  • 1. Data: 2003-09-08 11:46:37
    Temat: Przedterminowa splata, a nieoprocentowane raty
    Od: "spider" <s...@l...warszawa.pl>

    Czy w swietle art. 585 KC jest mozliwe odliczenie przez kupujacego kwoty
    odpowiadajacej wysokosci stopy procentowej NBP dla kredytow przy
    przedterminowej splacie NIEOPROCENTOWANYCH rat?

    Wiazaloby sie to niejako z wykorzystaniem "gestu" sprzedawcy, ktory oferuje
    kupujacemu korzystne warunki sprzedazy ratalnej, a w efekcie otrzymuje kwote
    nizsza od standardowej ceny danego towaru. A moze jakas ustawa reguluje taki
    przypadek, ewentualnie sprzedawcy sami zabezpieczaja sie na taka okolicznosc
    wylaczajac mozliwosc takich odliczen?

    spider

  • 2. Data: 2003-09-08 15:20:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Sep 2003, spider wrote:

> [...]
    >+ kupujacemu korzystne warunki sprzedazy ratalnej, a w efekcie otrzymuje kwote
    >+ nizsza od standardowej ceny danego towaru.

    Ty mi wytłumacz gdzie tu jest "kwota niższa" !
    Przychód to przychód - 100 zł w maju powoduje taki sam przychód
    jak 100 zł w grudniu. To, że *pożyczenie* pieniędzy *zazwyczaj*
    kosztuje nie uprawnia do wyciągania *żadnych* wniosków: pożyczka
    może być "po prostu" nieoprocentowana (bez dochodu) - patrz KC !
    Jeśli ktoś ci "sprzeda towar z kredytem" (takim "normalnie
    oprocentowanym") - to rozlicza *dwa* przychody:
    - ze sprzedaży towaru
    - z odsetek.
    Nieważne czy rozlicza "dla siebie" czy na potrzeby innego
    podmiotu (np. banku, jeśli sprzedawca nie ma uprawnień
    do dawania kredytu - bo nie ma nie będąc instytucją
    finansową :) a z kolei z reguły jest to kredyt a nie
    pożyczka).

    No i... jak ktoś ma towar na wystawie z ceną 120 zł
    ("oferta publiczna") i postanowi mi sprzedać za 100 ;),
    to co, czy ty uważasz że masz prawo *wymagać* żeby
    tobie *też* sprzedał "za 100" ??
    IMO & AFAIK - nijak. Zaoferował po 120 to bierzesz
    i idziesz. A *jak będzie chciał* to ci sprzeda promocyjnie
    "po 100" :)

    pozdrowienia, Gotfryd