  • 1. Data: 2005-08-05 10:17:49
    Temat: Prywatny chodnik w Wawie??
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Pozwole sobie przekleic artykul z pl.regionalne.warszawa. Mysle ze
    niektorych to zainteresuje, a mnie osobiscie ciekawi czy wszystko jest
    zgodne z prawem :)

    http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34862,2855972.htm

    Nie to, żebym wielbił lewą stronę auli i był za uspołecznieniem
    wszytskiego, ale to jest, MZ, conajmniej śmieszne. Najbardziej
    przechlapane mają ochroniarze, w godzinach szczytu pewnie
    swira dostają :)

    Prywatny chodnik:
    "Czarna linia dzieli chodnik przed Domami Centrum przy Marszałkowskiej na
    część
    miejską i prywatną. Ochroniarze przepędzają z tej drugiej tych, którzy
    zatrzymują się na dłużej. Nie wolno tam rozdawać ulotek, sprzedawać gazet
    ani
    nawet fotografować ulicy

    Paweł rozdaje na Marszałkowskiej ulotki. Kilka razy chciał stanąć przed
    Domami
    Centrum, ale ochroniarze zawsze go wypędzali. - A w okolicy praktycznie nie
    ma
    gdzie się schować przed deszczem czy słońcem, z wyjątkiem zadaszonej części
    chodnika przed sklepami. Z kolei zejść z ulicy nie mogę - narzeka.

    Kamil rozdaje gazety. - Mogę stanąć tylko po stronie chodnika biegnącego
    bliżej
    jezdni. Jeśli spróbuję przekroczyć czarną linie, od razu wypędza mnie
    ochrona.

    Takich ofiar gorliwości ochroniarzy jest wiele.

    Rozkaz: wyganiać

    Środkiem chodnika przed Domami Towarowymi Centrum biegnie czarna linia,
    która
    dzieli go na dwie części. Ta od strony ulicy należy do miasta, ta bliżej
    budynku jest własnością właśnie Domów Centrum. Chodnik miejski to tor
    przeszkód: drzewa, plastikowe fotele, przystanki autobusowe, do tego ludzie
    potykają się o krzywe płyty. Dlatego niemal wszyscy chodzą szerokim,
    zadaszonym
    i równym chodnikiem przy budynkach.

    Wielkie witryny sklepowe mają tu Galeria Centrum, Esprit, H&M. Wszystkich
    pilnuje firma ochroniarska Solid Security, która przegania wszystkich
    próbujących pracować na ich części chodnika, np. rozdawać ulotki. Jeden z
    ochroniarzy: - Takie mam polecenie z góry. Muszę wykonywać swoje obowiązki,
    inaczej stracę pracę.

    Tylko sprzed sklepu Reserved, jedynego z własną ochroną, nikogo się nie
    przepędza. - Jeśli nie utrudniają wejścia do sklepu, to mogą sobie stać.
    Przecież nie będziemy nikomu żałować schowania się pod daszkiem - mówi
    Łukasz
    Piwko, ochroniarz z Reserved.

    Święty teren prywatny

    Ale ochroniarze wyrzucają nie tylko tych, którzy pracują przed Domami
    Centrum.
    Wczoraj stanąłem na chodniku pod Galerią Centrum z aparatem fotograficznym.
    Było brzydko, padał deszcz. Chwilę ustawiałem statyw i zacząłem fotografować
    Pałac Kultury. Po chwili ze sklepu wyszedł ochroniarz z firmy Solid
    Security.
    Podszedł do mnie i stanął przed obiektywem tak, by uniemożliwić mi
    fotografowanie.

    - Proszę stąd odejść - usłyszałem.

    - Dlaczego?

    - Przeszkadza pan przechodniom.

    - W jaki sposób?

    - To jest teren prywatny i tu nie wolno przebywać. Proszę odejść tam -
    ochroniarz pokazał mi chodnik miejski rozciągający się za czarną linią. -
    Tam
    będzie pan mógł robić zdjęcia.

    - Ale tam nie ma zadaszenia, zmoknie mi aparat.

    Ochroniarz był nieugięty. Ale gdy zauważył fotoreportera dokumentującego tę
    scenę, przestał mnie naciskać.

    Chodzą na ich zasadach

    Prywatny chodnik należy do firmy DTC Real Estate, właściciela Domów Centrum.
    Sklepy wynajmują od niej powierzchnię, np. Galeria Centrum. Jej rzeczniczka
    Katarzyna Górecka twierdzi, że rozdawanie ulotek i gazet zakłóca robienie
    klientom zakupów. Do tego stojący ludzie zasłaniają wystawy sklepowe. -
    Galeria
    zgadza się jedynie, by na chodniku stały osoby biorące udział w akcjach
    charytatywnych - mówi.

    Jarosław Kaniewski, pełnomocnik do spraw rozwoju DTC RE, twierdzi, że Domy
    Towarowe Centrum udostępniają część swojego terenu, w tym wypadku chodnika,
    żeby poprawić komfort mieszkańcom Warszawy. - W myśl zasady: dajemy ci
    lepsze
    warunki poruszania się po naszym terenie, niż to robi miasto na swoim, jeśli
    ty
    uszanujesz naszą zasadę - podkreśla.

    I dodaje: - Chodnik służy tylko do przemieszczania się."

    Jacek

  • 2. Data: 2005-08-05 14:16:57
    Temat: Re: Prywatny chodnik w Wawie??
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "castrol" <j...@w...blumen.pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem ochroniarze nie mają racji. Znowu kolejny raz rozumowanie
    jest to samo. Mają w ustawie określone przypadki, gdy mogą kogoś
    pozbawić wolności. Stanie na ich chodniku nie jest taką podstawą, a w
    inny sposób, niż ograniczając wolność wyprosić nikogo nie mogą. Bo albo
    go siłą wyprowadzą, albo będą groźby karalne pod jego adresem kierować.
    Tak, czy siak wzywamy policję i ta sobie ze sprawą dalej radzi.

  • 3. Data: 2005-08-05 14:52:56
    Od: "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl>

> [...]
    > Pozwole sobie przekleic artykul z pl.regionalne.warszawa. Mysle ze
    > niektorych to zainteresuje, a mnie osobiscie ciekawi czy wszystko jest

    Wcałej rozćiągłości zgadzam się z P, Robertem
    Nadto proponuje zapoznanie się z wcześniejszym moim wyjaśniem pt. czy
    pracownik ochrony ma prawo - z dnia 2005.08.03/stosunkowo długie/
    Pozdrowienia KK

  • 4. Data: 2005-08-06 18:49:02
    Od: gogo <g...@i...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > inny sposób, niż ograniczając wolność wyprosić nikogo nie mogą. Bo albo
    > go siłą wyprowadzą, albo będą groźby karalne pod jego adresem kierować.

    - przepraszam Pana, ale z upoważnienia właściciela chodnika i wystawy
    proszę Pana o przejście metr dalej na teren chodnika miejskiego, bo
    stojąc w tym miejscu stoi Pan na terenie prywatnym i zasłania Pan wystawę..

    Wyproszenie było ?
    A grożba jakaś była?

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2005-08-06 18:51:58
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Sat, 06 Aug 2005 20:49:02 +0200, gogo napisał(a) w wiadomości:

> [...]
    > proszę Pana o przejście metr dalej na teren chodnika miejskiego, bo
    > stojąc w tym miejscu stoi Pan na terenie prywatnym i zasłania Pan wystawę..

    A co zrobisz, jeżeli "Pan" nie posłucha? ;-)

    --
    Obowiązki i prawa ucznia - forum dyskusyjne:
    zaprasza:

  • 6. Data: 2005-08-06 19:10:48
    Od: gogo <g...@i...pl>

    Roman G. napisał(a):
    > Dnia Sat, 06 Aug 2005 20:49:02 +0200, gogo napisał(a) w wiadomości:

    > A co zrobisz, jeżeli "Pan" nie posłucha? ;-)

    Nie mnie tu wymyślać scenariusze. Chciałem wskazać tylko , ze raczej
    nikły promil , o ile wogóle, takich interwencji będzie miał charakter
    siłowy.

  • 7. Data: 2005-08-06 19:14:26
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Sat, 06 Aug 2005 21:10:48 +0200, gogo napisał(a) w wiadomości:

    > Nie mnie tu wymyślać scenariusze. Chciałem wskazać tylko , ze raczej
    > nikły promil , o ile wogóle, takich interwencji będzie miał charakter
    > siłowy.

    Robertowi chodziło raczej o nikłą możliwość _wyegzekwowania_ prośby o
    opuszczenie chodnika.

  • 8. Data: 2005-08-06 19:18:33
    Od: gogo <g...@i...pl>

    Roman G. napisał(a):
    > Dnia Sat, 06 Aug 2005 21:10:48 +0200, gogo napisał(a) w wiadomości:

    > Robertowi chodziło raczej o nikłą możliwość _wyegzekwowania_ prośby o
    > opuszczenie chodnika.

    To czemu o tym nie napisał ?
    Napisał natomiast, ze prośba ochroniarza to grożba karalna (ROTFL)i by
    wzywać policję.

  • 9. Data: 2005-08-06 19:20:44
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Sat, 06 Aug 2005 21:18:33 +0200, gogo napisał(a) w wiadomości:

    > Napisał natomiast, ze prośba ochroniarza to grożba karalna (ROTFL)i by
    > wzywać policję.

    Wprawdzie Robertowi adwokata nie trzeba, ale rzeknę ci, że nie to z
    pewnością miał na myśli:)

  • 10. Data: 2005-08-06 19:50:57
    Od: gogo <g...@i...pl>

    Roman G. napisał(a):
    > Dnia Sat, 06 Aug 2005 21:18:33 +0200, gogo napisał(a) w wiadomości:

    > Wprawdzie Robertowi adwokata nie trzeba, ale rzeknę ci, że nie to z
    > pewnością miał na myśli:)

    Napisał coś , myślał o czymś innym. W sumie nie popisał się. Tekst parę
    postów wyżej :
    ..."Ochroniarze w inny sposób, niż ograniczając wolność wyprosić nikogo
    nie mogą.." :-)))