  • 1. Data: 2005-01-20 10:23:05
    Temat: Problem z zachowkiem
    Od: "akacje" <a...@v...pl>

    Mam prośbę.
    Proszę o pomoc w sprawie:
    Jak rozporządzić darowizną aby nie płacić zachowku.
    Dziesięć lat temu ja i moja żona daliśmy moim rodzicom pieniądze na wykupienie
    mieszkania lokatorskiego na własnościowe. Następnie rodzice przepisali to
    mieszkanie w formie darowizny mnie i mojej żonie (i jesteśmy obecnie
    właścicielami tego mieszkania). Mam siostrę z którą wcześniej rozmawiałem czy
    chce parcytypować w wykupie mieszkania. Nie interesowało ją nic.
    W całą sprawę zainwestowaliśmy własne pieniądze. Obecnie dowiedziałem się, że
    moja siostra może ubiegać się o zachowek po śmierci rodziców (rodzice jeszcze
    żyją). Co mogę zrobić aby nie wypłacać siostrze zachowku, która do niczego się
    nie dołożyła a teraz zwietrzyła interes, że będzie mogła kiedyś coś zarobić za
    moje pieniądze. Wszystkie trzy, rodziny prowadzą oddzielne gospodarstwa.
    Proszę o pomoc, może są jakieś formy prawne, które pogę wykonać aby tak
    zabezpieczyć tą darowiznę. Chcę nadmienić, że mieszkanie to chcemy z żoną dać w
    przyszłości naszej córce.
    Pozdrawiam i czekam na pomoc.

  • 2. Data: 2005-01-20 10:33:28
    Temat: Re: Problem z zachowkiem
    Od: "ochkarol" <o...@p...pl>

    Użytkownik "akacje" <a...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Proszę o pomoc, może są jakieś formy prawne, które pogę wykonać aby tak
    > zabezpieczyć tą darowiznę. Chcę nadmienić, że mieszkanie to chcemy z żoną

    Może sie i nie znam ale skoro mieszkanie jest już waszą własnością, to nie
    wejdzie w skład masy spadkowej i nie podlega "zachowkowi".

    --

    pozdr

    karol

  • 3. Data: 2005-01-20 15:44:11
    Od: "akacje" <a...@v...pl>

    Przeprasza ale sie nie orietujesz w tym temacie.
    Mieszkanie jest nasza wlasnoscia ale bylo dane jako darowizna.
    A darowizna wchodzi w sklad masy spadkowej.
    Jeszcze raz prosze o konkretne porady.

  • 4. Data: 2005-01-20 23:12:51
    Od: "Ajron" <ajron77@#wytnijto#poczta.fm>

    Użytkownik "akacje" <a...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Jak rozporządzić darowizną aby nie płacić zachowku.

    Siostra ma nadal pelne prawo do zachowku na podstawie Kodeku cywilnego art.
    991 - 1011.
    Ten kodeks wyraznie mowi, w jakich przypadkach zachowek sie nie nalezy.

    > Dziesięć lat temu ja i moja żona daliśmy moim rodzicom pieniądze na
    > wykupienie
    > mieszkania lokatorskiego na własnościowe.

    To tez jest darowizna i jesli zostala udokumentowana, moze byc dowodem w
    sprawie.
    Reszte roztrzygnie sad.

> [...]
    > czy
    > chce parcytypować w wykupie mieszkania. Nie interesowało ją nic.

    Jesli nie zrzekla sie prawa do zachowka, to nie dziwne ze ja to nic nie
    interesowalo.

> [...]
    > że
    > moja siostra może ubiegać się o zachowek po śmierci rodziców (rodzice

    Zle, ze nie zaintereosowales sie tym wczesniej.
    Mozna zawsze zbierac dowody, dzieki ktorym w ewentualnym procesie mozna
    pozbawic siostre zachowka.

    > Proszę o pomoc, może są jakieś formy prawne, które pogę wykonać aby tak
    > zabezpieczyć tą darowiznę.

    j.w. Kodeks cywilny art. 991 - 1011.

    > Chcę nadmienić, że mieszkanie to chcemy z żoną dać w
    > przyszłości naszej córce.

    Bez znaczenia na tym etapie.

    Ajron.

  • 5. Data: 2005-01-21 19:04:01
    Od: Wwa <w...@t...pl.nospam>

    > Ajron.
    Dziękuje za podpowiedz. Myślałam ze mnie skutecznie wyrolowano a tu
    okazuje sie ze mozliwe jest dochodzenie sprawiedliwosci.
    W tych dziwnych czasach to niespodzianka. Wwa

  • 6. Data: 2005-01-23 19:31:04
    Od: "Ajron" <ajron77@#wytnijto#poczta.fm>

    Użytkownik "Wwa" <w...@t...pl.nospam> napisał w wiadomości
    > Dziękuje za podpowiedz. Myślałam ze mnie skutecznie wyrolowano a tu
    > okazuje sie ze mozliwe jest dochodzenie sprawiedliwosci.
    > W tych dziwnych czasach to niespodzianka. Wwa

    A ty, to "ta" siostra ? :P

    Ajron