  • 1. Data: 2013-11-27 10:58:12
    Temat: Kradzież oprogramowania - czy mogę opublikować zawiadomienie o pod. pop. przestępstwa?
    Od: XJL <X...@w...pl.invalid>

    Tworzę oprogramowanie komputerowe. Składa się ono z elementów
    działających po stronie serwera jak i po stronie klienta. Siłą rzeczy
    kod przesyłany na stronę klienta może być przez niego odczytany.

    Każdy fragment kodu zaopatrzony jest w nagłówek z wymienionym autorem
    (mną) i informacjami o prawach autorskich.

    Drobny fragment tego kodu - jedna biblioteka - został dodatkowo
    opublikowany przeze mnie na licencji GPL.

    Dowiedziałem się, że osoba X używa mojego kodu w swoim oprogramowaniu.
    Były to fragmenty kodu klienckiego, więc tak samo jak ta osoba mogła go
    skopiować, tak samo ja mogłem to zweryfikować. Kod był identyczny lub
    zmieniony w drobnych szczegółach, nagłówki z autorem i prawami
    autorskimi zostały usunięte. Kod tworzył GUI zaprojektowany przeze mnie
    i na podstawie samego GUI można było zorientować się, skąd ten kod pochodzi.

    Napisałem do tej osoby e-maila informując, że kod jest objęty prawem
    autorskim, że nie udzielałem mu zgody na wykorzystywanie tego kodu w ten
    sposób, zażądałem usunięcia mojego kodu.

    Osoba ta najpierw się wyparła ("kod jest tylko podobny, nie wiem skąd
    się wział, znalazłem go na dysku"), później ignorowała moje maile. Po 10
    dniach bez odpowiedzi napisałem ponownie informując ją, że jeśli dalej
    nie zostaną podjęte żadne działania w tej sprawie, skieruję sprawę na
    policję z art 278 p.2

    Art. 278. § 1. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą,
    § 2. Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje
    cudzy program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    Otrzymałem odpowiedź z informacją, że kod zostanie usunięty w ciągu 9
    dni. Termin ten minął, nic się nie zmieniło.

    Przygotowałem sobie już zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia
    przestępstwa, pytanie brzmi czy mogę te zawiadomienie upublicznić aby
    napiętnować publicznie taką osobę?

    Postępowanie może się ciągnać nieokreśloną ilość czasu, a mi zależy na
    tym aby a mi na tym aby ten kod nie był używany.

    Czy publikując takie rzeczy narażam się na sprawę o zniesławienie? Czy
    mogę zostać oskarżony o zniesławienie w sytuacji gdy sprawa jeszcze się
    nie zakończyła lub gdy zostanie umorzona?

  • 2. Data: 2013-11-27 12:33:26
    Od: SJS <s...@p...pl>

    W dniu 2013-11-27 10:58, XJL pisze:
> [...]
    >

    > § 2. Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje
    > cudzy program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    Może nie ma korzyści majątkowych?

    --
    sjs

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 3. Data: 2013-11-27 12:50:42
    Od: XJL <X...@w...pl.invalid>

    W dniu 27.11.2013 12:33, SJS pisze:

    > Może nie ma korzyści majątkowych?

    To kod serwera gry multiplayer. Gracze płacą za różne usługi w grze.
    Dzieje się tak zarówno na moim serwerze jak i na tym, na którym znajduje
    się skopiowany ode mnie kod.

  • 4. Data: 2013-11-27 16:44:58
    Od: SJS <s...@p...pl>

    W dniu 2013-11-27 12:50, XJL pisze:

    > To kod serwera gry multiplayer. Gracze płacą za różne usługi w grze.
    > Dzieje się tak zarówno na moim serwerze jak i na tym, na którym znajduje
    > się skopiowany ode mnie kod.
    i ta informacja ma podstawowe znaczenie

    --
    sjs

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 5. Data: 2013-11-27 17:08:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "SJS" <s...@p...pl> napisał w wiadomości

    > i ta informacja ma podstawowe znaczenie

    Wykładnia jest taka, że korzyścią majątkową jest to,ze nie kupił tego kodu.
    Osobiście nie zgadzam się z tą wykładnią, tym nie mniej w mojej ocenie w
    jej świetle osiąganie korzyści nie jest wymagane.

  • 6. Data: 2013-11-27 17:10:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "XJL" <X...@w...pl.invalid> napisał w wiadomości

    > Czy publikując takie rzeczy narażam się na sprawę o zniesławienie? Czy
    > mogę zostać oskarżony o zniesławienie w sytuacji gdy sprawa jeszcze się
    > nie zakończyła lub gdy zostanie umorzona?

    No włąśnie serdecznie odradzam takie nerwowe ruchy. Policja pewnie góra po
    30 dniach wystąpi o odpowiedni nakaz i zabezpieczy facetowi i komputer i te
    kody, a nawet i serwer. Natomiast różne interpretacje tu bywają i nie
    możesz wykluczyć, że ktoś uzna, ze nie doszło do popełnienia przestępstwa.
    Po co Ci ewentualne pieniactwo o roszczenia odszkodowawcze?

  • 7. Data: 2013-11-27 17:35:47
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2013-11-27 17:10, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > możesz wykluczyć, że ktoś uzna, ze nie doszło do popełnienia przestępstwa.
    > Po co Ci ewentualne pieniactwo o roszczenia odszkodowawcze?
    Nie liczyłbym na to. W moim przypadku Policja umówiła się z gościem na
    kontrolę, stwierdzili obecność mojego oprogramowania, sporządzili
    notatkę, a prokuratura i tak umorzyła. Zaprosili mnie do wystąpienia z
    roszczeniami na drogę cywilną :-)

    Maciek

  • 8. Data: 2013-11-28 00:14:22
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > No włąśnie serdecznie odradzam takie nerwowe ruchy. Policja pewnie
    > góra po 30 dniach wystąpi o odpowiedni nakaz i zabezpieczy facetowi i
    > komputer i te kody, a nawet i serwer.

    Równie dobrze mogą zabepieczyć sprzęt autora kodu
    w celach porównawczych. Zależy kto ma więcej argumentów.

  • 9. Data: 2013-11-30 06:21:50
    Od: "Krzysztof 'kw1618' (W-wa)" <a...@m...www.pl>

    Dnia Wed, 27 Nov 2013 10:58:12 +0100, XJL napisał(a):

> [...]
    > skopiować, tak samo ja mogłem to zweryfikować. Kod był identyczny lub
    > zmieniony w drobnych szczegółach, nagłówki z autorem i prawami

    Mnie interesuje jedna sprawa:
    na ile sposobów można napisać program wykonujący konkretną czynność np.
    pobieranie danych z bazy i wyświetlanie wyników ?
    Jeśli sposoby w danym języku programowania są tylko dwa to Ci którzy
    napisali to po raz pierwszy mają ścigać wszystkich kolejnych programistów,
    że kopiują ich rozwiązania ??

    Przecież takich powielonych fragmentów kodów są dziesiątki milionów.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    http://foto.3mam.net/Kielce/index.php

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 10. Data: 2013-11-30 10:28:15
    Od: "WOJO" <s...@a...unknown.hehe>

    > Mnie interesuje jedna sprawa:
    > na ile sposobów można napisać program wykonujący konkretną czynność np.
    > pobieranie danych z bazy i wyświetlanie wyników ?
    Na "dziesiątki milionów". Wystarczy, że deklaracja zmiennych będzie np.
    zamiast zmienna_a - zmienna_b.
    Na podstawie tych powielających się nazw zmiennych programista stwierdza, że
    to jego kod lub nie.
    Inna sprawa, że program nie składa się jedynie z jednej linii kodu.
    Na tej samej zasadzie działa oprogramowanie do wykrywania plagiatów na
    uczelniach.
    Pozdrawiam.
    WOJO