  • 1. Data: 2005-06-01 11:10:24
    Temat: Prawo spółdzielcze - jak pozbawić kasy obcych?
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    Witam.

    W obecnym stanie prawnym nie ma konieczności bycia członkiem Spółdzielni
    (chodzi mi oczywiście tylko o właścicieli własnościowego spółdzielczego prawa
    do lokalu, tzn. ktoś kupuje notarialnie mieszkanie własnościowe, ale nie składa
    deklaracji przystąpienia do Spółdzielni). Przyczyny takich zachowań bywają
    różne, ale najczęściej chodzi o uniknięcie opłat (wpisowe, udziały). Taki stan
    jest trochę dziwny, bo np. we wspólnotach mieszkaniowych jest wymóg
    przystąpienia do wspólnoty, a w Spółdzielniach już nie.

    I teraz pytanie: Spółdzielnia oprócz zwykłych mieszkań ma lokale użytkowe,
    które wynajmuje firmom zewnętrznym i oczywiście otrzymuje za to jakieś
    pieniądze. Te pieniądze są przeznaczane na koszty utrzymania budynku i o tyle
    właśnie mniejsze opłaty płacą lokatorzy. Czy można pozbawić tych pożytków osoby
    mające tytuł własności ale nie będące członkami Spółdzielni? Bo na logikę
    biorąc te lokale są własnością Spółdzielni, czyli członków. Dlaczego więc osoby
    obce mają czerpać korzyści z cudzych dochodów? To nie są duże pieniądze
    (wyjdzie jakieś 10-20 zł miesięcznie na mieszkańca) ale zawsze coś jest.
    Zna ktoś podstawę prawną do pozbawienia korzyści tych nie-spółdzielców? Czy
    trzeba będzie dokonywać zmian w statucie, czy może to załatwić od ręki Zarząd i
    ksiegowa?

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 2. Data: 2005-06-01 12:19:30
    Temat: Re: Prawo spółdzielcze - jak pozbawić kasy obcych?
    Od: SzerszeN <s...@t...pl>

    Czapla napisał(a):
> [...]
    > obce mają czerpać korzyści z cudzych dochodów? To nie są duże pieniądze

    a nie jest przypadkiem tak ze wlasnie w przypadku remontow itp osoby
    majace akt wlasnosci, a nie bedace czlonkiem spoldzielni, placa "pelna
    stawke" za swoja czesc wykonannego remontu?
    czyli nie ukrywajmy calkiem pokazna kupe szmalu
    cos mi sie wydaje, ze cos takiego uslyszalem w swojej spoldzielni, ze
    oni wlasnie nia maja nic przeciwko temu aby ktos byl wlascicielem
    mieszkania nie bedac czlonkiem, ale w przypadku remontu koszty jakie
    poniesie beda dosc znaczne bo nie "refundowane" przez spoldzielnie, wiec
    moze sie okazac to pozorna oszczednoscia

  • 3. Data: 2005-06-01 12:46:40
    Od: Herbi <x...@a...pl>

    Dnia 1 cze o godzinie 14:19, na pl.soc.prawo, SzerszeN napisał(a):

> [...]
    > poniesie beda dosc znaczne bo nie "refundowane" przez spoldzielnie, wiec
    > moze sie okazac to pozorna oszczednoscia

    Ekhmm ze zapytam:
    - jaki wpływ ma taki nie-spóldzielca w przypadku opisywanym przez Ciebie na
    wybór firmy wykonującej dany remont?

    Bo skoro ja za coś płacę - *muszę* miec wpływ na to jaka firma to robi, za
    ile, w jakim terminie itp itd. ja tez np. dokonuje odbioru wykonania takiej
    usługi - prawda?
    Przecież nie reprezentuje mnie inspektor nadzoru wybrany przez spółdzielnie
    - dla mnie taka spółdzielnia nie jest stroną.

    Znasz odpowiedzi na te pytania, zagadnienie?

    --
    Herbi
    01-06-2005 14:46:37

  • 4. Data: 2005-06-01 13:41:20
    Od: SzerszeN <s...@t...pl>

    Herbi napisał(a):

    > Znasz odpowiedzi na te pytania, zagadnienie?

    nie znam i szczerze nawet mnie zbytnio nie interesuja, moze nie ma
    takich praw ani przywilejow bo statut spoldzielni mu je odbiera, jako ze
    jest w drastycznej mniejszosci, moze decydujac sie na taki uklad
    wlasnosc bez czlonkostwa, automatycznie godzi sie na decyzje spoldzielni
    itp,

    w koncu kozysta z cudzego wiec koszty musi ponosic

  • 5. Data: 2005-06-01 17:40:20
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 1 cze o godzinie 15:41, na pl.soc.prawo, SzerszeN napisał(a):

    > nie znam i szczerze nawet mnie zbytnio nie interesuja, moze nie ma
    > takich praw ani przywilejow bo statut spoldzielni mu je odbiera,

    Na jakiej podstawie ktokolwiek ma odbierać przywilej decydowania o tym
    gdzie wydaje swoje pieniądze?

    > jako ze jest w drastycznej mniejszosci, moze decydujac sie na taki uklad
    > wlasnosc bez czlonkostwa, automatycznie godzi sie na decyzje spoldzielni
    > itp,

    Automatycznie się godzi? W którym momencie? W chwili podpisania Aktu
    Notarialnego?

    > w koncu kozysta z cudzego wiec koszty musi ponosic

    Skąd wniosek że cudzego?
    Przecież nie dostał mieszkania w prezencie tylko za niego zapłacił
    odpowiednią kwotę.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 6. Data: 2005-06-01 18:53:32
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    Przepraszam, zapomniałem dodać jeszcze dlaczego to nas tak bardzo wpienia. Otóż
    wszystkie funkcje (Zarząd i Rada Nadzorcza) są pełnione społecznie. A nikt nie
    będzie pracował za darmo dla jakiś obcych gości.

    > Skąd wniosek że cudzego?
    > Przecież nie dostał mieszkania w prezencie tylko za niego zapłacił
    > odpowiednią kwotę.

    Niestety dyskusja idzie w złym kierunku. Budynek spółdzielczy to nie jest
    prywatna willa. Jak ktoś podpali sobie willę (za którą zapłacił) to jest jego
    prywatna sprawa. W spółdzielni to już sprawa wielu osób, bo jak podetnie lub
    spali belki stropowe, to rozwali parę mieszkań innym lokatorom. Jak nie wpuści
    ekipy, to kilka rodzin zostanie bez wody.

    Przypadek z olbrzymimi kosztami dotyczy chyba mieszkań lokatorskich, u nas
    takich nigdy nie było. Tym "nowym" chodzi tylko o wpisowe i udziały.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 7. Data: 2005-06-01 20:00:55
    Od: "regent..." <r...@o...TOTEZ.pl>

    Czapla wrote:

> [...]
    > spali belki stropowe, to rozwali parę mieszkań innym lokatorom. Jak nie wpuści
    > ekipy, to kilka rodzin zostanie bez wody.

    tak jak we wspólnocie...

    > Przypadek z olbrzymimi kosztami dotyczy chyba mieszkań lokatorskich, u nas
    > takich nigdy nie było. Tym "nowym" chodzi tylko o wpisowe i udziały.

    dlaczego odmawiasz innym decydowania o swoich finansach???

    --
    regent...
    (...)

  • 8. Data: 2005-06-02 10:47:45
    Od: SzerszeN <s...@t...pl>

    Artur Ch. napisał(a):

    > Na jakiej podstawie ktokolwiek ma odbierać przywilej decydowania o tym
    > gdzie wydaje swoje pieniądze?

    na podstawie wspolnoty, kupujac mieszkanie w bloku godzi sie na pewne
    udogodnienia (remonty robi spoldzielnia) oraz rezygnuje z pewnych praw
    typu wybor firmy itp,
    nie wiem jak jest, gdybam sobie tak na logike, bo raczej nie wyobrazam
    sobie aby np jedna osoba ze 100 mieszkaniowego bloku, blokowala remont
    cieknacego dachu, bo nie zgadza sie na koszt remontu albo firme ktora ma
    go wykonac

    > Automatycznie się godzi? W którym momencie? W chwili podpisania Aktu
    > Notarialnego?

    dokladnie tak, w chwili zakupu mieszkania w bloku, cudzym bloku, bo
    przeciez nie swoim, wykupuje tylko jedna czesc z wielu

    > Skąd wniosek że cudzego?

    a swojego?
    kupil caly blok i grunt pod nim czy moze tylko skromna dzialeczke i
    jedno z dziesiatek mieszkan

    > Przecież nie dostał mieszkania w prezencie tylko za niego zapłacił
    > odpowiednią kwotę.

    no lwasnie, kupil mieszkanie w bloku, natomiast nie jest czlonkiem
    spoldzielni, wiec dlaczego spoldzielnia ma refundowac mu koszty
    remontow, oraz dlaczego ma miec jakikolwiek wplyw na poczynania
    spoldzielni, skoro nie jest jej czlonkiem i nie ma zadnych udzialow w
    tym interesie??

  • 9. Data: 2005-06-02 12:31:22
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Czapla wrote:
    > Czy można pozbawić tych pożytków osoby
    > mające tytuł własności ale nie będące członkami Spółdzielni?

    Oczywiście, że tak.

    > Zna ktoś podstawę prawną do pozbawienia korzyści tych nie-spółdzielców?

    Nie ma takiej podstawy, bo i po co?

    > Czy trzeba będzie dokonywać zmian w statucie, czy może to załatwić od ręki Zarząd i

    > ksiegowa?

    Jeśli jest w tej chwili inaczej, to jest to bezprawne.
    Piotr

  • 10. Data: 2005-06-02 12:48:17
    Od: "regent..." <r...@o...TOTEZ.pl>

    SzerszeN wrote:

> [...]
    > sobie aby np jedna osoba ze 100 mieszkaniowego bloku, blokowala remont
    > cieknacego dachu, bo nie zgadza sie na koszt remontu albo firme ktora ma

    wydaje mi się, że takie rzeczy się dzieją,
    ale nie przy stu mieszkaniach, a siedmiu chyba,
    zostaje sąd...

    --
    regent...
    (...)