  • 1. Data: 2004-08-13 18:02:08
    Temat: Problem z prawem do działki
    Od: Krzys <k...@p...onet.pl>

    Witam!!

    Może ktoś będzie mi w stanie coś poradzić. Moja babcia posiada teren
    rolny, którego jest w 1/4 właścicielką. Pozostali współwłaściciele nie
    żyją. Pozostali po nich jedynie spadkobiercy, którzy nie płacą podatków
    od tej działki. Chciałbym z tego terenu wydzielić tą 1/4 i zbudować na
    niej dom. Nie wchodzi w rachubę postępowanie spadkowe przeprowadzane za
    pozostałych spadkobierców. Są to obcy ludzie, często "nadużywający". Czy
    zna ktoś jakiś inny sposób na wydzielenie tego ze współwłasności. Może
    jest jakiś haczyk. Oczywiście jak udałoby się znależć sposób to załatwię
    przepisanie tej ziemi na siebie.
    Z góry dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam:

    Krzysiek

  • 2. Data: 2004-08-13 18:52:48
    Temat: Re: Problem z prawem do działki
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Fri, 13 Aug 2004 20:02:08 +0200, Krzys <k...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]
    >zna ktoś jakiś inny sposób na wydzielenie tego ze współwłasności. Może
    >jest jakiś haczyk. Oczywiście jak udałoby się znależć sposób to załatwię

    sprawa sądowa o zniesienie współwłasności. Nie wiem jak to wygląda w
    przypadku braku zgody pozostałych współudziałowców (ja załatwiałem "za
    zgodą"), ale sąd chyba sobie z tym poradzi.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 3. Data: 2004-08-13 18:56:19
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Jarek Andrzejewski napisał(a):

    > sprawa sądowa o zniesienie współwłasności. Nie wiem jak to wygląda w
    > przypadku braku zgody pozostałych współudziałowców (ja załatwiałem "za
    > zgodą"), ale sąd chyba sobie z tym poradzi.

    Nie da się tego zrobić przed wcześniejszymi postepowaniami spadkowymi po
    zmarłych współwłaścicielach.

    --
    JOHNSON :)

  • 4. Data: 2004-08-13 22:53:23
    Od: Tony Halik <tonyhalik@wytnij_to_neostrada.pl>

    Witaj Johnson,

    W Twoim liście datowanym 13 sierpnia 2004 (20:56:19) napisales:

    > Nie da się tego zrobić przed wcześniejszymi postepowaniami spadkowymi po
    > zmarłych współwłaścicielach.

    > --
    > JOHNSON :)

    Ja na to:

    Mam bardzo podobna sprawe i dokladnie takie cos uslyszalem od kilku
    prawnikow :( Ech kolejna duszyczka szykuje sie na tamten swiat i
    trzecia niezalatwiona sprawa spadkowa :(
    Z tego co uslyszalem, jedyne co mozna zrobic, to sprawe o
    zasiedzenie. Ale to sa bardzo duze okresy, a dzialka zostaje
    przepisana na papierku dopiero po zalatwieniu spraw spadkowych.

    --
    Pozdrawiam! Rafal - Tony Halik
    tlen: tony_halik1

  • 5. Data: 2004-08-14 02:34:38
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Tony Halik napisał(a):

> [...]
    > zasiedzenie. Ale to sa bardzo duze okresy, a dzialka zostaje
    > przepisana na papierku dopiero po zalatwieniu spraw spadkowych.

    Przy sprawie o zasiedzenie uczestnikami postępowania też muszą być spadkobiercy
    zmarłych właścicieli, co znów wprowadza konieczność spraw spadkowych, pomijając
    już trudność w zasiedzeniu przy współwłasności.
    Sprawy spadkowe są dość łatwe i nie ma się ich co bać.

    --
    JOHNSON :)

  • 6. Data: 2004-08-14 09:18:46
    Od: "... z Gormenghast" <a...@p...not.pl>

    "Johnson" w news:cfjtna$sb3$1@news.onet.pl...
    /.../

> [...]
    > pomijając już trudność w zasiedzeniu przy współwłasności.
    > Sprawy spadkowe są dość łatwe i nie ma się ich co bać.

    To jak to jest z tym zasiedzeniem - po 40 latach na przykład
    (gdzie sprawa dobrej lub złej wiary nie ma już znaczenia).
    Gdy dotychczas, z różnych powodów, nikt nie podnosił sprawy spadku,
    a grunt i nieruchomości były użytkowane i opłacane przez jedego ze spadkobierców.
    Czy wszczęcie sprawy o dział spadku (przy prawomocnym już postanowieniu
    o stwierdzenie nabycia spadku) daje mozliwość nabycia własności przez
    zasiedzenie?
    Czy zarzut zasiedzenia może być w takim przypadku podniesiony?
    A jeśli tak, to czy może się to odbyć bez spłaty pozostałych, znanych i żyjących
    spadkobierców?

    > --
    > JOHNSON :)

    All
    --
    pozdrawiam urlopowiczów i pracusiów,
    szczególnie tych na odległych krańcach globu ;)

  • 7. Data: 2004-08-14 11:40:45
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik ... z Gormenghast napisał(a):

> [...]
    > Czy zarzut zasiedzenia może być w takim przypadku podniesiony?
    > A jeśli tak, to czy może się to odbyć bez spłaty pozostałych, znanych i

    Po pierwsze dobra lub zła wiara przestaje mieć znaczenie po 30 latach
    (przynajmniej w moim kodeksie cywilnym, chyba że miałbym nieaktualny).
    Po drugie zasiedzenie części działki przez współwłaściciela jest możliwe według
    mnie tylko wyjątkowo, w przypadku gdy współwłaściciele dokonali jej
    nieformalnego podziału (tzw. quoad usum) i wyodrębnili częścią do wyłącznego
    użytkowania przez poszczególnych współwłaścicieli. Choć jest to kwestia mocno
    dyskusyjna (choćby postanowienie SN z 11.10.2002 roku, I CKN 1009/00). W
    przeciwnym razie wszyscy współwłaściciele są posiadaczami samoistnym całości
    działki (art. 206 kc), a co za tym idzie nie można przeciwko nim niczego
    zasiedzieć.
    Co do zasiedzenia całości działki przez ułamkowego współwłaściciela to tez jest
    według mnie mocno dyskusyjne. To że jeden z współwłaścicieli płacił wszelkie
    podatki itd oraz zbierał pożytki, o niczym nie przesądza, gdyż zgodnie z art.
    200 kc każdy z współwłaścicieli jest zobowiązany do zarządu wspólną
    nieruchomością, a ewentualne straty i korzyści winny być dzielone zgodnie z art.
    207 kc. Wyłączność samoistnego posiadania całości działki przez jednego ze
    współwłaścicieli musiałby się według mnie uzewnętrznić w jakiś szczególny sposób
    (choć nie mam pomysłu jaki).
    Zarzut zasiedzenia można podnieść w każdym postępowaniu dotyczącym własności
    działki, a więc i również w toku działu spadku.
    Zasiedzenie jest pierwotnym sposobem nabycia włąsności, a co za tym idzie byłym
    współwłaścielom nic się nie należy.

    --
    JOHNSON :)

  • 8. Data: 2004-08-14 21:50:34
    Od: "PANTERA" <p...@p...ontet.plANTYSPAM>

    Najpierw musisz udowodnić swoje prawa spadkowe po babci. Zasiedzenie jest
    dobrą ścieżką - min 20 lat w dobrej wierze i 30 lat w złej wierze (definicje
    zobacz w kodeksie).

  • 9. Data: 2004-08-15 00:20:29
    Od: Tony Halik <tonyhalik@wytnij_to_neostrada.pl>

    Witaj Johnson,

    W Twoim liście datowanym 14 sierpnia 2004 (04:34:38) napisales:

    > Sprawy spadkowe są dość łatwe i nie ma się ich co bać.

    > --
    > JOHNSON :)

    Ja na to:

    Pewnie, ze sa latwe. Na dodatek trzeba je robic od razu i potem nie ma
    zadnych klopotow. Jak sie jednak przeciagnie strune i uzbiera sie
    nieboszczykow, to potem jest to jakis wydatek :( W moim przypadku
    druga strona nie chce chyba z tego powodu przeprowadzic spraw
    spadkowych. Nie wiem jak moge ich do tego zmusic? Ludzie, ktorzy
    poumierali przepisali kiedys czesc dzialki moim rodzicom. Bez
    notariusza tylko na zasadzie umowy :( Teraz chialbym to miec na
    siebie. Jest troche kaski i moglbym pociagnac media. Czas plynie, a ja
    nic juz od czterech lat nie moge zrobic. Nie pomagaja prosby, zeby sie
    za te sprawy zabrali. Zbywaja tylko, ze sie zrobi. Jak ich zmusic?

  • 10. Data: 2004-08-15 05:49:07
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

> [...]

    > nic juz od czterech lat nie moge zrobic. Nie pomagaja prosby, zeby sie
    > za te sprawy zabrali. Zbywaja tylko, ze sie zrobi. Jak ich zmusic?

    Złóż sam wniosek o stwierdzenie nabycia spadku po tych zmarłych wskazując swój
    interes prawny w takim stwierdzeniu.

    --
    JOHNSON :)