  • 11. Data: 2007-06-14 07:46:57
    Temat: Re: Program komputerowy a prawo
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    > Problem w tym, że my nie dyskutujemy o interpretacji PA
    > a o rozumieniu słowa "algorytm".

    Uporządkowany zupełnie zbiór elementarnych czynności, wykonanie
    których spowoduje osiągnięcie zamierzonego celu.

    > A do google odesłałem wyłącznie jako do odnośnika pozwalającego na
    > pewne statystyczne oszacowanie opinii innych. To, że google podaje
    > czyjes opinie nie oznacza, że to są idioci. Można samemu ocenić
    > jakość każdej wypowiedzi. Zresztą nawet to o czym wyżej wspominasz,
    > prawo patentowe i fakt całego zamieszania w okół tego pośrednio
    > wskazuje, że coś chyba nie tak z ochroną algorytmów w prawie
    > autorskim.

    Jedyny problem w tym, że wiele krótkich algorytmów jest po prostu
    powszechnie znanych. Mi chodziło o algorytmy dedykowane,
    skomplikowane, mające cechy utworów, czyli o to, co pozostaje
    z programu komputerowego jeśli pominąć sposób zapisu.

    > Ale oczywiście istnieje mozliwość, że ci wszyscy, którzy to prawo
    > patentowe forsują robią to niepotrzebnie bo zwyczajnie zabrakło im
    > wiedzy zdobytej na studiach. Przepraszam, za drobną złośliwość.

    Na studiach niewiele można się dowiedzieć. Ja się douczam czytając
    i dyskutując via Usenet.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 12. Data: 2007-06-14 11:39:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 14.06.2007 Piotr Dembiński <p...@g...pl> napisał/a:
    > Uporządkowany zupełnie zbiór elementarnych czynności, wykonanie
    > których spowoduje osiągnięcie zamierzonego celu.

    Czyli podstawa funkcjonowania czegoś, tu programu? Czy tak?

    jw?

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2007-06-14 12:52:54
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    > Czyli podstawa funkcjonowania czegoś, tu programu? Czy tak?

    Nie, po prostu program komputerowy, abstrahując od implementacji.

    Nawiasem mówiąc, to każdą strukturę danych można zdefiniować
    algorytmem, a każdy program komputerowy można zapisać w taki
    sposób, by był on strukturą danych podawaną na wejściu dla
    pewnego programu komputerowego.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 14. Data: 2007-06-14 13:18:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    > Nie, po prostu program komputerowy, abstrahując od implementacji.

    Algorytm nie jest podstawą funkcjonowania programu?:)

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2007-06-14 14:37:40
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    > Algorytm nie jest podstawą funkcjonowania programu?:)

    Zależy, co rozumiesz pod pojęciem 'podstawa funkcjonowania'.
    Podstawą funkcjonowania programu komputerowego jest działający
    komputer z ew. zainstalowanym odpowiednim środowiskiem
    uruchomieniowym.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 16. Data: 2007-06-14 21:52:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    > Zależy, co rozumiesz pod pojęciem 'podstawa funkcjonowania'.
    > Podstawą funkcjonowania programu komputerowego jest działający
    > komputer z ew. zainstalowanym odpowiednim środowiskiem
    > uruchomieniowym.

    Ogólnie odnoszę wrażenie, że robisz wszystko aby nie odpowiedzieć na
    proste pytanie :)

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2007-06-15 12:33:29
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    [...]

    > Ogólnie odnoszę wrażenie, że robisz wszystko aby nie odpowiedzieć
    > na proste pytanie :)

    Pytanie o podstawę funkcjonowania programu komputerowego nazywasz
    prostym? A znasz się trochę na komputerach, czy tylko udajesz?

  • 18. Data: 2007-06-15 13:36:17
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    p...@g...pl (Piotr Dembiński) writes:

    > Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:
    >
    > [...]
    >
    > Pytanie o podstawę funkcjonowania programu komputerowego nazywasz
    > prostym? A znasz się trochę na komputerach, czy tylko udajesz?

    O, IMO podstawą funkcjonowania programu może być podsystem
    standardowego wejścia/wyjścia. Może być nią również sprzętowy
    podsystem przerwań. Podstawą funkcjonowania programu komputerowego
    może być również sieć komputerowa.

    Nie rozumiem natomiast tego, co zdajesz się sugerować -- że algorytm
    może być podstawą funkcjonowania programu. Dla mnie algorytm programu
    komputerowego jest po prostu programem komputerowym przeznaczonym do
    uruchomienia na pewnym abstrakcyjnym komputerze.

    Jeśli chodzi o idee, to moim zdaniem sam algorytm nie jest ideą,
    co najwyżej realizacją pewnych idei (idea sortowania w przypadku
    algorytmów sortujących, idea heurystyki w przypadku algorytmów
    heurystycznych, etc.).

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 19. Data: 2007-06-16 03:02:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 15.06.2007 Piotr Dembiński <p...@g...pl> napisał/a:
    > Pytanie o podstawę funkcjonowania programu komputerowego nazywasz
    > prostym? A znasz się trochę na komputerach, czy tylko udajesz?

    To nie jest pytanie o podstawe funkjonowania, a czy coś jest tą podstawą.
    Chwytasz różnice?

    --
    Marcin

  • 20. Data: 2007-06-16 03:40:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]
    > komputerowego jest po prostu programem komputerowym przeznaczonym do
    > uruchomienia na pewnym abstrakcyjnym komputerze.

    Owszem, zdanie prawdziwe (skoro nie definiujemy tej maszyny) tylko, że dla
    mnie algorytm jest czymś bardzo pierwotnym i uniwersalnym i w ogóle nie
    rozpatruję tego w kontekscie komputerów bo nie jestem na nich aż tak
    zafiksowany.

> [...]
    > co najwyżej realizacją pewnych idei (idea sortowania w przypadku
    > algorytmów sortujących, idea heurystyki w przypadku algorytmów

    Ale to już jest MZ program a nie algorytm. Algorytm jest o jeden poziom
    abstrakcji niżej: to pewien zbiór zasad (uwarunkowanych czynności)
    pozwalających na
    uzyskanie jakiegoś rozwiązania (wyniku). Zresztą może słówko idea nie jest
    najbardziej fortunne i dlatego nie możemy się dogadać.

    Spróbujmy tak:
    a)
    1. weź dowolną liczbę naturalną z przedziału 1 do 1000
    2. podziel ją przez 2
    3. jeśli podzieli się bez reszty to wyświetl, że jest to liczba parzysta

    b)
    n = random(1,1000)
    c = n mod 2
    if c print "parzysta"

    Abstrachując od trywialności przykładu (czyli wszystko, włączając algorytm
    jest tu dziewicze światu): jeśli <a> jest utworem rozpowszechnionym to czy
    autor <b> naruszy prawa autora utworu <a> gdy dokona rozpowszechnienia
    utworu <b>?

    --
    Marcin