  • 1. Data: 2024-01-12 09:35:41
    Temat: Producent oprogramowania zakazuje korzystania z zakupionych licencji
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Zostały zakupione roczne subskrypcje komercyjne oprogramowania na firmę
    - taki roczny zakup uprawnia wg licencji do użytkowania wieczystego.

    Raptem po 12 dniach odezwała się osoba od producenta oprogramowania, że
    firma ma profil działalności który nie uprawnia jej do wersji
    komercyjnej, a należy zapłacić za wersję "dla biznesu". Droższa 2x, ale
    niech będzie, dopłacimy - myślimy.

    Ale problem w tym, że producent nie chce żebyśmy dopłacili, tylko kupili
    pełne nowe licencje "dla biznesu". Dodatkowo zabrania odsprzedaży czy
    zwrotu (tych komercyjnych) - wskazując na zapisy w licencji "bo widziały
    gały co brały".

    Zaproponowaliśmy żeby udzielili rabatu pomniejszonego o koszt tych
    poprzednich licencji i uwzględnili amortyzację za "wykorzystany" czas.
    Ale obstają przy swoim.

    W UE tak można? Jak zakup został dokonany przez stronę (kartą) -
    przycisk "Buy" i się człowiek pomyli w takim szczególe to wuj, kasa do
    kosza?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2024-01-12 09:43:16
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Mateusz Bogusz <m...@o...pl> writes:

    [...]
> [...]
    > kupili pełne nowe licencje "dla biznesu". Dodatkowo zabrania
    > odsprzedaży czy zwrotu (tych komercyjnych) - wskazując na zapisy w

    Co to za soft?
    KJ

  • 3. Data: 2024-01-12 10:34:30
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > firma ma profil działalności który nie uprawnia jej do wersji
    > komercyjnej, a należy zapłacić za wersję "dla biznesu".

    Naprawdę jest tak napisane? Wg mnie "komercyjny" i "dla biznesu" znaczy
    to samo.

    MJ

  • 4. Data: 2024-01-12 12:08:20
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > W UE tak można? Jak zakup został dokonany przez stronę (kartą) -
    > przycisk "Buy" i się człowiek pomyli w takim szczególe to wuj, kasa do
    > kosza?

    W wypadku oprogramowania nie ma czegoś takiego, jak zakup / sprzedaż
    licencji, chyba, że mówisz o zakupie tego papierka (jak jest) jako
    przedmiotu materialnego. Nabywasz prawo do eksploatacji w zakresie, w
    jakim udziela go "producent", albo osoba przez niego uprawniona.
    Licencję trzeba czytać. To, ze program da się uruchomić nie oznacza, że
    można go używać.

    W opisanym przez Ciebie wypadku trzeba:

    1) Kupić właściwą licencję.

    2) Jeśli zostaliście wprowadzeni w błąd przy zakupie niewłaściwej to na
    drodze cywilnej, a jeśli wyczerpane są znamiona, to i karnej dochodzić
    zwrotu środków od sprzedawcy, którzy wprowadził Was w błąd co do zakresu
    sprzedawanej licencji.

    3) Jeśli nie wprowadzono Was w błąd i świadomie kupiliście licencję nie
    upoważniającą do komercyjnego wykorzystania z zamiarem komercji, to ...
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 5. Data: 2024-01-12 12:28:40
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Zostały zakupione roczne subskrypcje komercyjne oprogramowania na firmę
    > - taki roczny zakup uprawnia wg licencji do użytkowania wieczystego.

    To trochę niejasne. Albo roczne, albo wieczyste.
    Będę zgadywał, że chodzi o licencję wieczystą z roczną subskrypcją na
    aktualizacje. Czyli jak w kolejnym roku nie zapłacisz, to zostajesz z
    ostatnią wersją, którą możesz dalej używać, ale już bez prawa do
    aktualizacji?
    Dobrze myślę?

    Tak tylko pytam, bo to chyba nie ma znaczenia :)

> [...]
    >
    > Zaproponowaliśmy żeby udzielili rabatu pomniejszonego o koszt tych
    > poprzednich licencji i uwzględnili amortyzację za "wykorzystany" czas.

    Skoro tak było w umowie... mają prawo.
    Ale najwyraźniej nie mają dobrej woli.

    > W UE tak można? Jak zakup został dokonany przez stronę (kartą) -
    > przycisk "Buy" i się człowiek pomyli w takim szczególe to wuj, kasa do
    > kosza?

    To transakcja B2B.
    To tak jakbyś kupił na firmę samochód, którego z jakichś powodów nie
    możesz używać (w tym przypadku warunki licencji), ale to nie wina
    sprzedawcy, tylko Ty źle oszacowałeś swoje potrzeby.

    Czyli, bez dobrej woli sprzedawcy, zostajesz z samochodem (z programem),
    który stoi na półce i się kurzy.
    Wydaje mi się nawet, że taki koszt (wydatek) nie może być uznany
    podatkowo, bo ten program nie będzie służyć do uzyskania przychodu.

    To znaczy może służyć (jeśli np. masz klucz sprzętowy, czy coś takiego i
    program jest funkcjonalny i nie uzależnia swojego działania np. od
    sprawdzenia aktywnej licencji na serwerach sprzedawcy - w dużym skrócie).
    Może, ale nie wolno.
    W razie używania (jeżeli będą wiedzieli, że używacie, np. poprzez zdalne
    sprawdzanie statusu licencji na ich serwerach), to jeżeli będzie im się
    chciało, to mogą nawet pozwać.
    Jeżeli uznacie ten wydatek jako koszt podatkowy, to i skarbówka może się
    przyczepić, jeżeli zacznie wnikać w umowy licencyjne.

    Podsumowując, kupiłeś licencję na używanie pod jakimiś warunkami. I jak
    najbardziej możesz go używać, jeżeli te warunki spełniasz.
    To nie wina sprzedawcy, że nie spełniasz tych warunków, chociaż
    deklarowałeś, że spełniasz.
    Jeśli chcesz używać legalnie - zrób tak, żeby warunki spełnić.

    Np. kupiłeś licencję komercyjną dla małej firmy, powiedzmy 10-20
    pracowników (np. stanowisk programistów), albo deklarujesz, że masz
    przychód do 1000000 Euro (różne dziwne licencje już widziałem). A się
    okazuje, że masz ich 50ciu, albo przychód 1000500 Euro.
    To albo zwalniasz ludzi (likwidujesz 30 stanowisk), albo zmniejszasz
    przychód i używasz oprogramowania zgodnie z licencją.
    Albo używasz niezgodnie z licencją (jeśli się da), ale nie wolno.
    Albo kupujesz "większą" licencję.

    A czy przyjmą zwrot tej "mniejszej" - nie sądzę.
    Bo każdy by tak chciał.
    Np.
    Mała firma kupuje licencję oprogramowanie, dzięki niemu się rozwija,
    przekracza próg przychodów (określony w licencji) i teraz chce kupić
    "większą" licencję... a "małą" zwrócić.

    Jeśli nie będą chcieli się dogadać, to raczej nic z tym nie zrobisz.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2024-01-12 12:35:08
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 12.01.2024 o 10:34, Michał Jankowski pisze:

    > Naprawdę jest tak napisane? Wg mnie "komercyjny" i "dla biznesu" znaczy
    > to samo.

    Niektórzy sprzedawcy oprogramowania nazywają licencje na swój sposób.
    Np.
    licencja dla studentów, licencja do użytku domowego (nie służąca do
    uzyskiwania przychodów - niekomercyjna).
    A komercyjne mogą mieć różne "poziomy" komercji.
    Taka zwykła licencja komercyjna to taka dla małej firmy, czy
    jednoosobowej działalności gospodarczej.
    Ale dla dużej firmy, np. powyżej ileś tam przychodu, czy ileś tam
    zatrudnienia, nazywają "dla biznesu", albo "licencja korporacyjna".
    Czy coś w tym stylu.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2024-01-12 17:25:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Jan 2024 09:35:41 +0100, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    > firma ma profil działalności który nie uprawnia jej do wersji
    > komercyjnej, a należy zapłacić za wersję "dla biznesu".

    A co to za róznica?

> [...]
    >
    > Zaproponowaliśmy żeby udzielili rabatu pomniejszonego o koszt tych
    > poprzednich licencji i uwzględnili amortyzację za "wykorzystany" czas.

    W zasadzie można. Sprawa nieuregulowana, a restrykcje w miarę typowe.

    > Jak zakup został dokonany przez stronę (kartą) -
    > przycisk "Buy" i się człowiek pomyli w takim szczególe to wuj, kasa do
    > kosza?

    Jesli nie było jakiegos wprowadzenia w błąd ...
    A co to za program? Może można sie obrazić i kupic inny, tanszy,
    lepszy :-)

    Albo podzielic firmę, nowa będzie mogła używać :-)

    J.

  • 8. Data: 2024-01-16 20:36:11
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.01.2024 12:35, Kviat wrote:

> [...]
    > uzyskiwania przychodów - niekomercyjna).
    > A komercyjne mogą mieć różne "poziomy" komercji.

    Parafrazowałem, ale tak jak napisał Kivat - jest licencja dla
    "studenta", dla "użytkownika domowego", "komercyjna", "enterprise" no i
    jak się okazało "branżowa".

    Zakupiliśmy "komercyjne" co jak najbardziej dało się wybrać z "compare
    plans". Ale w TOS jest ukryta informacja:

    "Licencja branżowa to wymagana ścieżka dostępu dla klientów branżowych."

    A dalej definicja:

    "'Klient Branżowy' oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną nabywającą
    licencję na Oprogramowanie na podstawie niniejszej Umowy w celu
    opracowywania Projektów do użytku przemysłowego. Klienci branżowi mogą
    obejmować między innymi (ale nie ograniczają się do) klientów
    opracowujących Projekty dla branży motoryzacyjnej, architektonicznej,
    inżynieryjnej, budowlanej, lotniczej, produkcyjnej, naftowo-gazowej lub
    detalicznej."

    Najlepsze jest to "ale nie ograniczają się do". Czyli należałoby przed
    zakupem się łaskawie zapytać, a jak nie zapytasz to zawsze mogą napisać
    po zakupie że dla nich jesteś "klientem branżowym" bo produkujesz bułki
    w większej ilości :-/

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 9. Data: 2024-01-16 20:40:16
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.01.2024 12:08, Robert Tomasik wrote:
    > Licencję trzeba czytać. To, ze program da się uruchomić nie oznacza, że
    > można go używać.
    >
    > W opisanym przez Ciebie wypadku trzeba:
    >
    > 1) Kupić właściwą licencję.

    Wyobraźmy sobie teraz, że idziemy do marketu po szlifierkę.

    Pani przy kasie się pyta - "Będziecie Panowie używać w domu czy do
    pracy? Jak w domu to cena ta co widnieje na regale. Jeżeli do pracy, to
    x2.".

    Przecież to tak właśnie wygląda w przypadku tych "licencji" :-/

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 10. Data: 2024-01-16 20:48:45
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.01.2024 12:28, Kviat wrote:
> [...]
    > aktualizacje. Czyli jak w kolejnym roku nie zapłacisz, to zostajesz z
    > ostatnią wersją, którą możesz dalej używać, ale już bez prawa do

    Dokładnie tak.

    > Tak tylko pytam, bo to chyba nie ma znaczenia ?

    W TOS jest także:

    "Użytkownik przyjmuje do wiadomości, że jego obowiązkiem jest
    prowadzenie pełnej dokumentacji potwierdzającej jego uprawnienia
    licencyjne oraz to na nim spoczywa ciężar udowodnienia uprawnień
    licencyjnych, jeśli zostanie o to poproszony."

    U mnie w okolicznej aptece mam w gruncie podobnie. Gdy zapłacę i paragon
    zostanie wydany, to choćbym nie dotknął pudełka które przyniosła
    farmaceutka i położyła na blacie, to - zwrotów nie przyjmujemy.

    Kiedyś się o tym przekonałem, gdy nie pamiętałem czy żona chciała wersję
    A czy B leku, poprosiłem A a gdy już przyłożyłem kartę do terminala
    oddzwoniła żona i poprosiłem jednak o B, ale uprzejma pani farmaceutka
    wskazała palcem na kartkę na szybie...

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz