  • 41. Data: 2013-12-12 20:03:36
    Temat: Re: Premier Łotwy ma honor...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Dec 2013, sqlwiel wrote:

    > Nie ma filtru. Ktoś ubogi szuka sponsora albo bierze kredyt

    No cóż, tu mamy nieusuwalną rozbieżność zdań.

    [...]
    > Płatne mają być wszystkie studia, a nie tylko medycyna.

    Co do zasady traktowania zgadzam się w 100%, znaczy że
    wszystkie studia traktujemy równo, medycyna przyplątała
    się wyłącznie z powodu objawów.
    Co do zasady nieinwestowania w inne kraje (a w szczególności
    te, w których studia są płatne) nie zgadzamy się j.w.

    > Nie traktujmy "służby" "zdrowia" jak społecznego zasiłku

    Ale to odrębna sprawa.
    Ja miałem na uwadze WYŁĄCZNIE sprawę obdarowywania fachowcami
    innych krajów, i jeszcze traktowania tego przez rząd jako
    zasługi.

    > A czymże to się różni od "załatw sobie kredyt i potem spłać go
    > z wynagrodzenia"?

    Brakiem spłacania przy płaceniu podatków w kraju.

    pzdr, Gotfryd

  • 42. Data: 2013-12-12 20:38:05
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    > Brakiem spłacania przy płaceniu podatków w kraju.

    Czyli zakładasz, że jeśli absolwent dochtór zostaje w kraju, to państwo
    w ciągu tych paru (ilu? 10?) lat odkuje sobie na nim koszt jego studiów
    czerpiąc wartość dodatkową z jego niewolniczej pracy. A przez następne
    30 lat jego aktywności zawodowej - jakim prawem ma go doić? Powinien być
    więc wyznaczony dodatkowy "podatek" na spłatę kosztu wykształcenia. No i
    wracamy do mojej koncepcji "weź kredyt i spłać go".

    P.S. - za mojej młodości studia na polibudzie też podpadały pod taki
    haracz. Abyś dostał paszport, to ktoś Ci musiał podżyrować, ze będzie
    spłacał, jeśli nie wrócisz (lata 80-te).

    Absolwent zawodówki też płaci podatki, a niczego spłacać nie musi...
    Kształcenie do 18 r.ż. jest przymusowe i skoro tak, to nie powinno być
    zaliczane jako świadczenie zwrotne. (Chaotycznie mi się to wszystko
    napisało, wybacz.)

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 43. Data: 2013-12-13 23:19:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > wyznaczony dodatkowy "podatek" na spłatę kosztu wykształcenia. No i wracamy
    > do mojej koncepcji "weź kredyt i spłać go".

    Nie wracamy.
    Bo w moim rozwiązaniu ów absolwent dochtór MOŻE nie wykorzystywać
    swojego wykształcenia - byleby nie wydyfundował z kraju :>
    Taka wersja z psem ogrodnika - za to zdejmująca ze studiujących
    obawy "a co będzie jak roboty w roli <lekarza, architekta, szpeca
    od spawania statków> nie dostanę".
    Na podobnej zasadzie jak podatek zależny od dochodu - płacisz
    JEŚLI zarobisz, ale do WŁAŚCIWEJ kasy.

    > Absolwent zawodówki też płaci podatki, a niczego spłacać nie musi...

    Ja właśnie z powodu tego absolwenta zawodówki.
    Bo on być może *mógłby* skończyć studia, ale z obawy, że być może
    nie będzie go stać na spłatę - zrezygnuje.
    A to dla nas, jako DLA SPOŁECZEŃSTWA, jest nieopłacalne.

    > Kształcenie do 18 r.ż. jest przymusowe i skoro tak, to nie powinno być
    > zaliczane jako świadczenie zwrotne. (Chaotycznie mi się to wszystko
    > napisało, wybacz.)

    Całkiem zrozumiale, nie marudź i nie wpędzaj mnie w kompleksy
    (wiem jak czasami umiem zagmatwać), bo aż tak wraźliwy
    nie jestem i nie zadziała :)

    pzdr, Gotfryd