  • 1. Data: 2002-11-15 19:20:44
    Temat: Prawo unijne
    Od: "lUK[Chello]" <r...@t...pl>

    Poszukuje wiadomości na temat źródeł prawa unijnego. Jeśli ktoś by wiedział
    prosze o pomoc. Wiem tylko, iż jest 5 tych źródeł.

  • 2. Data: 2002-11-18 10:14:51
    Temat: RE: Prawo unijne
    Od: r...@i...pl (BOHO)

    > Subject: Prawo unijne
    >
    > Poszukuje wiadomości na temat źródeł prawa unijnego. Jeśli ktoś
    > by wiedział prosze o pomoc. Wiem tylko, iż jest 5 tych źródeł.

    Trochę długawa odpowiedź !!!

    W ramach Wspólnot Europejskich publikowanych są różnorodne dokumenty. Część
    z nich jest prawnie wiążąca, część natomiast ma charakter wyłącznie
    informacyjny. Bardzo ważne jest, aby właściwie ocenić znaczenie aktu. Jego
    treść nie zawsze jest dostateczną wskazówką. Niezbędna jest znajomość typów
    dokumentów wydawanych w ramach Wspólnoty.

    Do dokumentów prawnie wiążących zalicza się akta prawa pierwotnego i akta
    pochodne.

    Aktami europejskiego prawa pierwotnego są przede wszystkim traktaty
    założycielskie (ang. treaties, fr. traités, niem. Verträge) wraz z
    towarzyszącymi im protokołami i aneksami tj.: Traktat o utworzeniu
    Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, Traktat o utworzeniu Wspólnoty
    Europejskiej, oraz Traktat o utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Energii
    Atomowej. Przedmiotową kategorię uzupełniają ponadto wszelkie kolejne
    traktaty nowelizujące traktaty założycielskie m.in. Jednolity Akt
    Europejski, Traktat o Unii Europejskiej (Traktat z Maastricht), Traktat
    Amsterdamski czy Nicejski. Do źródeł prawa pierwotnego zalicza się również
    traktaty o przystąpieniu nowych członków (traktaty akcesyjne).

    Do akt prawa pochodnego zalicza się dyrektywy, rozporządzenia i decyzje.

    Dyrektywy (ang. directive, fr. directive, niem. Richtlinie) są to akty
    prawne nie mające odpowiednika w prawie polskim. Są one skierowane do państw
    członkowskich, które muszą osiągnąć, za pomocą dostępnych sobie środków
    prawnych, cel określony w dyrektywie. Dyrektywy wyznaczają swoim adresatom
    określony czas na implementację, czyli włączenie treści dyrektywy do
    krajowego porządku prawnego (zwykle 2 lata).
    Co do zasady, wyłącznymi adresatami dyrektyw są państwa członkowskie.
    Wykluczona jest możliwość powoływania się na postanowienia tych aktów przed
    sądami krajowymi. Organy państw członkowskich, podobnie jak organy polskie,
    nie mogą wymagać od swoich obywateli postępowania zgodnego z dyrektywą.
    Dopiero przepisy krajowe wydane na podstawie dyrektyw stanowią źródło praw i
    obowiązków dla osób fizycznych i prawnych.

    Warto pamiętać jednak, że szereg dyrektyw może mieć charakter quasi-wiążący
    dla przedsiębiorców. Dzieje się tak dlatego, ponieważ dokumenty te niekiedy
    umożliwiają pewne działania pod warunkiem dopełnienia określonych procedur
    zawartych w dyrektywie. Przykładowo: przedsiębiorstwo, które pragnie
    umieścić na swoim produkcie oznaczenie CE, musi wytwarzać go zgodnie z
    zasadami opisanymi w dyrektywie, nawet jeżeli przepisy wewnętrzne danego
    kraju nie stawiają przed producentem takich wymagań.
    Dyrektywom często towarzyszą załączniki (ang. annex, fr. annexe, niem.
    anhang). Dokumenty te mają istotne znaczenie dla przedsiębiorców, gdyż to w
    nich właśnie zawarte są szczegóły techniczne, tabele, zestawienia itp.

    Rozporządzenia (ang. regulation, fr. reglement, niem. Verordnung) są to akty
    prawne o ogólnym i abstrakcyjnym charakterze odpowiadające polskim ustawom.
    Odmiennie niż dyrektywy, rozporządzenia podlegają bezpośredniemu stosowaniu
    w państwach członkowskich. Oznacza to, że kształtują prawa i obowiązki osób
    fizycznych i prawnych (w tym przedsiębiorców) i mogą być powoływane w
    kontaktach pomiędzy nimi oraz administracją państwową, a także w sądach.

    Wyróżnia się dwa rodzaje rozporządzeń - rozporządzenia podstawowe oraz
    rozporządzenia wykonawcze, których zakres przedmiotowy jest ograniczony, a
    ich postanowienia nie mogą pozostawać w sprzeczności z postanowieniami
    rozporządzeń podstawowych. Rozporządzenia wydawane są przez Parlament
    Europejski wraz z Radą Unii Europejskiej, albo przez Komisję Europejską. W
    formie rozporządzenia regulowany jest np. wspólnotowy kodeks celny. Również
    rozporządzeniom mogą towarzyszyć załączniki.

    Decyzje (ang. decision, fr. décision, niem. entscheidung) są aktami prawnymi
    o charakterze indywidualnym, skierowanym do konkretnie oznaczonych adresatów
    (odpowiadają polskim decyzjom administracyjnym). Adresatem europejskiej
    decyzji może być zarówno państwo (państwa) członkowskie, jak i osoba
    fizyczna lub prawna. Decyzje wydawane są przez Komisję i Radę. W wyjątkowych
    przypadkach organem współwydającym decyzję może być Parlament Europejski.
    Przykładem decyzji skierowanej do przedsiębiorców może być decyzja
    nakładająca na przedsiębiorstwo karę (grzywnę) z tytułu naruszenia przez nie
    art. 82 Traktatu o Wspólnocie Europejskiej (nadużycie pozycji dominującej).

    Poza aktami prawnymi w ramach Wspólnot Europejskich powstaje szereg
    dokumentów niemających charakteru wiążącego. Ich znajomość może okazać się
    przydatna dla polskich przedsiębiorców. Dokumenty te zawierają informacje
    pozwalające na właściwe zinterpretowanie (wykładnię) przepisów zawartych w
    dyrektywach lub rozporządzeniach a także na poznanie przyszłych regulacji
    prawnych lub poglądów organów wspólnotowych (instytucji) na dany temat.
    Niejednokrotnie znajomość opinii czy zaleceń wydawanych przez Komisję
    Europejską pozwala na właściwe zrozumienie polskich przepisów wzorowanych na
    regulacjach europejskich.

    Do najważniejszych dokumentów o charakterze niewiążącym wydawanych w ramach
    Wspólnot Europejskich należą:

    Opinie (ang. opinion, fr. avis, niem. Stellungnahme), które służą wyrażeniu
    stanowiska poszczególnych instytucji Wspólnot Europejskich w odniesieniu do
    jakiejś kwestii lub dokumentu. Jakkolwiek opinie mogą być skierowane zarówno
    do państw członkowskich jak i do osób fizycznych czy prawnych, najczęściej
    spotykane są w działalności wewnętrznej organów Wspólnotowych. Dokumenty te
    stanowią istotny element procesu decyzyjnego prowadzącego do przyjęcia aktu
    prawnego o charakterze wiążącym (dyrektywy lub rozporządzenia). Szczególną
    rolę w pracach organów pełnią opinie Parlamentu, Komitetu
    Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów. Poza tymi organami opinie
    mogą wydawać również: Komisja Europejska i Rada Unii Europejskiej.

    Zalecenia (ang. recommendation, fr. recommendation, niem. Empfehlungen) są
    dokumentami skierowanymi do państw członkowskich. Zalecenia, wydawane przez
    Radę Unii Europejskiej lub Komisję, mają na celu ujednolicenie prawodawstwa
    obowiązującego w poszczególnych krajach Wspólnoty. Od dyrektyw zalecenia
    różnią się brakiem mocy prawnej (nie są wiążące).

    Zielone Księgi (ang. Green Paper, fr. Livre vert, niem. Grünbücher) są
    wydawanymi przez Komisję, najczęściej w formie komunikatu, dokumentami,
    których głównym celem jest rozpoczęcie dyskusji oraz procesu konsultacji na
    dany temat. Zielone księgi zwykle nie zawierają projektów konkretnych
    rozwiązań legislacyjnych. Konsultacje rozpoczęte wydaniem Zielonej Księgi
    mogą zostać zakończone wydaniem Białej Księgi.

    Białe Księgi (ang. White Paper, fr. Livre Blanc, niem. Weißbücher ) są
    również wydawane przez Komisję. W przeciwieństwie do Zielonych Ksiąg, Białe
    Księgi zawierają propozycje konkretnych działań w danej dziedzinie. Jeżeli
    Biała Księga zostanie przyjęta przez Radę, staje się programem działań
    Wspólnot w danym obszarze kompetencji.

    Programy (ang. programme, fr. programme, niem. Programm) są dokumentami
    przyjmowanymi przez Radę. Stanowią spis działań jakie organy europejskie
    podejmą w określonej dziedzinie i czasie (zazwyczaj 5 lub 10 lat). Kolejne
    programy są numerowane i publikowane są w formie komunikatu Komisji.
    Przykładowo piąty program Wspólnot w zakresie ochrony środowiska był
    przyjęty na lata 1992-1999, szósty obejmuje działania na lata 2001-2010.

    Uchwały (ang. resolution, fr. résolution, niem. Beschluß) mogą być
    przyjmowane przez Radę i Parlament Europejski. Uchwały Rady, zawierające
    podstawowe uzgodnienia w danej dziedzinie, przyjęte przez ministrów państw
    członkowskich, często są odpowiedzią na komunikaty Komisji Europejskiej.
    Jakkolwiek uchwały Rady nie są prawnie wiążące, mogą wpływać na działania
    podejmowane przez rządy krajów członkowskich.
    Uchwały Parlamentu Europejskiego są skierowane do Rady lub Komisji
    Europejskiej. Ich celem jest zwrócenie uwagi tych organów na zagadnienia
    istotne z punktu widzenia parlamentu. Dokumenty te nie mają mocy wiążącej.

    Raporty (ang. report, fr. rapport, niem. Gesamtbericht) publikowane są przez
    Komisję w celu zaprezentowania stanu faktycznego, działań i osiągnięć
    Wspólnot Europejskich w danej dziedzinie. Najważniejsze znaczenie ma ogólny
    raport o działalności Unii Europejskiej (General Report on the Activities of
    the European Union) publikowany dorocznie zgodnie wymogami Traktatu o
    Wspólnocie Europejskiej. Raporty Komisji Europejskiej najczęściej kierowane
    są do Rady Europejskiej lub Parlamentu. Również Komitet
    Ekonomiczno-Społeczny i Komitet Regionów publikują swoje raporty.

  • 3. Data: 2002-11-18 12:01:41
    Temat: Re: RE: Prawo unijne
    Od: "Damian Dec" <d...@N...gazeta.pl>

    Jeeli chodzi o decyzje to Rada wydaje je tylko panstwom czlonkowskim a
    Komisja tylko osobom fizycznym lub prawnym. Poza tym zgadzam sie w calej
    rozciaglosci co do przejrzystosci zrodel unijego prawa jak rowniez ponizszych
    wyjasnien. (sorry, nie mam polskich czcionek)