  • 1. Data: 2009-04-21 22:30:59
    Temat: Prawo telekomunikacyjne, komputerowe i retencja danych
    Od: Szymon Turkiewicz <t...@i...pl>

    Witam

    chciałbym prosić o jakieś konkretne odpowiedzi na następujące pytania
    gdyż mimo że już 2 dni spędziłem czytając ustawy i komentarze do nich
    dalej nie jestem pewny ;/
    1. czy dostawca internetu musi "zbierać dane" dotyczące aktywnosci jego
    użytkowników?
    2. Czy dotyczy to wszystkich dostawców (rejestracja w UKE)
    3. Jakie dane musi posiadać
    4. Jak należy rozumieć "szczególna staranność" przy przechowywaniu i
    zbieraniu tych danych. Czy chodzi o tajemnice służbową i zdrowy rozsądek,
    czy też stosuje się jakieś klauzule tajności i należy posiadać
    "kancelarie tajna" oraz ludzi z odpowiednimi poświadczeniami.
    5. Czy zebrane dane z założenia podlegają klauzuli tajne, ściśle tajne
    czy tylko tajemnicy telekomunikacyjnej?
    6. Czy jak administrator sieci wyłapuje ruch na swoim routerze to jest to
    czynność legalna? Czy jeśli na tej podstawie jest jakieś postępowanie
    karne to czy można to zakwestionować? Czy praca administratora bez
    poświadczeń bezpieczeństwa jest zgodna z prawem (przecież ma możliwośći
    ingerencji w dane ... tajne... poufne... ściśle tajene ??
    7. Czy są gdzieś na sieci zebrane materiały dotyczące prawa karnego
    komputerowego najlepiej z jakimiś komentarzami ?

    Z góry dziękuję

    Pozdrawiam
    Szymon Turkiewicz

  • 2. Data: 2009-04-22 06:04:16
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Tue, 21 Apr 2009 22:30:59 +0000 (UTC), Szymon Turkiewicz napisał(a):

    > 5. Czy zebrane dane z założenia podlegają klauzuli tajne, ściśle tajne
    > czy tylko tajemnicy telekomunikacyjnej?

    Na pewno nie są tajne, ani ściśle tajne, jedynie jest to tajemnica
    telekomunikacyjna.
    Nic nie ma na ten temat w ustawie o ochronie informacji niejawnych.

    Generalnie przedsiębiorca świadcząc usługi dla ludności, dostarczając im
    usługę dostępu do internetu, ma obowiązek wszystko o czym dowiedział się
    przypadkiem o klientach w ramach własnej działalności gospodarczej zachować
    w tajemnicy i ujawniać jedynie na prośbę, żądanie uprawnionych organów.

    Oczywiście jeśli chodzi o art. 240 kk to jesli przedsiębiorca
    telekomunikacyjny dowie się w jakiś mniej lub bardziej legalny sposób...
    sprawa jest oczywista, że nalezy powiadomić.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    http://foto.3mam.net/warsaw/ - galeria Węzeł komunikacyjny Młociny