  • 1. Data: 2004-09-02 20:03:28
    Temat: Przejecie zastawu
    Od: "Krzysiek" <k...@m...com>

    Firma X jest dluzna firmie Y pieniadze w wyskosci Z. Celem zabezpieczenia
    dlugu dokonano zastawu maszyn i urzadzen. W umowie zastawu ustalono:
    1. ze istnieje dlug w wysokosci Z
    2. ze celem zabezpieczenoia splaty dlugu zastawiane sa maszyny i urzadzenia
    (tu wymienione) o lacznej wartosci ok. 3 x Z (tu wymieniono dokladne, scisle
    wartosci poszczegolnych maszyn i urzadzen oraz laczna wartosc)
    3. ze zastaw moze byc przejety na wlasnosc przez zastawnika, czyli firme Y

    Umowa nie zawiera zadnych ustalen, co do tego jak i na jakich zasadach moze
    nastapic przejecie, ani klauzuli, ze zaspokojenie zastawnika nastąpi przez
    sprzedaż przedmiotu zastawu rejestrowego w drodze przetargu publicznego, który
    przeprowadzi notariusz lub komornik w terminie 14 dni od dnia złożenia przez
    zastawnika wniosku o dokonanie sprzedaży.

    Po pewnym czasie zastawnik (firma Y) przeslala wezwanie do splaty dlugu, a
    potem pismo, ze w zwiazku z brakiem splaty z dniem tym a tym przejmuje maszyny
    i urzadzenia na wlasnosc po wartosci Z (czyli ok. 1/3 jej wartosci scisle
    okreslonej w umowie!), co w pelni zaspokaja wierzytelnosc.

    I tu pytanie - czy ma prawo tak zrobic? Czy nie powinno byc tak, zgodnie z
    umowa zastawu moze przejac maszyna zastaw WYLACZNIE po cenie ustalonej w
    umowie tj. 3 x Z, czyli po ustalonej obustronnie wartosci maszyn i urzadzen,
    wylacznie poniewaz nie zastrzegla sobie mozliwosci okreslia ceny w drodze
    przetargu publicznego?

    Bede wdzieczny za interpretacje.

    Pozdrawiwm,
    Krzysiek

  • 2. Data: 2004-09-03 18:22:22
    Temat: Re: Przejecie zastawu
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysiek" <k...@m...com> napisał w wiadomości

    W celu zabezpieczenia oznaczonej wierzytelności można rzecz ruchomą obciążyć
    prawem, na mocy którego wierzyciel będzie mógł dochodzić zaspokojenia z
    rzeczy bez względu na to, czyją stała się własnością, i z pierwszeństwem
    przed wierzycielami osobistymi właściciela rzeczy, wyjąwszy tych, którym z
    mocy ustawy przysługuje pierwszeństwo szczególne. Zaspokojenie zastawnika z
    rzeczy obciążonej następuje według przepisów o sądowym postępowaniu
    egzekucyjnym.

    A zatem rzecz moim zdaniem powinien przejąć i sprzedać komornik. Spłaca on
    dług, odbiera swoje koszty i resztę zwraca dłużnikowi. Wynika to z art. 306
    kc i nast.

  • 3. Data: 2004-09-03 20:28:47
    Od: "Krzysiek" <k...@m...com>

> [...]
    > dług, odbiera swoje koszty i resztę zwraca dłużnikowi. Wynika to z art. 306

    Tak, ale zgodnie z Ustawą o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawow (dalej
    Ustawa) maszyny te podlegaja pod Art. 22 ust.3 - rzeczy, ktorych wartosc
    zostala scisle okreslona w umowie zastawniczej. Jak wycenic rzeczy wymienione w
    Art. 22 ust. 1 i 2 (papiery lub rzeczy wystepujace w powszechnym obrocie)
    okresla Art.23, natomiast o rzeczach, ktorych cena zostala scisle okreslona
    Ustawa milczy. I dlatego moim zdaniem wowczas wartosc powinna byc taka jak
    podano w umowie, chyba ze umowa zawierala by klauzule zgodnie z Art. 24:

    "Umowa zastawnicza moze przewidywac rowniez, ze zaspokojenie zastawnika nastapi
    przez sprzedaz przedmiotu zastawu rejestrowego w drodze przetargu publicznego,
    ktory przeprowadzi notariusz lub komornik w terminie 14 dni od dnia zlozenia
    przez zastawnika wniosku o dokonanie sprzedazy" (czyli Ustawa precyzuje ten
    przypadek, o ktorym piszesz, jednak okresla ja jako "moze")

    Ale w umowie nie zamieszczono takiej klauzuli. Dlatego moim zdaniem, tym samym
    zastawnik (firma Y) przejmuje przedmiot zastawu po cenie okreslonej w umowie
    zastawniczej.
    Z kolei zastawnik tez nie jest zainteresowany (jak na razie) sprzedaza przez
    komornika. On chce to przejac po kwocie wierzytelnosci (przypominam, ze za ok.
    1/3 okreslonej wartosci) "bezgotowkowo" i bezproblemowo, wiedzac, ze jest
    nizsza niz wartosc maszyn. Po prostu oswiadczyl, ze maszyny sa jego i koniec.
    Zastawca (firma Y) napisala pismo do zastawnika, ze nie zgadza sie na przejecie
    po nizszej cenie, natomiast niestety nie skierowala sprawy do sadu, bo tez nie
    neguje kwoty wierzytelnosc ani w czesi, ani w calosci. Tylko wartrosc po jakiej
    maja zostac przejete maszyny.

    Czy dalej uwazasz, ze zastawnik wzywa komornika, sprzedaje i zaspokaja sie ze
    sprzedazy?

    PS. Jestem tym zainteresowany, bo firma X jest mi winna pieniadze, a tak sama
    traci czesc swojego majatku, z ktorego moglbym sie zaspokoic (albo mozna to tez
    potraktowac za wyprowadzeni majatku, jesli wyrazi na to cicha zgode).

    pozdr,
    Krzysiek

  • 4. Data: 2004-09-03 21:47:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysiek" <k...@m...com> napisał w wiadomości

    Ustalmy. Czy rozmawiamy o zastawie rejestrowym, czy tym wynikającym wprost z
    kodeksu. Bo są akurat dość silne rozbieżności.

    Ty napisałeś, że istnieje określona umowa. Nic o rejestrze nie pisałeś.

  • 5. Data: 2004-09-04 12:26:42
    Od: "Krzysiek" <k...@m...com>

> [...]
    > kodeksu. Bo są akurat dość silne rozbieżności.
    >
    > Ty napisałeś, że istnieje określona umowa. Nic o rejestrze nie pisałeś.

    Przepraszam, moze to ja niewyraznie zaznaczylem, ale i tytule piszac "Przejecie
    zastawu" mialem na mysli przejecie zastawu rejestrowego, i moze rzeczywiscie
    zrobilem skrot myslowy. Po podpisaniu Umowy zastawu ... rejestrowego przedmioty
    zostaly zgloszone do rejestru zastawow. Dlatego cytowalem wpisy z Ustawy.

    pozdrawiam,
    Krzysiek

  • 6. Data: 2004-09-04 18:52:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    przedmioty
    > zostaly zgloszone do rejestru zastawow. Dlatego cytowalem wpisy z Ustawy.

    Czyli rozumiem, że rzeczy znajdują się u dłużnika, a wierzyciel chce się na
    nich zaspokoić. To też bez komornika sobie za bardzo tego nie wyobrażam.

  • 7. Data: 2004-09-06 15:55:39
    Temat: Re: Przejecie zastawu (rejestrowego)
    Od: "Krzysiek" <k...@m...com>

    > Czyli rozumiem, że rzeczy znajdują się u dłużnika, a wierzyciel chce się na
    > nich zaspokoić. To też bez komornika sobie za bardzo tego nie wyobrażam.

    Tak, rzeczy sa u dluznika, a wierzyciel "teoretycznie" chce sie na nich
    zaspokoic. Pisze teoretycznie, bo z tego co mi wiadomo, on nie ma zamairu ich
    sprzedawac, tylko wlasnie chce przejac te maszyny.

    Zapytam inaczej: czy skoro ustawodawca uwzglednil mozliwosc sprzedazy zastawu
    poprzez komornika (jest konkretny artykul o tym mowiacy w ustawie o zastawie
    rejestrowym ...), poprzez umieszczenie odpowiedniego wpisu w umowie zastawu
    rejestrowego, to czy mozna przez to rozumiec, ze skoro strony nie przyjely
    takiej mozliwosci w umowie, to tym samym wierzyciel nie moze tego dokonac?
    Przy czym jak pisze wyzej, wierzyciel nie chce tak postapic, on chce je tylko
    przejac na wlasnosc za dlug - no i wlasnie po jakiej wartosci?
    Bo przeciez, gdyby nie bylo w umowie zastawu rejestrowego zapisu, ze "moze
    przejac rzeczy na wlasnosc", no to chyba jest oczywiste, ze by nie mogl. Ale
    kjest. Natomiast nie ma nic o mozliwosci sprzedazy przez komornika.
    I dlatego wydaje mi sie, ze podobnie powinno byc ze sprzedaza przez komornika -
    skoro nie moze zaspokoic sie przez sprzedaz przez komornika (bo nie
    przewidzial takiej mozliwosci), to musi je przejac po wartosci podanej w
    umowie.
    Ale... no wlasnie - gdybym byl pewny to bym nie pytal :-)

    pozdrawiam,
    Krzysiek