  • 1. Data: 2005-09-25 13:12:56
    Temat: Proszę o pomoc co mam robić?
    Od: "a&B" <a...@p...onet.pl>

    Witam
    Mam siostrę w Domu Pomocy Społecznej, która jest tam decyzją sadu. Chodzi o
    jej mieszkanie, które opieka chce zlikwidować z racji że siostra tam nie
    mieszka, a dług za mieszkanie rośnie. Jest to mieszkanie spółdzielcze ok
    30m2 które można wykupić na własność. Koszt tego z uregulowaniem czynszu i
    opłatą notarialną to przeszło 10 tyś zł Nie wiem co zrobić czy przekazać jej
    pieniądze z wkładu ok 20tyś czy je wykupić, trzymając jako lokatę kapitału.
    Siostra bardzo lubi tam przyjeżdżać na przepustki, ale nie może mieszkać
    sama z racji stanu zdrowia. Czy za mieszkanie własnościowe płaci się czynsz?
    Wiem ze prąd wodę media etc oczywiście tak. Jesli nikt tam nie mieszka czy
    można wyłączyć np ogrzewanie na stałe? Ile takie mieszkanie własnościowe
    jest warte, blok ma 20 lat kuchnia, łazienka przedpokój, duży pokuj, balkon,
    duże miasto, niedaleko centrum Jest niestety zaniedbane, stare okna, ściany
    do tapetowania. Jesli opieka przejmie wkład, pójdzie na lekarstwa itd
    zamiast siostra dostawać je z fund socjalnego.
    Liczę na pomoc
    Pozdrawiam
    Peter

  • 2. Data: 2005-09-25 15:54:54
    Temat: Re: Proszę o pomoc co mam robić?
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    a&B wrote:
> [...]
    > jej mieszkanie, które opieka chce zlikwidować z racji że siostra tam nie

    Kto jest prawnym opiekunem siostry?
    Ty, ktoś z domu opieki, czy ona sama ma pełnię praw?
    Bez tego ciężko mówić coś dalej.
    Jeżeli ona sama, to bez jej zgodny nikt niczego nie zlikwiduje.
    Ważne, żeby jej niczego nie podsunęli do podpisania.
    Niech ci siostra da pełnomocnictwo notarialne do decydowaniu o
    mieszkaniu, wówczas sam będziesz mógł wszystko załatwiać.

> [...]
    > pieniądze z wkładu ok 20tyś czy je wykupić, trzymając jako lokatę kapitału.
    Oczywiście, że wykupienie mieszkania jest bardziej korzystne.
    Można je choćby wynająć i mieć z tego czysty zysk, podobny do tego co
    się dostanie z wkładu.
    Niestety te 10 tyś musiałbyś wyłożyć wtedy pewenie ty, no bo kto inny.
    Byłoby to w formie darowizny dla siostry. Kwota 9637 zł jest zwolniona z
    podatku od darowizn. Więc siostra nie zapłaciłaby od tego żadnego podatku.
    Gdyby okazało się, że musisz podarować więcej, to darowizna powyżej 9637
    jest opodatkowana na 3%, cyzli też grosze.

    > Siostra bardzo lubi tam przyjeżdżać na przepustki, ale nie może mieszkać
    > sama z racji stanu zdrowia.
    Tym bardziej bym się tego mieszkania nie pozbywał.

    Czy za mieszkanie własnościowe płaci się czynsz?
    Tak. Tak samo jak i teraz.

    > Wiem ze prąd wodę media etc oczywiście tak.
    tak, ale jak nikt nie bedzie używał to wyjda grosze.

    > Jesli nikt tam nie mieszka czy
    > można wyłączyć np ogrzewanie na stałe?
    Zależy jak jest rozliczane ciepło. Macie podzielniki ciepła na kaloryferach?
    Wóczas jak nie będziesz ogrzewał, to koszty ogrzewania wyjdą niskie.

> [...]
    > duże miasto, niedaleko centrum Jest niestety zaniedbane, stare okna, ściany

    Wszystko zależy od miasta i dzielnicy. Na pewno nie mniej niż 2000-2500 / m2

    Jesli opieka przejmie wkład, pójdzie na lekarstwa itd
    > zamiast siostra dostawać je z fund socjalnego.

    Dlatego warto je wynająć.

  • 3. Data: 2005-09-25 17:10:05
    Od: "a&B" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    m2

    > Jesli opieka przejmie wkład, pójdzie na lekarstwa itd

    Witam
    Może to się okazać dziwne, siostra ma pełne prawa publiczne, pomimo tego
    decyzja sądu przebywa przymusowo w DPS. Jest niestety po wypadku niesprawna
    intelektualnie. I tu jest problem że zrobi co jej tam karzą. Zastanawiam
    się nad kupnem, ale obawiam się jaki będzie koszt czynszu. Dotychczas na
    spółdzielczym płaciła niecałe 200zł/miesiąc
    Pokłony
    Peter

  • 4. Data: 2005-09-25 23:15:38
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    a&B wrote:

> [...]
    > decyzja sądu przebywa przymusowo w DPS. Jest niestety po wypadku niesprawna

    To dziwne, że sąd nie podjął decyzji, kto ma być jej opiekunem.

    > I tu jest problem że zrobi co jej tam karzą.
    No to trzeba uważać.

    Zastanawiam
    > się nad kupnem, ale obawiam się jaki będzie koszt czynszu. Dotychczas na
    > spółdzielczym płaciła niecałe 200zł/miesiąc

    I nic sie nie zmieni. Składniki czynszu pozostaną te same.