  • 1. Data: 2004-10-31 10:40:29
    Temat: Prosze o wyjasnienie ... Z gory dziekuje!
    Od: "Chalabala" <s...@p...onet.pl>

    Sytuacja wyglada tak, umiera starsza osoba w rodzinie (jej maz zmarl
    wczesniej), prawowitymi spadkobiercami sa jej dzieci - corka i syn. Przed
    smiercia zostal sporzadzony testament, z ktorego wynika, ze majetek zostal
    zapisany dla wnuczki(od strony corki spadkodawcy). Z tego co mi wiadomo, syn
    ma prawo do zachowku - czyli 1/2 tego co by dostal, gdyby testamentu nie bylo -
    mianowicie 1/4 wartosci majatku...

    Niedlugo jest rozprawa - odczytanie testamentu. Czy syn spadkodawcy musi
    zglosic chec o zachowke podczas rozprawy, czy musi skierowac wniosek
    do "obdarowanej" najpier na drodze cywilnej?

    I jeszcze jedno pytanie, kto i w jaki sposob powinien oszacowac wartosc
    majatku? - od czego nalicza sie zachowek(nieruchomosci czy takze ich
    wyposazenie)?

    Z gory dziekuje za odpowiedz.
    Pozdrawiam wszystkich.

  • 2. Data: 2004-10-31 10:49:58
    Temat: Re: Prosze o wyjasnienie ... Z gory dziekuje!
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Chalabala wrote:
    > Niedlugo jest rozprawa - odczytanie testamentu. Czy syn spadkodawcy musi
    > zglosic chec o zachowke podczas rozprawy, czy musi skierowac wniosek
    > do "obdarowanej" najpier na drodze cywilnej?

    Zachowku nie dochodzi się w trakcie postępowania o stwierdzenie nabycia
    spadku. Więc napierw to, a potem żądanie zapłaty zachowku do
    spadkobierców. Jeśli nie zapłacą - odrębny proces.

    KG

  • 3. Data: 2004-10-31 10:54:44
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > spadku. Więc napierw to, a potem żądanie zapłaty zachowku do
    > spadkobierców. Jeśli nie zapłacą - odrębny proces.

    Dziekuje, ale jak wyliczyc dany ulamek?? Ceny rynkowe, czy nalezy skorzystac
    z "pomocy" bieglego?

  • 4. Data: 2004-10-31 11:03:17
    Od: s...@p...onet.pl

    I jeszcze jedno, czy zachowek wynosi 1/2 prawnie nalezacego sie udzialu czy
    2/3 (jak w tym artykule: http://www.adwokat.com/html/spadkowe-8.shtml )...?

  • 5. Data: 2004-10-31 11:15:51
    Od: s...@p...onet.pl

  • 6. Data: 2004-10-31 11:29:36
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia 31 Oct 2004 12:15:51 +0100, <s...@p...onet.pl> napisał:

    > I jeszcze jedno, czy zachowek wynosi 1/2 prawnie nalezacego sie udzialu
    > czy
    > 2/3 (jak w tym artykule: http://www.adwokat.com/html/spadkowe-8.shtml
    > )...?

    1/2, a dla małoletnich i niezdolnych do pracy 2/3

    --
    Falkenstein

  • 7. Data: 2004-11-01 19:36:03
    Od: s...@p...onet.pl

    Nastepuje odczytaniu majatku. Z tego co wiem musze sie najpierw zglosci do
    obdarowanej o wyplate zachowku (1/2*1/2 daje 1/4 wartosci calosci ) ... Czy
    termin ew. splaty, jej dokladna wielkosc (oszacowanie nieruchomosci +
    sprzetow) ustalam ja czy biegly/notariusz??

    Czy kto moglby mi objasnic jak sie postepuje w takich sytuacjach...?

  • 8. Data: 2004-11-02 23:21:43
    Od: "Chalabala" <s...@p...onet.pl>

    Czy naprawde nikt nie wie jak to sie odbywa dokladnie ?