    From: "Dariusz Czajkowski" <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Przeniesienie praw autorskich czy licencja?
    Date: Fri, 1 Oct 2004 22:04:21 +0200

    Witam

    Po raz pierwszy piszę na tę grupę, ale mam nadzieję, że uzyskam poradę:

    Otóż jestem autorem tekstów piosenek wykorzystywanych w sztuce wystawianej
    przez teatr, którego jestem pracownikem. Autorem a więc i właścicielem
    autorskich praw majątkowych do tych utworów, należy mi się więc
    wynagrodzenie za ich eksploatację. Zrobienie tego przez ZAiKS z pewnych
    powodów nie jest możliwe. Mógłbym podpisać umowę licencyjną z teatrem, ale
    wtedy i pracodawca i ja ponieślibyśmy dodatkowe koszty związane z ZUSem.
    Możnaby to teoretycznie ominąć: przenoszę autorskie prawa majątkowe
    powiedzmy na brata i on podpisuje umowę licencyjną z teatrem, -dostaje
    tantiemy nie obciążone ZUSem. A teraz pytanie:
    Czy autorskie prawa majątkowe (nie mylić z licencją) można przenieść na
    osobę fizyczną (to to chyba tak) na jakiś określony z góry czas czy jest to
    przeniesienie dożywotnie?
    Jeżeli nie można powiedzmy na rok czy dwa, to czy mogę udzielić bratu
    wyłącznej nieodpłatnej licencji na ten okres a on z kolei czy może udzielić
    licencji teatrowi pobierając z tego tytułu wynagrodzenie?

    z gory dzięki za odpowiedź

    Dario Czajko