ogona.

    He, he racja. Chociaz w tym przypadku pilnowanie wlasnego ogona polega
    na pilonwaniu ogona poprzednika ;)

    Usjwo