  • 1. Data: 2004-10-01 20:04:21
    Temat: Przeniesienie praw autorskich czy licencja?
    Od: "Dariusz Czajkowski" <d...@p...onet.pl>

    Witam

    Po raz pierwszy piszę na tę grupę, ale mam nadzieję, że uzyskam poradę:

    Otóż jestem autorem tekstów piosenek wykorzystywanych w sztuce wystawianej
    przez teatr, którego jestem pracownikem. Autorem a więc i właścicielem
    autorskich praw majątkowych do tych utworów, należy mi się więc
    wynagrodzenie za ich eksploatację. Zrobienie tego przez ZAiKS z pewnych
    powodów nie jest możliwe. Mógłbym podpisać umowę licencyjną z teatrem, ale
    wtedy i pracodawca i ja ponieślibyśmy dodatkowe koszty związane z ZUSem.
    Możnaby to teoretycznie ominąć: przenoszę autorskie prawa majątkowe
    powiedzmy na brata i on podpisuje umowę licencyjną z teatrem, -dostaje
    tantiemy nie obciążone ZUSem. A teraz pytanie:
    Czy autorskie prawa majątkowe (nie mylić z licencją) można przenieść na
    osobę fizyczną (to to chyba tak) na jakiś określony z góry czas czy jest to
    przeniesienie dożywotnie?
    Jeżeli nie można powiedzmy na rok czy dwa, to czy mogę udzielić bratu
    wyłącznej nieodpłatnej licencji na ten okres a on z kolei czy może udzielić
    licencji teatrowi pobierając z tego tytułu wynagrodzenie?

    z gory dzięki za odpowiedź

    Dario Czajko

  • 2. Data: 2004-10-01 20:10:02
    Temat: Re: Przeniesienie praw autorskich czy licencja?
    Od: Arek <a...@e...net>

    Dnia 2004-10-01 22:04, Dariusz Czajkowski rzecze:

    > Otóż jestem autorem tekstów piosenek wykorzystywanych w sztuce wystawianej
    > przez teatr, którego jestem pracownikem. Autorem a więc i właścicielem

    Jeśli w zakresie umowy o pracę masz pisanie tekstów to właścicielem
    majątkowych praw autorskich jest teatr.

> [...]
    > wtedy i pracodawca i ja ponieślibyśmy dodatkowe koszty związane z ZUSem.

    Niby skąd tutaj koszty ZUSowskie?

    > Czy autorskie prawa majątkowe (nie mylić z licencją) można przenieść na
    > osobę fizyczną (to to chyba tak) na jakiś określony z góry czas czy jest to
    > przeniesienie dożywotnie?

    Nie. Można tylko je sprzedać, a potem odkupić.

    > Jeżeli nie można powiedzmy na rok czy dwa, to czy mogę udzielić bratu
    > wyłącznej nieodpłatnej licencji na ten okres a on z kolei czy może udzielić
    > licencji teatrowi pobierając z tego tytułu wynagrodzenie?

    Możesz.
    Ale mam wrażenie, że te prawa należą do teatru.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.eteria.net - tanie rozmowy

  • 3. Data: 2004-10-02 23:19:49
    Od: "Dariusz Czajkowski" <d...@p...onet.pl>

    Dzięki, Arku za odpowiedź, ale...

    > Jeśli w zakresie umowy o pracę masz pisanie tekstów to właścicielem
    > majątkowych praw autorskich jest teatr.

    Nie, nie mam w zakresie obowiązków pisania tekstów (jestem zatrudniony
    na stanowisku aktor) i napewno ja jestem właścicielem praw
    majątkowych.

    > Niby skąd tutaj koszty ZUSowskie?

    No właśnie tego nie jestem pewien, ale jeżeli teatr wypłacałby mi
    pieniądze to chyba na podstawie jakiejś umowy (np. o dzieło ale nie
    jestem pewien)a jeżeli jestem pracownikiem danej instytucji to ona jak
    i ja musi odprowadzić ZUS?
    Chyba, że na podstawie udzielonej przeze mnie licencji (i może wtedy
    nie trzeba płacić ZUS-u?)

    > Nie. Można tylko je sprzedać, a potem odkupić.

    No właśnie a art. 43 ust.1 Ustawy o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych
    mówi: "Jeżeli
    z umowy nie wynika, że przeniesienie autorskich praw majątkowych lub
    udzielenie licencji nastąpiło nieodpłatnie, twórcy przysługuje prawo
    do wynagrodzenia"

    Czyli jeżeli w umowie ujmę, że przenoszę prawa nieodpłatnie to to
    chyba nie jest sprzedaż. No ale czy mogę przenieść je na określony
    czas i później odzyskać?

    Z góry dziękuję za kolejne podpowiedzi.
    pozdrawiam

    Darko Czajko

  • 4. Data: 2004-10-03 11:54:49
    Od: Arek <a...@e...net>

    Dnia 2004-10-03 01:19, Dariusz Czajkowski rzecze:
    [..]
    > Chyba, że na podstawie udzielonej przeze mnie licencji (i może wtedy
    > nie trzeba płacić ZUS-u?)

    Bingo!

    > Czyli jeżeli w umowie ujmę, że przenoszę prawa nieodpłatnie to to
    > chyba nie jest sprzedaż. No ale czy mogę przenieść je na określony
    > czas i później odzyskać?

    Możesz udzielić licencji na eksploatację Twojego utworu.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.eteria.net - tanie rozmowy

  • 5. Data: 2004-10-03 14:14:20
    Od: "Dariusz Czajkowski" <d...@p...onet.pl>

    > Bingo!

    A na co mogę powołać się w tej sytuacji (jaka ustawa? paragraf, ustęp?)

    pozdrawiam
    Dario Czajko

  • 6. Data: 2004-10-03 22:12:49
    Od: Arek <a...@e...net>

    Dnia 2004-10-03 16:14, Dariusz Czajkowski rzecze:
    > A na co mogę powołać się w tej sytuacji (jaka ustawa? paragraf, ustęp?)

    Od umowy licencyjnej nie ma ZUSu.
    To nie jest stosunek pracy.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.hipnoza.info

  • 7. Data: 2004-10-03 22:42:32
    Od: "Dariusz Czajkowski" <d...@p...onet.pl>

    > Od umowy licencyjnej nie ma ZUSu.
    > To nie jest stosunek pracy.
    >
    > pozdrawiam
    > Arek

    Dzięki wielkie.
    Właśnie znalazłem to w Ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

    pozdrawiam
    Dario