  • 1. Data: 2009-10-21 13:01:56
    Temat: Prawo wekslowe
    Od: KonKomp <k...@k...pl>

    Witam,

    Mam weksel podpisany na 10tys, jednak zadłużenie osoby kórej pożyczyłem
    pieniądze wynosi tylko 2tys.
    1. Czy mogę zarządać płatności tylko za część weksla?
    2. Co będzie jeżeli zarządam płatności za cały weksel, komornik zabierze
    dłużnikowi pieniądze, a ten pójdzie do sądu i powie że to było
    nieprawnie, gdyż był mi dłużny tylko 1/5 wartości weksla?

    Z góry dziękuję za merytoryczne wypowiedzi.

  • 2. Data: 2009-10-21 13:08:32
    Temat: Re: Prawo wekslowe
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    KonKomp pisze:
    > Witam,
    >
    > Mam weksel podpisany na 10tys, jednak zadłużenie osoby kórej pożyczyłem
    > pieniądze wynosi tylko 2tys.
    > 1. Czy mogę zarządać płatności tylko za część weksla?

    Tak.

    > 2. Co będzie jeżeli zarządam płatności za cały weksel, komornik zabierze
    > dłużnikowi pieniądze, a ten pójdzie do sądu i powie że to było
    > nieprawnie, gdyż był mi dłużny tylko 1/5 wartości weksla?

    Aby komornik mógł coś zabrać dłużnikowi, musisz najpierw mieć nakaz
    zapłaty. Jak zatem będziesz pozywał dłużnika, możesz go pozwać o 2
    tysiące, przedstawiając jako dowód weksel na 10 tysięcy.

    > Z góry dziękuję za merytoryczne wypowiedzi.

    Nawet jakbyś go pozwał na 10 tysięcy, to marnie widziałbym
    udowodnienie przez dłużnika, że jest Ci winien mniej.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-10-21 13:17:35
    Od: KonKomp <k...@k...pl>

    Liwiusz wrote:
> [...]
    >
    > Nawet jakbyś go pozwał na 10 tysięcy, to marnie widziałbym
    > udowodnienie przez dłużnika, że jest Ci winien mniej.

    Wow jaka szybka odpowiedź ;-) Dzięki.
    Rozumiem, że najpierw muszę iść z tym wekslem do sądu i mieć nakaz
    zapłaty i dopiero wówczas udać się do komornika? W związku z powyższym -
    czy mogą żądać od dłużnika 10k mimo że jest mi winien zgodnie z umową ok
    2k? Jakie dłużnik ma możliwości obrony przed zapłatą nadwyżki (czyli
    dodatkowego 8k)?

  • 4. Data: 2009-10-21 13:20:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    KonKomp pisze:

    > Wow jaka szybka odpowiedź ;-) Dzięki.

    Trafiłeś w mój ulubiony temat :)

    > Rozumiem, że najpierw muszę iść z tym wekslem do sądu i mieć nakaz
    > zapłaty i dopiero wówczas udać się do komornika? W związku z powyższym -

    Możesz żądać, ale jest to naganne moralnie :)

    > czy mogą żądać od dłużnika 10k mimo że jest mi winien zgodnie z umową ok
    > 2k? Jakie dłużnik ma możliwości obrony przed zapłatą nadwyżki (czyli
    > dodatkowego 8k)?

    Musiałby przedstawić dowód, że weksel jest wekslem kaucyjnym i
    faktyczne zabezpiecza jakieś inne roszczenie, które obecnie wynosi tylko
    2000zł. Jeśli nie ma dobrej umowy, z Twoim podpisem, to raczej tego nie
    wykaże, jeśli Ty będziesz szedł w zaparte i twierdził, że jest Ci
    winien 10 tysięcy zł za coś-tam. Jednakże nie polecam kłamać przed
    sądem. Jak jest Ci winien 2000zł, to pozwij go o 2000zł i odsetki.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2009-10-21 13:22:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    KonKomp pisze:

> [...]

    > czy mogą żądać od dłużnika 10k mimo że jest mi winien zgodnie z umową ok
    > 2k? Jakie dłużnik ma możliwości obrony przed zapłatą nadwyżki (czyli

    Możesz żądać 10k, ale jest to naganne moralnie :)

  • 6. Data: 2009-10-21 13:28:56
    Od: KonKomp <k...@k...pl>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > winien 10 tysięcy zł za coś-tam. Jednakże nie polecam kłamać przed
    > sądem. Jak jest Ci winien 2000zł, to pozwij go o 2000zł i odsetki.

    Mamy podpisaną umowę, z informacją, że umowa jest zabezpieczona wekslem
    (punkt umowy: pożyczkobiorca zobowiązuje się do zabezpieczenia pożyczki
    wekslem własnym bez protestu). Czyli rozumiem, że pozywam go o to co
    jest na umowie + odsetki + ewentualne koszty procesu i komornika?

    Pomijając fakt moralny, czy prawnie (mając podpisaną umowę) mogę go
    pozwać na wartość weksla ... a może inaczej - czy sąd może zarządzić
    taką wartość do odzyskania?

  • 7. Data: 2009-10-21 13:32:46
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    KonKomp pisze:

> [...]
    > wekslem własnym bez protestu). Czyli rozumiem, że pozywam go o to co
    > jest na umowie + odsetki + ewentualne koszty procesu i komornika?

    To co na umowie, odsetki, koszty procesu to w ramach kosztów procesu,
    a komornik to swoje doliczy jeśli będzie konieczna egzekucja.

    > Pomijając fakt moralny, czy prawnie (mając podpisaną umowę) mogę go
    > pozwać na wartość weksla ... a może inaczej - czy sąd może zarządzić
    > taką wartość do odzyskania?

    Podejrzewam, że jest to wykonalne, tylko w razie zarzutów musisz
    mówić: tak, do tamtej umowy był sporządzony weksel, który został już
    spłacony. A ten weksel, wysoki sądzie, to jest zapłata za telewizor
    plazmowy, który pozwany kupił ode mnie w zeszłym roku.

    Albowiem spośród wielu błędów w wystawianiu weksli in blanco jednym z
    poważniejszych jest to, że po uruchomieniu takiego weksla dłużnik nie ma
    dowodu na to, że posiadane porozumienia dotyczą właśnie tego blankietu
    wekslowego.

    Nie mogę się jednak wypowiedzieć jak to by było w Twoim przypadku,
    nie widzę bowiem samego weksla i umowy.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2009-10-21 13:40:04
    Od: KonKomp <k...@k...pl>

    Liwiusz wrote:
> [...]
    > wekslowego.
    >
    > Nie mogę się jednak wypowiedzieć jak to by było w Twoim przypadku, nie

    Wielkie dzięki za odpowiedzi - dokładnie o to mi chodziło, bo nie wiem
    jak to jest z za dużym wekslem, bo to właśnie niezbyt moralne
    wykorzystywać go w całości, jak dłużnik jest mi winien 1/5 wartości
    weksla. Z drugiej strony nie wiedziałem jak to działa, bo weksel może
    być właściwie użyty jako środek płatniczy i nie wiedzialem czy można
    żądać tylko części.

    Dzięki jeszcze raz.

  • 9. Data: 2009-10-21 14:34:43
    Od: "wromek" <wromek@...poczta.onet.pl>

> [...]
    > weksla. Z drugiej strony nie wiedziałem jak to działa, bo weksel może
    > być właściwie użyty jako środek płatniczy i nie wiedzialem czy można

    sprzedaj komus weksel za 2 kpln plus odsetki ;)
    po co sie ciągac po sądach ;)

  • 10. Data: 2009-10-21 14:38:06
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 21 Paź, 15:08, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    >    Nawet jakbyś go pozwał na 10 tysięcy, to marnie widziałbym
    > udowodnienie przez dłużnika, że jest Ci winien mniej.

    Poproszę o glosę do wyroku SA, który jednak wiaże mocno weksel bez
    deklaracji ze stosunkiem prawnym:

    http://www.aferyprawa.com/index2.php?p=teksty/show&d
    zial=sady&id=3037

    (uwaga, trzeba ominac rózne dyrdymaly na stronie i przeczytać sam
    wyrok, bo ciekawy).